| ||||
| ||||
— 82 —
pitdou neznámou, dnes s úzasnou rychlo- Hostí uclivacoval a zbozností dojímal. stí zkušených hudebníkű vpravovali se Ukázalo se, ze Horická jednota oslavuje do ducha jeho, patrnę si oblibujíce ve vzorným zpűsobem posvátnou bohosluzbu, vnadách a pűvabu líbezuýcli a ctihodných vzdęlávajíc zároveń osadu nejen zpęvem nápęvű ryze církevních, z nichz vane umęlým s kruchty, nýbrz také velebným tisíciletý ducli vznešené liturgie. Cvicení zpęvem lidovým, pojavši v obor cinnosti clioráluí vystrídalo se c v i c e n í m v í c e- své všeclzy vęrící, kterí po pi-íkladu sboru li 1 a s ý ui, rízeným sbormistrem Pilai•em, liturgického s touze láskou oddávají se lzterý improvisovanou zkouškou prítomné zpęvu obecnému. Pozehnání vesmęs zpí- reditele kűrű názornę uvádęl ve zpűsob, vané bylo lzrásným doplńkem e-ercicií. jakým sbory své cviciti mají, má-li pi-i Le pal< pri zpęvu lidovém nevšední sluzbách Bozích s kruchty zaznívati zpęv, úlzol pripadá varhanám, následoval který osadu dole v lodi shromázdęnou po pozehnání poucný výklad reditele ku zboznosti uclivacuje. Jiráslza o varhanách a novovękém sestro- K S.liodinę šlo veškeré shromázdęní jování jejich. V posledních letech po- spolecnę do kostela na pozehnání, krocilo varhanárství męrou neobycejnou. o kterém se zpívaly litanie k nejsvę- Stroje novovęké dalece vynikají nad tęjšímu Jménu Jeí'.íš, Otce náš,Ldrávas varhany z dob minulých pocházející, Maria, antifona »Pod ochranou tvou«, nahrazujíce nejlepší orkestr. A chrám hymnus »'Zvęstuj Tęla« a závęrecný po- Horický, jalzoz má vzornou Jednotu Cy- zdrav »Pochválena a pozdravena bud rillskou, má rovnęz dolonalý stroj var- nejsvętęjší Svátost oltární« od zpravo- han, který vyšel z dílny Em. S. Petra daje pro lid slozené. Predvádęl-li se do- a porízen byl nákladem 6000 zl. Bylo sud úcastníkűm chorál a polyfonie, prišel tudíz znateli a mistru Jiráskovi lze, aby nyní na radu z p ę v 1 i d o v ý v národę seznámil zpűsobem názorným úcastníky ceském veledűlezitý, Izterý za tou prí- s veškerým ziIzením moder lÍch varlian, cinou v Jednotách Cyrillslzých s nevšední pi•i kterémzto vysvętlování mnoliý z piI- horlivostí se pęstuje jakozto podstatná tomaých reditelű kűrű dostal laslzominy a veledűlezitá cást zpęvu posvátného. na podobný stroj, v prední radę zajisté ll7ę10 se tím zrejmę ulzázati, jak lzrásiię ~ ylzladatel sám, jehoz horlivosti i nad- a zajímavę lze utváriti odpolední boho- šení se to bohdá i poštęstí, aby mistr sluzbu, pri které knęz a lid sti-ídavę nlęl pohotovę stroj mistrný, na nęmz by zpęvem Hospodina velebí. Invokace lita- molil osvędcovati své umęní. nií prozpęvoval u oltáre starší kaplan Ackoli za tahových výkladű slunce horický, František Melich, jemuz sbor sklonilo se jiz k západu, ueunavní Cyril- lidu lzrásnę odpovídal. Litanie, jakoz listé zejména z i-ad prítomných knęzí i ostatní zpęvy nesly se tempem zivę zádali, aby i poslední hodina denní vę- pohyblivým, právę takovým, jaké zpra- nována byla k opakování liturgických vodaj na mysli męl, kdyz lidové tyto zpęvű, jichz knęzím jest pi-i bohosluzbácli zpęvy slzládal, z cehoz i zrejmę soudil, prednášeti, cehoz s nevšední ochotou jak jemnocitným hudebníkem jest redi- ujal se vicerektor D. Orel, ucitel zpęvu tel, který pravé tempo dokonale vystihl. v boliosloveclzém seminári Králové-Hra- Alternativní zpęv litanií, lidové sbory deckém, k úkolu tornu v prední radę modlitby Páuę, Pozdravení andęlského, povolaný. Tahovou męrou za soumraku autifony llarianské a hymny k nejsvé- zpęvem liturgickým slzoncil den skutecnę tęjší svátosli zdruzené se zpívanými narnáhavý, ale pozehnaný, který mnohým modlitbami knęze, jakozto jedinę opráv- posvítil k lepším názorűm, jiné pak utvrdil, nęného solisty bohosluzebného, splynuly aby v díle zapocatém s nadšením po- v zaokrouhlený, téz se stránky umęlecké kracovali. dokonalý celek, Izterý bezdęcnę mohut- (Pukracuváuí.) | ||||
|