NEZAŘAZENO
Ročník: 1897; strana: 21,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 2I —

Dále kadence, modulace starocírkevní a moderní, praeludium.chorální. Harmonisace písně lidové, harmonisace chorálu na základě jednoduchého kontra-punktu, kontrapunkt dvojitý, imitace, figurované praeludium, kánon, fuga, varhanářství, chorální zpěv a řízeni. konečně nauka o vokálních formách, motetto, tuše.

Sem náleží čtení, hra a analyse partitur staroklasického slohu Palestrinova a moderních skladeb církevních s průvodem varhan. Poučení, které z této analyse vyplývá, jest zřejmé a promluvím šíře o tomto předmětu až k závěru stati třetí.

Při předmětu: harmonisace písně lidové budiž ukázáno, že hráti nesmíme:

Stačí, slušně píseii provázeti takto

I I I I I I

l I ~ I; I I I

Druhý zpiIsob iievypadá snad tak uměle jako prvý, ale buďme pamětlivi, že nápěv písně kostelní takovou harmonickou nestvůru nesnese, lid to mate, umělec ducha pravého však jednoduchými prostředky dokáže více, než ex-trém sta svým bombastem.

Kdo nic neumí a ničemu rozuměti nechce, harmonisuje takto:



i 1 01

i~ 33

~00





Větší talent »novoromanticico-varhanický<, postará se ještě o »štavnatější figuraci« v pedále, takže lid hlasitě nevoli svou na jevo dává, jako nedávnov jednom z čelných chrámů pražských.*) Nejvíce, co nápěv tento by snesl, jest následující:

*i Příklad k závěru II. stati.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ