| ||||
| ||||
— 22 —
trvání, jakoz je i ve knihách tęch trojí druh not rozlišován; chceme konecnę podle zákonű prirozených, historií stvr- zených, prízvucnou slabiku m í r n ę proti ostatním druzkám jejím v témz slovę pro- dluzovati. Tohoto pravidla se chceme titre více drzeti proto, ze i nová škola v praksi prece jenom ton nad prízvucnou slabilcou prodluzuje, jak patrno ze mnohých pí-í- kladii jejího »G r a d u a l e-, kde cteme: str. 35. str. 45. str. 104, str. 137 Pa - rá - - ta. Pa - - ser. Con-tur -Lén - tur. Pér - ci - pe str. 294. str. 394. str. 323. str. 41'-'. str. 510. str. 56o. fH—~*—^^i—l=—l— —ff^—f— —~ NEM 0t_- Num Lau - de Gau - dé - hunt. Ju - des. Co - ram. _Au - tem atd. aniz tu vadí okolnost, ze také nad neprízvucnou celé rady not klade, jak je našla v rukopisech, jalco na pr.: Dó -mi - - ne. Spí-ri - - - tu luó ni - - - am. jinak celiti nez svou melodií, a, jakoz prirozeno, vyrovná se jí neb nad ni vy- nikne jenom telidy, kdyz jeho meloclie nálezitým jeho rythmem se prednesou. Má-li však cliorál nálezitým rythmem se prednášeti, treba mino uvedená jiz pravidla také ej meloclii rádnę rozdęlovati. 5 radostí spatrujeme, ze chorální melodie se dají sy-mmetricky a podle obsahu pod- lozeného textu krásnę rozloziti na díly menší; vzdyt symmetrie a rovnomęrnost vűbec je hlavní prednosti umęní. Velmi krásný príklad takového rozdęlení a sym- metrii máme na verši >,Asperges me(,: .a- E ^^ --~ 1-- - —~^ I ^^ .^ A - spér - _,es me Dó - tni - ne hys - sí -po. et nnur-(HI - bor. la - v,í - - his me, et su - per ni - vem cle - - - al - Lá - bur. vzdyt chorál je dílo rukou lidských, a zádný zajisté pűvodci jeho nebude pri- pisovati tak naprosté dokonalosti, ze by byl az do nejmenších malickostí neclly- bil. Nez postupme dále. Nikdo neupre, , ze chorál m u s í míti jasný rythmus. V2dyt chorál netrsá ani harmonie, ani lehkého poliybu prísným taktem vymę- renéllo, jemuz moderní sluch docela pri- vykl: chorál nemá ani rozmanitosti hlasű, která ve zpęvu polyfonním, kde tenorista jako skrivan ku blankytu se vznáší, co tu basista váznę a ditstojnę níze a níze sestupuje, tak príjemnę sluch lidský do- jímá: chorál tedy neműze moderní hudbę Verš je rozdęlen na dvę vęty. Jak lcrásuę sobę ty vęty odpovídají i co do melodie i co slov i co do nálady! V obou je zacátek i konec melodie stejný ; jenom ve prostrední cásti se melodie liší, ale tam se i test jak grammaticky tak smy- slem liší, kdezto první a poslední cásti *1 Ib., str. 58. Je to G r a d u a l e, které opat P o t h i e r vvdal r. 1883 podle rukopisű 14. a 15. století, které se shodují se mnohými novęjšími knihami trytištęnými !dme 18. sto!.i ; ih. 89. nejenom smyslem, nýbrz i granlmatickým tvarem jsou stejuy, ano poslední cásti se dokonce i rýmují. Išazdá vęta se skládá ze 3 dílu, z nichz poslední je obratem prvního, tak ze melodie, z pocátku vzhűru vystupující. v prostredku svého vrcholu dostupuje a potom zase v poslední cásti jakoby po tęchze stupních sestupuje Műzeme-li si predstaviti krásnęjší sym- metrii a shodu vęt nad tento polooblouk, ]sterý tu melodie opisuje? | ||||
|