NEZAŘAZENO
Ročník: 1898; strana: 24,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
kuje, celá melodie slova tolio, ale i text pravidlo : Z p í v e j, j a k m 1 u v í š, nemi-

bude jasnęjší. ním, aby se zpívalo tak, jalo mluvíme

Ku pravidlűm o deklamaci chorálu nęco lhostejného, ledabylélio, nýbrz jalo

pripojeno ještę budil toto mluvíme, kdyz hlasitę nejrozmanitęjší

gjZpívej s primęreným citem! city srcíce svého vztahující se na vęci

Jest názor namnoze uz rozšírený, ze cho- nejvznešenęjší a nejsvętęjší chceme vy-

rál se má zpívati úpinę objektivnę, nic jádriti.

subjektivního ze se do nęlio nemá vklá- Dotud o deklamaci výhradnę jako

dati ; ze se má zpívati tak, aby váznosti umęní z p ę v á k o v ę; ještę mi budiz do-

jeho zádný subjektivní cit nerušil, nepro- volena poznámka o deklamaci, která je

fanoval; ze se má zpívati tak, aby do- spolu jaksi umęní skladatelovo.

jímal tak tajemnę, jako dojímá kamenná Jde mnę o psalmodii a recitaci (od-

soclia Bozstva s posvátným klidem pred povędi). V psalmodii velmi mnoho obtízí

sebe liledícího, které se nedá svętskými pűsobívala a pűsobí m e d i a t i o a f i n a 1 e,

dojmy smyslného svęta vyrušiti; zkrátka, cili, urcitęji i-eceno, otázka, k o l i k slabik

ze se nesmí zpívati s citem. podloziti pod mediaci a finale. Spory

Co o tomto názoru souditi? o tuto vęc jsou uz stary. Svatá kongre-

Ncjsem prítelem citlivűstkárství; a ve- gace obradű ve svých officielních kni-

lice nemile jsem byl dojat, kdyz mne hách liturgických dávala tu z n a m e n a t i

jednou pozvali slouzit mši sv. a pak pri slabiky, na kterýcli se męla melodie

té mši sv. s tak príliš theatrálním citem męriti. Kdyz však se spory neurovnaly

chorální Credo zpívali, ze jsem se vęru tímto zpűsobem, nýbrz ještę vice pri-

ani vęty z Creda nemohl porádnę pomo- ostrovaly, prestala kongregace rokem

dlit, ba docela jsem se spletl tak, ze 1,879 pocínajíc slabiky ty znamenati.

jsem se ani nemohl vzpamatovati, co liícdnę tedy není dosud o vęci naší nic

jsem uz recitoval a co ne. rozhodnuto ani nic prikázáno, aniz za-

Ale nemohu uznati ani ten názor za kázáno : je nám tu ponechána volnost.

správný, podle kterého se z cliorálního H a b e r l uzívaje té volnosti a touze

zpęvu má vűbec cit vylouciti. prece po jednotę, vydal nękolik knili

Vęc bych rád odbyl zkrátka. 1 tázi liturgického zpęvu, v nichz slabiky, kde

se : Je chorál zpęvem? »Je zní jedno- by se męla melodie męriti poznacil jed-

hlasná odpovęd. Je-li však chorál zpę- nak císlicemi, jednak tucnęjšími písmeny.

vem, má rovnęz jako jiný zpęv pűvod- Rídil se tu pravidlem: T o l i k sla-

cem svým c i t, takze proti pr i r o z e n é bik zpívej pod mediaci (finale)

povaze chorálu hreší, kdo ho zakazuje kolik má medi ace (finale) not.

s citem zpívati. Pravidlo toto ovšem műze vésti k jed-

Choralisté mají v lidu na sluzby Bozí notę ; ale, má-li se rythmus melodie pre-

shromázdęném vzbuzovati náladu nábo- konati prízvukem slovným, k tomu treba

zenskou slavnosti církevní primęrenou. nesmírné píle a sil az velmi zdokonale-

Jak pak moliou primęrenou náladu vzbu- ných; nebot jenom zpęvák pinę hlasem

zovati, kdyz se jim poroucí, jak jsme vládnoucí dovede prízvuku slovnému v

nahore vidęli, by všecky tony stejnę kazdém okamziku zjednati nadvládu nad

dlouho drzeli, a kdyz se jim ještę s roz- rythem melodie.

kazem tímto dá zákaz, ze nesmęjí zpí- Mluvil jsem o této vęci s rűznými

vati s citem ? pány ; ti pak mnę všiclini prisvędcili a

Zpívati bez citu je zkrátka neprero- uznávali za lepší metlioclu, pokud mozno

zeno. Jako jinak dojímá text »Pu e r rythmus melodie v mediaci a finale za-

natus est nobis«, nez text »Vox in chovati tím zpűsobem, aby zároyeii ani

Roma audita est, ploratus et prirozený spád prízvuku slovného ani

u 1 u 1 a t u s« ; jako mne jinak jímají slova srozumitelnost zpęvu újmy netrpęly.

»CrudelisHerodes«, nezslova »Jesu Uvedu príklad. Podle H a b e r l a by se

dulcis memoria«: tak budu tyto texty męlo zpívati:

také, nechci-li zapríti prírody, s rűznými,

ovšem jednotlivým textűm pi-imęrenými

city zpívati.

Mimo to se stanoví hlavní pravidlo ex utero ante luciterum ge-nu-i te.

pro zpęv choráLií : Z p i v e j, j a k m 1 u- nebo: et tibi reddetur ~-otum in Je - ru-sa-lem.

v í š ! I toto pravidlo vymáhá, by se cho- Zdaliz není o mnoho lepší a priro-

rál zpival s citem. Nebot stanovím-li zenęjší zpívati :

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ