| ||||
| ||||
— 37 —
hle, kterýz snímá hrích svęta!« eis requiem« —»clona eis requiem sempi- (Jan t, 29). Sv. Petr Píše: »Vęzte, ze ne ternam«; »udęl jim pokoje« — »udęl jim porušitelnými vęcmi, zlatem nebo strí- pokoje vęcného«. brem vykoupeni jste, nýbrz drahou krví Vzhledem k vroucímu obsahu »Aguus Krista, jakozto Beránka nevinného a Dei« naputuje vroucnost modlitby tento neposkvruęnélto (t. Petr i, 1S, 19); zpęv. \I e l o d i e jest vzdycky jednoduchá a sv. Pavel: »Nebo beránek náš veliko- a opakuje se pri jednotlivých dílech tri- nocní obętován jest Kristus,. (1. hor. 5, 7). kráte »Agnus Dei«. A jalo ve sv. pismę jest Beráuelc Máme-li na mysli toto O r d i n a r i u m Bozí stálým znalcem Krista, a jako ne- 1I i s a e se svými mnohými krásnými beštané bez prestání ,Beránka<, velebí, nápęvy, tu naputuje kazdého, jenz tyto talc miluje to také církev, jednoduchým poklady zná ze zkušenosti, hluboký bol, dojemným zpusobem Jezíše Krista jako vzpomene-]i si, co na místę nich prišlo Beránka Bozího vzývati. Po všecka sto- do našich kostelu. Jalcé pozehnání roz- letí zní v její mešním obradę stále a stále lilo by se po lcrestanskýclt osadách, vroucí voláni k bozskému obętnímu Be- kdyby tyto zpęvy církve opęt všude ránku, jenz hi-íchy svęta vzal na se a prišly 1: platnosti, kdyby se jim rozumęlo, s nás sisal. Kdykoliv podává vęrícím a kdyby ony opęt svűj posvęcující vliv Tęlo Pánę, ciní je pozorny slovy Jana na duše cinily ! hterá skladba mohla by Ki•titele : »Ecce Agcus Dei, ecce qui tol- liturgickou, casto také hudební cenu lit peccata mundi !« >,l;jltle Beránel: Bozí, tęchto prastarých, posvátných melodií ]stery snímá hríchy svęta!~< —jal: vzácný predstihnouti? K tomu jsou tak jedno- a milosti piný jest tento nebeský pokrm; duclty, prosty a snadny k zpívání! O bo- a litanie uzavírá slavnostním voláním hatých melodiích gradualu mohlo by se k Beránku Bozímu, aby, nám odpustil, ríci ze jsou príliš tęzké, o Ordivarium nás uslyšel a nad námi se smiloval. missae nikoli. (Gihr.) Velmi krásnę mluví o »Agens Dei« Co se týce o r d i n a r i a, platí násle- pri mši svaté Ludvík de Ponte : »Tato dující ustanoveni a obyceje. modlitba jest pina náboznosti a p~ipra- Kyrie, Gloria, Credo a San- vuje ke sv. prijímání. Právem mají ji také ctus zpívají se strídavę od obou choru. prítomní Hkati pro své duchovní priji- Kyrie zanotuje jeden zpęvák, Gloria mání. Mají vzbuditi vírat viici té pravdę, a Credo jenom celebrující knęz. Ku ze ten, jenz jest prítomen na oltái-i, jest konci, pi-i Amen nebo v poslední vętę, opravdu Beránek Bozí a Syn zivého mohou se oba spory spojiti. S a n c t u s Ilona, Beránek, jehoz tęlem a krví se zanotuje jeden zpęvák. Jeden chor po- zivíme, jehoz vinou, to jest jeho láskou, kracuje od druhého Sanctus az ke Saba- se odíváme, jehoz nebeskému Otci sta otlt, nebo zpívá jen druhé Sanctus, druhý smíreni obętujeme; nebol jest týz, jenz chor tretí Sanctus s Dominus Deus Saba- se obętoval nebeskému Otci na krízi za oth. Pri Hosanna mohou se oba chory ltríclty svęta a tento úracl navzdy pro spojiti. hnęz nesmí pocíti konsekraci sebe si zustavil. Lacltovává tichost Be- pi•ecí ukoncením zpęvu. rául:ovu, aby nám dodal mysli vypro- 13 e c e d i c t u s zpívá se po pozdvi- siti si od nęho milosrdenství a pokoje. hováni. Tril:ráte pal: se tato prosba opakuje, A g n u s ll e i zanotuje se tr ikráte abychom poznali, jal: usilovnę musíme a zpívá se od celého choru. si u Boha pocínati, chceme-li od nęho C r e d o nesmí se zkracovati, nýbrz má nęceho closáhuouti.« se celé zpívati, knęz nesmí ve mši svaté Vzýváme tedy pri mši svaté pini pokracovati, az je ukonceno. Pri všech pokory a vroucnosti Beránka Bozího, ostatcích zpęvech műre k usnadnęní Krista, abychom nabyli nápinę s m i- jeden zpęvák jednotlivé cástky r e c i t o- 1 o vání a p o k o j e, a talc pripraveni vati s pruvodem varhan. Recitaci byli k pristoupení ke královské hostinę lze tak zaríditi, ze pi•i Kyrie a Gloria Beránka. (Ad regias Agni dapes). kazdou druhou vętu recituje nebo zpívá 1'ri mši zádušní zní »Agnus Dei« po- jeden zpęvák, ostatní zpívá celý chor. nękud jinak, a sice zádáme tu ocl boz- Recitace má se díti srozumitelnę, v tonu slcélto obętního Beránka ubohým sluším a v rythmu, který se hoclí k cellu. Pru- v ocistci —pokoje« od jejich trápení vod varhan budiz klidný a necht se drzí '>vęcného pokoje« v nebesích: »dona tonu recitace. | ||||
|