O výchově mládeže hudební
Ročník: 1898; strana: 26,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 20 —







bycli se nezmínil zase o p s a 1 m o a nrsnlí se zpívati :



a o invokacicli v litaniích.

Nedá se upríti, ze zpęv lidový je vy-



chovávací cinitel nad míru dűlezitý, ze

jerároveń prostredkem velemocným Spa-siz, ú Pa - ne, lid svűj



k udrzování a osvęzováni ducha nábozen-

ského ve farnosti. 'Musíme si lio všímati Mimo to je dbáti i pi-i litaniích pra-

vidla svrchu uvedenélio o slabice neprí-

a to tím horlivéji, cím více za našich

casii slušný zpęv lidový viibec bývá od- zvucné následující po prízvucné -- takze

je správno zpívati :

strkován; musíme si ho všímati potud,

aby byl skutecnę zpęvem ceským, v ce-



ském ducliu s pí-ízvulcem ceským slozen



a zpíván. Sva - tý Fi - li - pe

Lid náš ráci zpívá zalmy, kdykoli se Sva - tý Fran-ti - šku

mu to povoluje pri soukromé pobozno- Sva - tý Barabá - ši



sti, jazykem ceským. V zalmovém tonu

zavádęjí i »Té Bolia clivalíme<,. I jest Vűbec dbejme všude prízvuku našelia

dbáti toho, by tv zalmy a to »Tę Boha ceského a budeme i ve chrámech ceské

chválíme« bylo ceské: nesmí se tedy po zpęvy zpívati cesky.



latinsku zpívati Dospęl jsem ku konci své prednášky.



1 nemám nez jedno slovo povzbuzení

a to známé: l_pcvem k srdci, srd-

E c e m k v 1 a s t i !I_pívejme tak, aby zpęv



Tę Bo - ha chvá-lí - me náš pronikal az lc srdci posluchacű našich!

Te De-um lan -da -mus Chceme-li však zpívati 1: s r d c i, musí



nýbrz po ceslcu takto: s r d c e naše lnouti lc (Boliu, církvi a)

v l a s t i. Jenom pęvec pęjici ze srdce

preje k srdci.

4 —o —~ '—•=0 Nuze snazme se, abychom pęli ze



Tę Bo - ha ohvá-lí - mc srdce : ze srdce láskou horícího k Bohu,



je treba i pri c e s k ý c h zalmech dbáti církvi a vlasti a pak clokázenle zpęvem

intonace in pausa correpta jako: svým, ze i hudba církevní reformovaná



prispívá męrou nemalou na osvęienou



citu nábozenského a tím právę vlaste-

neckélio, na vzbuzenou, osvęzenou a udr-



Sl)a-siz, ú Pa - ne, lid svűj zenou lásky k Boliu, církvi a vlasti

















O výchovę mládeze hudební.





Píše Jan Ev. Zelinka. (Pokracování a dokoncení.)





Kdyby ale si.utecnę nęco opravdu Spatruje-li kdo vrchol dokonalosti



zralého, nęco prirozeného krásna, nęco v tom, kdyz v hledání efektű tak daleko



více nez pouhý pokus podán byl,*) nęco, se krácí, ze treba sopránu s -é, nebo

aby hudba církevní pp. soudcű našich kdyz v inotettu harmonisována jest ve



alespoń byla nęcím více nez 111 e dán í m hlase stredním piseń národní, tomu od~

e fe k t ű, pak rádi bycliom pi-iucili se a povíme, ze pravý umęlec vládne pro-



byli presvędceni, ze cesta naše pochy- st~edky jednoduchými tak bezpecnę, ze



benou jest. Dosud však nęco podobného úcelu s\ ého dosáline. Príkladű neuvádím

nevidíme, ba naopak onen kacerovaný prozatím, ponęvadz nikoho, kdo pracuje,



IZampis, pohanęný avšai: zbozný Molitor, odsuzovati není slušuo (jal: se to jiz



Cainer a j. více rekli, nez všiclini naši jinde stalo.)

vęhlasní soudcové dohromady az dosud U tom, jakou liudba cirkeviií býti u1á,



dokázali. mluvilo se jiz mnolio, a všichni, ktei•í



*j Výminecnc Tre,,lerűv op. 4., o nęmz v císle o tomto thematu premýšleli prišli di•íve

11. a 13. m. r. zmínka se dęje, pak Steckerova ci pozdęji k cíli, ze predevším ona hudba

mše slavnostní, hohnzel rovnęz neprístupná. církevní pravou snouti má, která podob-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ