O mešních zpěvech (V. Agnus Dei)
Ročník: 1898; strana: 36,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-36





se téhoz dne slavil, zpívala Cyrillsl.á jed- Pitoni, Cima a I-tt, novov~'ký smęr Hudby

nota 61i1. Palestrinovo »Tu es Petrus«, církevní ukázalo nękolik celných Cyrilli-

aby o slavnosti Cyrillské, jal. vhodno a stű ceských: Krízkovský, Cainer, Syclira

slušno, ani kníze hudby církevní neschá- a Zelinka, a nękolik representantű ci-

zel. Mše svatá skoncila hymnem »Pange zích: AVitt, Piel a Haller. Soustavu novo-

lingua« a »Genitori« od Hallera a »Tan- vękých varhan názornę vysvętlil Cainer.

tum ergo« od \Viltbergra. K dopinęní a zaokrouhlení celku nesmęl

Po mši svaté odebrali se veškerí Cy- scházeti zpęv lidový. Vzorem písnę ceské

rillisté opętnę do dvorany Svatováclav- jsou Rorate. Za to pilinou zvolil reda-

ské, kde host Brnęnský, Dr. František ktor ku cvicení Rorate pondęlní, které

F,hrmann, pojednal »o deklamaci chorálu, pred nękolika lety vydal správnę nápę-

ostatního zpęvu latinského i cesl.ého« vem i textem. Predeslav strucný výklad

s diil.ladností zkušeného hudebníka, jalo o tęchto vzácnýcli zpęvech ceských cvi-

vedle prítomných téz veškeré ctenárstvo cil s prítomnými nękolik chorálű na

»Cyrilla« se presvędcilo, kde odborná zpiisob antifon s písnęmi se strídajícícli.

prednáška jiz uvei-ejnęna byla. Jelikoz sbor skládal se vesmęs zhudeb-

níi.ű v krásu zpęvu lidového zasvęce-

Závęrecné cviceni konal redaktor. ných, vinila se prostorami dvorany staro-

O exerciciích byly nálezitę zastoupeny ceská píseń veleby uchvacující.

chorál i polyfonie. Pri mši svaté v Lmau- Velebnou písní ceskou skoncily se

sích, Introit, Graduale, Offertorium a deváté exercicie Cyrillské. V dojmu písnę

Communio pi-i obou mších v kostele ze srdce ceského vykvętlé podękoval

u Panny Marie Snęzné a u Krizovníkű, cvicitel jakozto predseda Obecné Jed-

cástecnę i pi-i nešporách zpíval se cho- noty Cyrillské veškerým recníl. m i cvi-

rál, jejz prakticky cvicil s úcastníky citelűm, rozzehnav se s úcastníky exerci-

P. 1'aukner. Staroklasickou polyfonii za- cií s pozdravem: »Na brzkou shledanou

stupoval Orlando de Lasso, Palestrina, o desátýcli exerciciíchi Cyrillslcých !,<













O mešních zpęvech.



Píše P. Method Vojácek, O. S. B. (Pokracování.)



V. Agnus Dei. touliu po nejvętším projevu bozího smi-

lování, po milostném pi•íchodu knízete

Poslední cástkou ordinaria jest A g n u s pokoje.

Dei. »Agnus Dei, qui tollis pec- O b r a z b e r á n k a nálezí mezi nejkrás-

cata mundi, miserere nobis. nęjší obrazy, pod kterými clice vstoupiti

Agnus Dei, qui tollis peccata bozský Spasitel v e s v, p í s m ę ke bránę

mundi, miserere nobis. Agnus našeho srdce. Témęi- bezpoctukráte se-

Dei, qui tollis peccata mundi, tkáváme se s tímto obrazem ve starém

dona nobis pacem.« Beránku i novém zákonę. Jiz beránek, kterého

Bozí, jenz snímáš hrícliy svęta, obętoval Abel, jakoz pozdęji zidovský

smiluj se nad námi! Beránku beránek velikonocní, byl predobrazením

Bozí, jenz snímáš hríchy svęta, K r i s t a, pravého Beránka Bozího. Vzne-

smiluj se nad námi! Beránku šeny jsou obrazy Beránka ve zjevení

Bozí, jenz snímáš hríchy svęta, sv. Jana. »Svíce jeho jest Beránek,« praví

udęl nám pokoje!« se o męstę svatém; a o panicích: »Ti

»Agnus Dei« byl píivodnę asi zpęv následuji Beránka, kamzkoli jde.« »Umyli

z náboznosti, který se zpíval pred sva- roucha svá a zbílili je v krvi Berán-

tým pi-ijímáním nebo pri nęm, jako na kovę.« »Blahoslavení, kterí 1. veceri svatby

príklad za naší doby »O salutaris ho- Beránkovy povoláni jsou.« Církev jest

stia«; celebrující knęz se ho nemodlil. »chot Beránkova oblecená v kment

Papez Sergius I. (657—701) prý ustano- sticvoucí a bílý« a t, d.

vil, aby se zpíval pi•i lámání sv. liostie V novém zákonę uzívá Jau Krtitel

od kleru a lidu. Obsahuje vyznání vlastní poprvé výrazu »Beránek Bozí«: » E c c e

nehodnosti a zároveń vroucí, láskypinou Agnus Dei!« »Hle, Bcránek bozí,

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ