NEZAŘAZENO
Ročník: 1898; strana: 34,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 34



Karlova slaádá se z lodi, z jejíhoz stredu u úchvatné moliutuosti. Kdyz doznęly

zvedá se pęknę sklenutá kuple s lucer- truchlivé výtky Spasitelovy, zacliytil

nou; východní rameno lodi prodluzuje obratný varlianík poslední al:l:orcly, aby

se v chor, mající po pravé i levé stranę poznenálila pripravil posluchacstvo k ná-

kruchty podobnę upravené, jako se spa- ladę radostné dűvęry a dętinné odda-

truji ve svętoznámém, patriarchalním nosti, která dýše z kazdého taktu Kríz

chrámu sv. Marka v Benátkách a v hlav- l:ovského »Lauretánskýcli litanií« pro

ním chrámu Církve katolické, u sv. Petra 4h1. sbor 1 capella, v nichz objevuje se

v Rímę. Kruchty s lilavním oltárem sou- celý význam hudebního umęlce ceského,

sedící jsou pro zpęv liturgický neoceni- jehoz skladba byla v pravdę vrcholem

telnou výliodou. Zaznívá-li však z nich adoracní poboznosti, netoliko rozmani-

zpęv bud umęlecké krásy postrádající, tostí invence ustavicnę se stupilující, nýbrz

anebo duchem divadelních sl:ladeb pách- i krásou a dokonalostí prednesu. V »Li-

noucí, kontrast oltáre a l:ruchty ještę taniích lauretánslcých« poznáváme, jal:

nápadnęji vyniká. V carolcrásném chrámu znamenitým skladatelem církevním Kríz-

sv. Marka slyšel redaktor pred lety od- kovský byl a jal:ou ztrátu jsme utrpęli

tud zaznívati polyfonickou mešní skladbu tím, ze mistr presného slohu hudby cír-

16. stol., ale tak surovę a neotesanę, ze kevní skladby své po provozování oby-

l:vętný pel naprosto mizel; v nejvętším cejnę — spálil. A kdyby se nebylo re-

chrámu svęta, o jubilejní slavnosti Pia I3-, daktoru poštęstilo tęch nękolik skladeb,

vinila se ohromnými prostorami Svato- které v hudebních prílohách »Cyrilla«

petrsl:ými liudebnę nejdol:onaleji pred- vydal, na nezapomenutelném príteli svém

nesená moderní mše, divadelním duchem vylouditi, ani tęchto drobtű bychom ne-

posluchace prímo od oltáre odvracející. męli. Upaloval skladby své, jelikoz je

Obę nemilé upomínl:y tanuly zivę reda- povazoval v chorobnę uprílišnęné skrom-

ktoru na mysli kdyz pred pocetím ado- nosti za nepodarené pokusy. Ceská skrom-

racní poboznosti v lodi krizovnického nost stala se nám ztrátou nenahraditel-

kostela poklekl. Jaký bude zpęv, který nou. Velkolepé litanie uchvátily nejen

za chvilku se rozhlaholí s kruchty pred Cyrillisty v kostele prítomné, nýbrz i Cy-

oltárem, v jehoz svatostánku sídlí Berá- rillsl:ou Jednotu krizovnickou, která je

nek Bozí? V tom okamziku varhany jiz prednesla s tal:ovým nadšením, ze by ji

zapreludovaly a po krátké predehre vzná- byl zvęcnclý mistr, na chválu skoupý,

šely se prostorou chrámu akl:ordy Orlan- pochválil. Ducli cesl:ę skladby rozehrál

dových mottet ze zalmu 64. srdce ceských Cyri]listy zpívajících i na-

Na oduševnęlém prednesu hned z po- slouchajících. Hluboce dojati klanęli se

cátku bylo znáti, ze tal:tovkou vládne všicl:ui Beránku Bozímu, kdyz po »Tan-

ruka hudebníka, který skladbu nálezitę tum ergo« od Pitonilio, knęz nejsvę-

pojal a sbor v ducha skladby zasvętil. tęjší svátostí shromázdęné zehnal. Byla

Po skladbę Orlandovę á capella násle- to zajisté adoracní meditace v pravdę

dovalo Wittovo »Stabat Mater« pro 4h1. Cyrillslcá, rovnęz úchvatná, jako umę-

sbor s prűvodem varhan. Vyznívala-li lecky dokonalá. Interperetující sbor vý-

z mottet Orlandových skroušená mo- bornę nacvicený a obezretnę rízený

dlitba, která z hlubokosti útrob králov- osvędcil se znamenitę. Nejmladší vętev

ského pęvce Davida vytryskla, vzhűru lípy Cyrillské vydala první jarní kvęt.

k nebesűm se nesla a k trűnu Hospo- Cyrillská Jednota ]:rizovnicl:á slavnę za-

dinovu pronikla, odkud zavanul do duše hájila pozehnanou pout cinnosti své l:u

zalmisty Pánę pokoj a n,ír, ve ,Stabat cti vlastní i obecné Jednoty Cyrillské,

Mater« odehrála se nejdojemuęjší trage- jejíz nejnovęjší haluzi býti se osvędcila

die svęta, rozechvívající srdce zbozného a to zpűsobem v pravdę cestným. Uká-

]: cstana. Obraz za obrazem, výjev za zalo se opętnę, jaké ovoce plodí nad-

výjevem mijí a uchvacuje duši vnímavou. šení. Dva mladiství nadšenci podali si

Scenerie se stále męní a sbor, jakozto ruce k spolecné práci, P. 1?milian Pauk-

hudební interpret brzy vypravuje, brzy ner a sbormistr mladistvé Jednoty Cy-

rozjímá, brzy s veškerou vroucností se rillské, Karel Douša. Spolecné nadšení

modlí. Velebnou, klidnou ozvęnou velko- roznítilo sbor. A stromek peclivę zasa-

lepého zalozpęvu byla Pielova »impro- zený a pęstovaný vydal první l:vęt. Mi-

peria«, prednesená trojhlasým zenským strnost zpęvu doplńovala mistrnost hry

sborem, lcteráúcinnę ]:ontrastovalas piccl- na varhany, k nimz zasedl mistr Jan

cliázející skladbou, pinou dramaticnosti Ev. Zelinka. Pozehnání męl zástupce se-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ