| ||||
| ||||
saeculum a ten nutno opravit, a Tobě nezbývá nic jiného než klidně poslouchat a necliat se poučiti, jinak bycliom ne-přišli s věcí tak důležitou ku předu. To, co Cyrillisté v počátcích Cyrillského liuutí psali, to co Ceciliánští velikáni íipině pro svou dobu vyti-íbenélio vytvořili, patří již pod starý sýr, přečti pouze veledůležitou stat o stavu hudby církevní v pražském hudebním listě a budeš pře-kvapen, jak zralé nápady má mladý ano-
Hymně píšící »mistr« z nové školy vyšlý. To dělá všecl;o nová harmonie, můj zlatý posluchači. Abysi ale byl přesvědčen o úspěcliu nové methody, jdi a pro-hlédni sobě naši n e j n o v ě j š í literaturu církevni, čekám, co í•ekneš potom Než tak učiníš, abysi poznal, co všecko lidské lilasy musí dovésti, promluvme zcela vážně o té liodnotč varhauuíka, aby byl hudebníkem zcela intelligentním. Způsob, jal; hrálo se nebo psalo: I _ I I r, i l I~ l a pod. l jest již zastaralým, tím způsobem nelze celým s pravým nadáním, musí varliauy vyjádřiti pranic. Chceš-li býti umělcem takto lilalioliti: ~-I L}~ I, -al i I I f —ó Cetué násobení až l; osmililasu slouží I ných harmonických chyb. Prostředek v »novém« systému l;u zakrytí olirom- osvědčený ! | ||||
|