| ||||
| ||||
32
vyřízení všemožných objednávek pánů zákazníkův. Kdo tedy zvolí si některou skladbu, oznam její pojmenování třeba jen na korrespondenčním lístku a v době nejkratsí zaslána bude proti dobírce poštovní. Sluší upozorniti, že všechny skladby jsou krásně upraveny a nejméně o celou polovičku lacinější, nežli ducha- a času-morné opisování. Mimo tištěnou partituru aneb hlas varhan lze objednati též tištěné hlasy jednotlivé tolikrát, mnoholikrát si kdo přeje. a) Mše jednohlasné. 1. Třináct mší gregorianských v ,Ordinarium Missae" obsažených (viz „Cecilie” č. 2.). Zpěvy tyto provozovati by měly především ]clerikálnf semináře co nejčastěji, poněvadž jsou oůicielním, abych tak řekl, zpěvem církevním, v ostatních chrámech i nejmenších alespoň v adventě a postě. Jakkoliv jednohlasné vyžaduji velmi pilného studováni k docílení patřičné přednášky a jednomyslnosti. Chor, byt i z mnoha členův se sk]ádající, musí tak zpěvně deklamovati, jako by zpíval jeden. — Kde se zpívají skladby N ícehlasné, budtcž při k a ž d é mši alespoň některé částky zpívány spůsobem gregorianským bez priivodu varhan, a sice Introitus a Communio, podle libosti též Graduale neb Ofíertorium z „Graduale ltomannm”. Ládná mše neměla by byti provozována bez některíeh částek gregorianských. Ovšem musí to býti skladby takového ducha., které snesou vedle sebe chorál gregorianslcý. 2. O b e r h o f f c r H. Tres Missae in cantu chorali, quarum quidem prima in I. et II. modo, secunda in lII. et IV. modo, et tertia in VII. et V1II. modo. L u x e m b u r g . Vy-dány u Petra B r ll c k-a r. 1872. Cena 54 kr. r. m. Komu mše chorální v „Ordinarium Missae” ne-dostačí, nechat použije řečeně tři mše, které psány jsou vážně a důstojně. Jest sice pokusem odvážlivým, chce-li někdo na tomto poli nové mše skládati, důmyslnému skladateli se však práce zdařila. Objevil se výteéným znalcem chorálu gregoriauského. Iutonace „Gloria in excelsis Deo” a ,Credo in unum Deum", která knězi přísluší, musí se ovšem vynechati a kůr pokračnje ,et in terra pax. ", a ,Patrem omnipotentem...". Celkem však stačí pro potřebu mše greg, v Ordinarium missae" obsažené zúpina. 3. R a m p i s P. Missa „Cunibert”. Druhé vy-jemu jedné oktávy a že ji později, až bude dostatečných zpěváků, mohou provozovati čtverhlasně. Skladba čtverhlasuá jest homofonní, vážná, zpěvná, i nejslabším kůrům přístupná, jelikož varhany vydatně podporují lilasy zpěvné. Jednohlasné provozování jest snazší, než mše gregorianské a proto jí počátečníkům vi•ele odporuéujeine. 4. W i t t Frant. Missa in honorem St. Augustini pro j e d e n h 1 a s s průvodem var- han. Též pro 4 hlasy smíšené. Op. KVIlI. R e g e n s b u r g (lť(,zno). Nákladem Bedřicha Pusteta za 48 kr. r. m. hlas sopranový zvlášt za 12 kr.; 4 hlasy 24 kr. Zpívá-li se jednohlasně, jest velmi lehká, vy-žaduje však dovedného varhaníka. K provozování jest velmi vděčná, jednoduchá, liturgicky bezvadná, v nápěvu vážná a zbožwí, duchem nadseným a zbožným zplozená. — Čtverhlasné provozování však není snadné, vyžadnjeé již cvičenější sbory a proto uvedena bude v druhé řadé skladeb vícehlasných. 5. W i t t Frant. Missa in hovorem se. Caeclliae op. 22 b. Pro čtverhlasný smíšený sbor, aneb též jednohlasně s průvodem varhan. it e z n o. Nákladem B. P u-s t e t-a. Partitura 36 kr., 4 lilasy 24 kr. r. n,. Jak z celé skladby vysvítá, jest vlastn^ složena pro 4hlasuý sbor, dá se však zpívati též jednohlasně s průvocle,m varhan. Jalckolivěk jednoduchou, zpěvnou a piůlclednon býti se zd;í, zpívá-1i se Wasuě, vyžadnj,,t silného obsazení hlasů a zpěváci nesmějí býti poc;ítečníky v pi•ednášení skladeb vícehlasných. Skladba jest všemi k pi•ednášení potřebnými znameními opati-eua. — Doprovázení na var-hany jest velmi nesnadné. b) Mše dvoulilasné. 1. G r e i t h C. Missa in honorem se. Clarae op. 20. pro clva hlasy stejné. E i n s i e d e l n u B e n z i n ň e r-a. Partitura a blasy 1 zl. 62 kr. r. m. Jednot ivé hlasy 36 kr. r. m. Greith jest jedfnm z nrjdůmysln7jších skladatelů novověkých. V skladl,ácic jeho nevyskytují se myšlenky všední, proto se také rychle nepamatují, za to vak též nczevední. Poi_ěvadž mše uvedená dvouhlasná jest, ]ze jí použiti za přechod ku skladbám vícehlasnÝin přísnčlio zpěvu církevního. Jest velmi vd~ uá ku pruvo; ováuí, vs letupiná, tvaru ušlechtilého a přece piístupná i nejslabšímu sboru. 2. Steh 1 e G. E. Missa „Salve Regina” pro S o p r a n a Alt s průvodem Varhan (Tenor dání. Obligátní: Jeden hlas v objemu a Bass ad libitum). oktávy D s průvodem varhan. Neobligátní: Kdo obmýšlí od moderního slohu k starému Alt, Tenor, Bass. U skladatele za 1 A. přejíti, neopomene nacvičiti zajímavou, zpívajícího 62 kr. r. m. V kněhkupectví Kriill-a i poslouchajícího téměřbculěky jímající mši. K ucliu Eichstůtt u za 2 A. 58 kr. r. m. doráží co moderní a pi~ece jest liturgicky správná, v ducha občerstvující a velmi zpěvná. Zpívá-li se Mše tatn odporučuje se zejmena kůrům, které čtverhlasnč, což není těžkli, dgjímá způsobem velko- mohou obs:di`i jen jediný hlas s průvodem var- leposti. SborPun poněkud pilným a dovedným pra- han. Poskytuje však výhodu, že se pohybuje v ob- vou pochoutkou. (Pokračování.) Počínaje tímto číslem, bude „Cecilie” ku každeinn číslu piid~tvati h u d e b n í p ř 11 o h y v naději na hojnou podporu. ]pir S přílohou hudební- Nákladem vydavatelovým. — Kněhtiskárna Cyrillo-Methodějská v Praze. | ||||
|