NEZAŘAZENO
Ročník: 1898; strana: 22,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 22 —

trvání, jakoz je i ve knihách tęch trojí

druh not rozlišován; chceme konecnę

podle zákonű prirozených, historií stvr-

zených, prízvucnou slabiku m í r n ę proti

ostatním druzkám jejím v témz slovę pro-

dluzovati. Tohoto pravidla se chceme titre

více drzeti proto, ze i nová škola v praksi

prece jenom ton nad prízvucnou slabilcou

prodluzuje, jak patrno ze mnohých pí-í-

kladii jejího »G r a d u a l e-, kde cteme:

str. 35.

str. 45.

str. 104,

str. 137

Pa - rá - - ta.

Pa

- - ser.





Con-tur -Lén - tur.

Pér - ci - pe

str. 294.

str. 394.

str. 323.

str. 41'-'.

str. 510.

str. 56o.

fH—~*—^^i—l=—l— —ff^—f—

—~ NEM

0t_-

Num Lau - de

Gau - dé - hunt.

Ju - des. Co - ram. _Au - tem

atd.

aniz tu vadí okolnost, ze také nad neprízvucnou celé rady not klade, jak je našla

v rukopisech, jalco na pr.:

Dó -mi - -

ne.

Spí-ri - -

- tu



luó

ni - - - am.

jinak celiti nez svou melodií, a, jakoz

prirozeno, vyrovná se jí neb nad ni vy-

nikne jenom telidy, kdyz jeho meloclie

nálezitým jeho rythmem se prednesou.

Má-li však cliorál nálezitým rythmem

se prednášeti, treba mino uvedená jiz

pravidla také

ej meloclii rádnę rozdęlovati.

5 radostí spatrujeme, ze chorální melodie

se dají sy-mmetricky a podle obsahu pod-

lozeného textu krásnę rozloziti na díly

menší; vzdyt symmetrie a rovnomęrnost

vűbec je hlavní prednosti umęní. Velmi

krásný príklad takového rozdęlení a sym-

metrii máme na verši >,Asperges me(,:

.a- E

^^ --~

1-- - —~^ I ^^ .^

A - spér - _,es me

Dó - tni - ne

hys - sí -po.

et

nnur-(HI - bor.

la - v,í - - his

me,

et

su - per ni - vem cle - - - al - Lá - bur.

vzdyt chorál je dílo rukou lidských,

a zádný zajisté pűvodci jeho nebude pri-

pisovati tak naprosté dokonalosti, ze by

byl az do nejmenších malickostí neclly-

bil. Nez postupme dále. Nikdo neupre, ,

ze chorál m u s í míti jasný rythmus.

V2dyt chorál netrsá ani harmonie, ani

lehkého poliybu prísným taktem vymę-

renéllo, jemuz moderní sluch docela pri-

vykl: chorál nemá ani rozmanitosti hlasű,

která ve zpęvu polyfonním, kde tenorista

jako skrivan ku blankytu se vznáší, co

tu basista váznę a ditstojnę níze a níze

sestupuje, tak príjemnę sluch lidský do-

jímá: chorál tedy neműze moderní hudbę

Verš je rozdęlen na dvę vęty. Jak

lcrásuę sobę ty vęty odpovídají i co do

melodie i co slov i co do nálady! V obou

je zacátek i konec melodie stejný ; jenom

ve prostrední cásti se melodie liší, ale

tam se i test jak grammaticky tak smy-

slem liší, kdezto první a poslední cásti

*1 Ib., str. 58. Je to G r a d u a l e, které opat

P o t h i e r vvdal r. 1883 podle rukopisű 14. a 15.

století, které se shodují se mnohými novęjšími

knihami trytištęnými !dme 18. sto!.i ; ih. 89.

nejenom smyslem, nýbrz i granlmatickým

tvarem jsou stejuy, ano poslední cásti

se dokonce i rýmují. Išazdá vęta se skládá

ze 3 dílu, z nichz poslední je obratem

prvního, tak ze melodie, z pocátku vzhűru

vystupující. v prostredku svého vrcholu

dostupuje a potom zase v poslední cásti

jakoby po tęchze stupních sestupuje

Műzeme-li si predstaviti krásnęjší sym-

metrii a shodu vęt nad tento polooblouk,

]sterý tu melodie opisuje?



  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ