NEZAŘAZENO
Ročník: 1898; strana: 21,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 2I







clo konce 3. století, n o v á pak od 3. sto- tak, jak dobrý znalec a prítel cltorálu



letí se vzmáhala, az starou zapudila. Ve humoristicky praví: »S o c i a 1 i s m u s v e



staré latinę męla kazdá slabika presnę zpęeę. Rovnost beze svobody.«*)



vymęrenu délku svou; jedna byla dlouhá, ~) Nová škola podrzela trojí druh



jiná krátká a ještę jiná prostrední; kazdé not: longa, brevis a semibrevis



slovo męlo svűj prízvuk; prízvucná sla- nazvaných. K cemu však ho podrzela,



bika, at byla dlouhá ci krátká, se pro- kdyz prece zakazuje, by zádná' ton se



nášela povýšeným zpęvným zvukem: ale neprodluzoval a tím stanoví pro všecky



pouze pro prízvuk se prízvucka ne- tony trvání stejné?



prodluzovala. Praví vzdęlaní Rímané

-,) Nová škola tvrdí : R y t h m u s cho-

velmi jemnę rozlišovali krátké slabiky

rálový budiz volný jako proud svaté

ode dlouhých, prízvucné od neprízvucných

výmluvnosti bez prekázky plynoucí.

a tak znęla rec jejich jako krásný milými

A plyne skutecnę ten nový chorál tak

zmęnami protkaný zpęv. Nez ménę vzdę-

bez pi ckázky, kdyz se mu stanoví hráz

laným Rimanűm na predmęstích a na

tím, ze se prikazuje, by všecky tony

venkovę se zdálo tak ítzkostlivé rozli-

stejnę dlouho trvaly a zádný onic

šováni dlouhých od krátkých príliš ti-

delší ani kratší nebyl, nez druhý ?

tęrným býti; oni dbali hlavnę slabik prí-

b) Nová škola zakazuje, by se nedbalo

avucuých. A kdyz ve 3. a hlavnę ve

délky not, sice ze by se chorál stal

4. století cizí národové území rímské zpęvem moderním v takty rozdęl e-



opanovali a jazyk latinský prijali, vší-

n ý m. I tázeme se: Co se vice kloní

mali si také lilavuę slabik prízvucných,

k taktovanému chorálu? Melodie, jejichz

ba oni uz víibec nedbali clélkv slabik ve

noty sice jsou r ii z n ę d l o u h y, ale tak

staré latinę predepsané, nýbrz pravidlem

ze ráznost této jejich délky není mate-

prízvucnou slabiku zároveti prodlu-

maticky pravidelna : ci melodie, jejiz

z o v a 1 i, tak ze této nové latinę NIarius

všechny noty jsou stejnę dlouhé cili

V i c t o r i n u s, latinský gramatik 4. sto-

podle urcitęjšího výmęru jeclnoho z prí-

letí, stanoví pravidlo: »Arsis est elatio

vrzencű nové školy samé noty c t v r-

t e m p o r i s, sofii, vocis; thesis depositio

t o v é? Jak jednotvárnv byly by melodie

et quaedam coutractio syllabarum« cili

slozené ze samých tonű ctvrtových ! Zdaz

po cesku: »Prízvuk je prodlouzení

takové melodie neznázortiují tikání ký-

d o b y, zvýšení tonu (ovšem jenom v reci

vadla hodinového ? Zdaz se právem ta-

ne v melodickém zpęvu) a sesíleni hlasu.« *)

kové theorii neposmívá kdosi veršíkem:

Pravidla pak staré latiny o dlouhých a

krátkých slabikách v nové latinę jen Post multum tictac



potud si všímali, pokud ve vice nez dvou- Obierunt Jacob et Isaac?



slabicných slovech jimi urcovali místo Zdaz není lepší theorie, která se



prízvuku. Ostatek pak se naporád slabika v praksi sko ro všude pro vádí,



prízvucná prodluzovala a ostatní slabiky- podle níz se s authentickým vydáním



téhoz slova se zkracovaly, lléll:a prí- knih liturgických rozlišuji 1 o n g a, b r e v i s



zvucné slabiky n e b y l a ovšem pro všecky a s e m i b r e v i s, treba se jim nepripisoval



prízvucné absolutnę stejna, nýbrz prí- vzájemný pomęr jako i



zvucná slabika byla r e 1 a t i v n ę k ostat- Ovšem nepopíráme, ze nękdo z asce-



ním slabikám svého slova d e 1 š í. Kdyz tických úmyslű műze libovolnę chorál



pak ve století 6. R e li o r Veliký své zpívati, ba — jakoz se skutecnę událo —



melodie skládal, byla uz tato nová latina i melodie chorální úpinę pominouti a



úpinę zdomácnęla a opanovala ve smý- celý na pi-. mešní text chorálu na jednom



šlení a názorech Rímanű tak, ze R e h o r jediném hlubokém tonu recitovati. Ale



i co do prízvuku i co do délky slabik co tomu onomu je prostrcdkem na do-



musil se ríditi jejími pravidly. sazenou ascetického úcelu, to se prece



Uz tato okolnost zrazuje od nové nesmí vnucovati a vystavovati jako vzor



deklamace chorálu. Ale mimo to jsou zpęvu chorálního, odpovídající jedinę



i jiné závazné dávody, které proti ní duchu a predpisűm církve všeobecné.



svędcí: Chceme se tedy pridrzeti chorálu li-



a) Nová škola clice, by se v chorálu turgickými knihami církví všeobecnou



zádný ton neprodluzoval, cili stanoví, by úrednę zavedeného; chceme pak i v praksi



všecky stejnę dlouho trvaly; je to rozlišovati trojí druh tonu co do délky





*~ Ib. 26. *) Ib. str. 37.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ