O deklamaci chorálu, ostatního zpěvu latinského i čëského
Ročník: 1898; strana: 18,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— IS —



Mlcky táhnou milliony hvęzd po ne- v y koupen í. První verše vítęzoslavného

beské klenbę, avšak jejich mlcení není zpęvu, totiz »Sanctus«a»Pieni sunt«

zádné mlcení. Jest prece 1
s duší mluvení, at prichází od vin zvu- bozství. D r u h á však cástka jest hlas

kových nebo svętelných. Nebesa, všecky lidí a týká se tajemství vtęlení a po-

tam nahore svítící lrvęzdy, otvírají svá zdravuje Spasitele, jenz se jiz brzy má na

svętlá ústa a vypravují slávu Boha stvo- oltári objeviti pod zpűsobou chleba, jása-

i•itele. Den dni vypravuje slovo to a noc vým voláním: »H o s ann a i n e x c e l-

noci oznamuje to um ní. (Psallite). sís. Benedictus, q u i v e n i t in

Dojat byv krásou hvęzdnatého nebe nomine Domini. Hosanna in ex-

napsal veliký hvęzdár Kepler na konci celsis. Hosanna na výsostecli.

své kuihv o liarmonii svętű tato ná- Pozehnaný, jenz se bére ve

bozná slova: »Dękuj i ti, műj Boze a Yaue, jménu Pánę. Hosanna na vyso-

ze jsi mi dal tuto radost na svém stvo- stecli!«

rení, toto zanícení na dílech svých ru- To byl triumfní zpęv, kterým pozdra-

kou! Já jsem oznámil slávu tvých dęl vovali zástupové Mcssiáše pri jeho po-

lidem, jak dalece byl s to műj konecný sledním slavném vjezdu do Jerusalema.

ducli, aby pojal tvou nekonecnost. Jest-li Jest to dęj na nejvýš tragický, vzpome-

jsem nęco rekl, co by bylo tvé cti ne- neme-li si na onen prűvod od Bethafage

hodno, rac mi to milostivę odpustiti!« pres lioru Olivetskou dolű cio Jerusalema

A o slavném hvęzdári Newtonu se vy- a nahoru do clirámu ; kterak: celý národ

pravuje, ze pri jménę »Btih < vzdycky metaje ratolesti a prozpęvuje Hosanna

z úctivosti smekl. jde tomu vstríc, jehoz nezná, ale jemuz

halcé zemę zvęstuje Bozí slávu brzy po té v neštastné zaslepenosti volá

a v e 1 i k o s t. Hory a pahrbkové, stud- ,,L krizuj, ukrizuj ho !«

nice, more i reky, rostliny, zivocichové Kterak souvisí ona událost s naším

ve vodách a ptáci ve vzduchu a všecky zpęvem pci mši svatí:, není tęzko ríci.

zivé bytosti dobrorecí Pánu. (Chvalozpęv Jako tenkráte konal Pán slavný vjezd

trí mlá(-Iencű). Sv. Antonín poustevník do Jerusalema, aby brzy na to jako

byv otázán, kterak műze bez lenili trá- obętní beránek na ki-ízi vykrvácel, tal<

viti cas ve své samotę, odpovędęl: »Mám sestupuje v málo okamzících s nebe na

jednu knihu, která stále lezí prede mnou oltár, aby onu obęti nekrvavým zpűso-

otevrena. První list v této knize jest bem obnovoval; a proto i my voláme:

zemę se svými kvętinami, stromy, zví- »Hosanna na výsostecli. Pozehnaný, jenz

raty všeho druhu, vęru folium, bohatę se béi-e ve jménu Pánę. Hosanna na vý-

popsané rozmanitými písmenami a zna- sostech!« A varhany hucí v mocných

meními, svítícími body a cárkami. Druhý tonech, zvonky znęjí, rozlehá se zpęv lidu.

list jest more ve své nesmírné velikosti Jezto S a n c t u s uzavírá praefaci,

a vznešenosti. Tretí list jest prostor proto také n á p ę v jeho má priléhati

vzduchový s hemzením zivota. Ctvrtý k nápęvu praeface ; to pozorujeme ob-

list jest nebe se svými livęzdami.« A tak zvláštę pri staré melodii feriální. Neménę

obracel listy Antonín ve knize svętové krásnę pojí se Sanctus pri duech duplex;

a vidęl a slyšel kráceti Páua Boha ve jest to nápęv nejvznešenęjšího vzletu ;

pi•írodę. V pravdę, nebesa a zemę zvę- velikolepý ve svém pohybu., ale vyznívá

stují velikost a slávu Bozí. jemnę u svatém se klanęní.

Ale ještę více nez stvorení ciní to (Pokracování).









O deklamaci chorálu,

c>, ~ t <1 i li í li o ii>«1s, < 11 c> i ~-.

Prednesl na Ix. exerciciích Cyrillských v Praze Dr. Fr. Ehrmann, prefekt v bistr. sem. v Brnę.

(Pokracováni a dokoncení.)

Neménę dűlezito jest pri cvicení melo- výslovnosti samohlásek a varovati pred

die spojené s textem dbáti rádné a cisté I všelikými prídavky k samohláskám; roz-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ