NEZAŘAZENO
Ročník: 1898; strana: 25,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 25 —









Co se r e c i t a c e týce, dovolte slovo

toto :

anYe lucife - - rum ge-nu -i te. Velmi casto se nyní recituje s prűvo-

nebo: votum in Je-ru - sa -lem. dem varhan. V té prícinę myslím, ze

Prospęjí v této vęci ovšem pravidla dvou vęcí treba dbáti:



Neprízvucná po prízvucné ná- i. aby byl prűvod co nejjednodušší,

sledující zpívá se na stejném 2. aby se varhaník naprosto rídil ryth-



tonu s prízvucnou, nepresahu- mem recitujícího zpęváka.

je-li interval sekundy; jinak se Co se prvního týce, sezná kazdý, ze

neprízvucná zpívá tonem násle- tuze slozitý prűvod recitujícího zpęváka



d u j í c í m, jehoz krásné toho príklady mate a mine se svým úcelem.



máme, jalo pripomíná H a b e r 1, v offi- Co se druhého týká, nemohu pocho-

cielních lcniliách provedeny : piti, kterak by se shodl varhaníkc reci-



tujícího provázející, kdyz by kazdý jiným

rythmem postupoval.

I divím se v té prícinę pravidlu, které

De-o grá-ti - as. Vírgi -. ni. napsal S c li i 1 d k n e c h t ve svých »Reci-



Jak dojemný je zpęv zalmű, kdyz tations-Kadenzen. »V a r h a n í k n e c h t

celý sbor pęvcii jako jednęmi ústy bez oliledu na rythmus zpęváka



stejnę vystupuje a sestupuje ; jak ohyzdný recitujícího hraje svou porád



však je, kdyz pęvci v této prícinę od dále rytlimem svým; jenom dbej,

sebe se odcházejí ! Nedalo by se v této abys s recitujícím zároveń skon-



prícinę dojíti jednoty? Snad by prece cil!

bylo lze vydati obycejnęjší zalmy DIá-li býti prűvod recitace estheti-



v sešitę s rozdęlenými pod melodií cký, musí se rythmus jeho ríditi rytli-



slabikami ! Snad by práce taková mohla mem recitace; hlavnę pak jest dbáti,

vyjíti za rízení slavné »Obecné jednoty by se ve prűvodu nezacínal nový akkord

Cyrillské«. Náklad za ni by nebyl tak význacný na lehkou neprízvucnou sla-



ohromný, ze by ho nebylo lze (snad biku recitace.

subskripcí zaruciti a pak) zapraviti, zvlá- Hlavní pravidla deklamace chorálu



štę, uvázi-li se, jak mnoho by se takovou týkají se vętšinou i ostatního zpęvu la-

prací k oslavę Bozí prispęlo ! tinského, a netreba mi ve práci této,

Ještę v jiné pricinę by byla zádoucí kde dbám hlavnę deklamace jako umęní



shoda v psalmodii. Jak známo, pripadají zpęvákovę, jiných ovšem predűlezitýcli

casto v nękterých zalmových tonech pravidel týkajících se deklamace jako



dvę neb více not na jednu slabiku. Smíme umęní skladatelova vykládati.

je nękdy rozdęliti ci ne ? H a b e r 1 sta- Z téze príciny nebudu se šíriti o de-



noví jenom, ze 3. a 4. nota od konce klamaci hudební ceské, jenom odpo-

pri finale i. tonu VI. musí zűstati spo- rucuji v této prícinę pojednání 1:1 i š k y



jeny nad jednou slabikou.L toho bych Krásnohorské v Hudebních li-

soudil, ze ostatní skupiny not lze rozdę- s t e c h z r. 1871 a rozpravu O t. H o-



lovati ; ale ze v této prícinę dosud není stinského »O ceské deklamaci

stejného názoru, műze se kazdý pre- hudební«, Praha, 1885. Ale prece se



svędciti uz, kdyz se nękolilcerí zpęváci nemohu nezmíniti o vęci, která mnę



sejdou na polireb a zpívají »de profun- velmi na srdci lezí.

dis«, jedni zpívají: Kazdý jazyk má s v é h o ducha, s v o u



povahu, s v é zvláštnosti. Zvláštní a pod-



statnou vlastností našeho milého jazyka



de profundis ... ad te Du - mi - ne ceského je pravidlo: H l a v n í prízvuk

kazdého slova je na p r v n í jeho slabice.

jiní Této vlastnosti musí dbáti skladatel Hu-



dební, chce-li, by jeho skladby byly

ceské a on skladatelem ceským.

de profundis ... ad te Doo - mi-ne atd. A prece se u nás tohoto pravidla na



I v té prícinę tedy je shoda velezá- mnoze nedbá. Nechci rozebírati skladeb



doucí, a bylo by jí mozno týmz zpűso- jednotlivých zevrubnę aniz mnę úkol



bem, jak svrchu o mediaci a finale re- tento pripadá, kdyz jsem sobę vlastnę



ceno, dojíti. Tolik uznávám za palcivou vytkl, mluviti o deklamaci jakozto umęní

otázku v psalmodii. zpęvákovę. ale prece se nemohu zdrzeti,

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ