NEZAŘAZENO
Ročník: 1898; strana: 8,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
touzí, která ji srází a k ouzlcostlivému, podle vzoru starých katicionalű takt

jediiotvárnému, clucliamornému pocítání jednoduše vynechal. Nebo cíle úsudku

nutí, právę kdyz krídla k volnému vzletu znalcű v tę prícinę na slovo vzatých

rozepíná. Jen v tęch písních lidovýcli, ti-eba takt povazovati za vetrelce do té

které skládány byly k rozlicným tancűm cásti ríše zpęvu, kterou zpęveni priro-

národním a pri tęchto tancích také sku- zeným, prostonárodním, lidovým nazý-

tecnę se zpívaly, má takt svou opráv- váme a dostal se tam zcela neoprávnę-

nęnost, ponęvadz tanec jako i pochocl ným zpűsobem, ne dvermi ale pres plot

polrybuje se pohybem odmęreným a stej- casomíry z druhé cásti kouzelné ríše

nomęrným. Ale v ostatnícli písnícli li- králevicovy, ze zpęvu umęlého a sice

dovýcli a zejmena v písnícli duchovních za pomoci varhan a v prűvodu hudby

jest takt liolým nesmyslem. Písnę du- nástrojné. I do chorálního zpęvu zacal

cliovní nebyly prec skládány k tanci se vtírati a to od té doby, kdyz zacali

neb k pochodu a nemęly proto skutecnę noty chorální męriti na urcitou délku

ve starých kancionalech zádného taktu; a sestavovati je na skupiny dvoudobé,

teprv novęjší vydavatelé získali sobę tu trídobé, ctyrdobé a t. d. a zejmena telily,

smutnou slávu, ze ty naše prekrásné kdyz z prirozeného, jednohlasého zpęvu

zpęvy duchovní sešnęrovali do moder- chorálního zacali dęlati p~idáním nej-

ního, duchaprázdného taktu, tak jako prvé jednoho pak více hlasű zpęv umęlý,

by pri zpęvu zádného jiného duševního vícehlasý. Teprv v novęjším case se

hnutí býti nesmęlo nez v hopkujícím poznává, ze casomíra do chorálního

taktu neb granátnickém pochodu. zpęvu nepatri a ze by bylo pocliybeno

Nechci tím ríci, ze by zpęv piirozený povazovati v chorálu ctverlu•anou notu

nemęl zádného t. zv. tempa, ze by se s cárkou za pűlovou, bez cárky za ctvrto-

snad jinými slovy męly všecky slabiky vou a notu na špicku postavenou za

stejnę dlouze aneb stejnę krátce zpívat, osmickovou a uznalo se, ze treba noty

tot by pak vypadalo jako lclepáiií ve chorálu sestejńovati, t. j. povazovati je

mlýnę neb tluk kyvadla hodinového. za znaménka co do trvání stejné plat-

"Zpęv prirozený má prevelikou rozmani- nosti anebo lépe receno zádné platnosti,

tost v délce a krátkosti slabik, tutéz povazovati je totiz za znaménka pouhého

bezmála rozmanitost, jakou má naše rec postupu melodie, nikoliv ale téz za zna-

pouze mluvená neb zivé slovo, ale právę ménka jisté urcité délky neb krátkosti.

pro tuto rozmanitost nelze zpęv priro- Pato délka neb krátkost jednotlivých

zený vtęsnati do prihrádek moderního, not má ríditi se patricnou prízvucností

dobami urcité délky vypinęného taktu. zpívaného slova a primęrenou náladou

Naznacuje se také pri zpęvu prirozeném duševní. Slyšme o tom výrok aspoń jed-

tempo ci trvání jednotlivých slabik ru- noho znalce a odborníka nestranného.

kou, ale ne tęmi, abych tak rekl, kyva- Karel Stecker, lektor na ceské univer-

dlovými pohyby, které vyzaduje takt sitę a professor na konservatorí v Praze

moderní, nýbrz pohyby co mozná roz- píše ve svém »Všeobecném dęjepise

manitými, jak toho vyzaduje zretelná hudby« (díl L, str. 9i.) takto: »Gre-

výslovnost textu, postup a seskupení tonű goriánský cliorál chová cetné zpęvy

a vnitrní, ze smyslu zpívaného slova úchvatné krásy a dűstojnosti, od nej-

plynoucí vzrušení mysli. jednodušších recitaci az lc melocliím, bo-

Seznal jsem ne pouze z vlastní zku- liatými koloraturami nádhernę vyšper-

šenosti, ale i ze zkušenosti hudebnę kovaným. A veškera ona síla a hloubka,

mnohem vzdęlanęjších zpęvákű, jak byly ulozená v rűznýcli tęcli melodiícli (cho-

ninolié z našich kostelních písní taktem rálních), opęt jen tehdáz nálezitę műze

znešvareny, tak znešvareny, ze kdyby prijíti k platnosti, popráno-li umęlci vý-

je clovęk dle predepsanélio taktu jen konnému . . . svému nadšení volnélio

trochu rychleji zpíval, byly by to hotové zjednati prűchodu, coz ovšem műze státi

písnę tanecní. To prec nebyl úmysl ná- se skutkem, není-li u vzletu svém tísnęn

bozných skladatelű jejich. Jeden novęjší neodűvodnęnými zákony jednotvárnosti

vydavatel zpęvníku kostelního (na Mo- rythmické ve prednesu« (t. j. není-li

ravę) velikou vynalozil píli na prepra- tísnęn taktem).

cování celého textu všech písní, jez do Ve zpęvu umęlém, zejména vícelila-

sbírky své prijal, jen aby se shodoval sém, nelze takt jako ve zpęvu priroze-

text s taktem not; mohl si snadno de- ném pokládati za cizince, tam má takt

vęt desetin práce ušetriti, kdyby byl jiz své domovské právo, zvláštę kdyz

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ