| ||||
| ||||
— 38
Pro liturgicky zrízený obor kleriku pro urcité cíny ustanoveny. platí ustanovení Kniskéllo Directorium Kromę tolio jest predpis, aby se ordi- chori, aby zpęvy o dnech feriáltiích a naria de Beata 1i2ívalo mimo svátky Ma- svátcích simplex od jednoho, o dnech riánské v case vánocním (clo "Zjevení semiduplex a nedęlích od dvou, o velkých Pánę) a v oktávę Bozího Tęla; vűbec, svátcích, mozno-li, od ctyr zpęvákű byly kdykoliv se zpívá praeface de Nativitate zanotovány. (o narození Pánę ). N á p ę v y ordinaria jsou v gradualu (Pola•acování.) Základní rysy o historii hudby chrámové, zvláštę cho- rálu od prvních dob kresYanských az po dobu dnešní. Prednesl na Ix. exerciciích Cyrillslcých v Praze Dobroslav Orel, vicerektor v IIradci Král Je-li mým úkolem nastíniti základní nezavrhuje, jestlize po stránce hudební rysy historie liudby církevní vűbec a cho- a testové shoduje se s duchem církev- rálu zvláštę, jest nutno, abycli predem níni. Kazdý z tęchto druhű zpęvu cír- objasnil, které druhy zpęvu kromę cho- leevního műze býti provázen bud lirou rálu k presné hudbę církevní nálezejí, na varhany, anebo na nástroje smykací abych je clefinoval, a urcitę se vyslovil, a dechové; v druliém prípadę nazývá se o kterých druzích mluviti chci. pak zpęvem instrumentálním, který cír- Druhy zpęvu církevního jsou tyto: kev pouze v kostelích pi-ipoušYí, a nikcly i.rythmickýamensurálni.Ry-th- nezavádí, kde ho nebylo. mickým zpęvem ve vlastním slova smyslu Predmętem pak následujícílio pojed- jest »c h o r á 1 r í m s k ý«. — Mensurální nání bude predevším a v prvé radę cho- zpęv rozdęluje se na j e d n o h l a s ý a rál rimsicý; ze zpęvu mensurovaného cili v í c e li 1 a s ý; tento pak. műze míti formu figurálního zajímati nás bude nejvíce po- li omopli oli ie a nebo polyp li opic. lyphonie, a o zpęvu instumenYáluím se Kímský chorál jest úrední zpęv církve zmíníme potud, pokud souvisí s historií katolické, jehoz melodie slozeny jsou chorálu. jednohlasnę v toninách diatonicly'cli, sice holilo tedy bylo nutno ríci predem, bez urcitého trvání (incerti valoris), ale aby kazdý bęzným pojmitm rozumęl, a v urciténi rythmu. vędęl, oc jde v tęch základních rysecli Homophonie jest vícehlas, jehoz zá- historie církevního zpęvu. kladní melodii umístęnou v hlase jednom Jako v dęjiuácli kazdého umęní, talc doprovázejí dle pravidel harmonických i v dęjinách umęní hudebního, zvláštę hlasy ostatní, neobsahující zvláštní hu- v dęjinách zpęvu církevního lze pozoro- dební myšlénky. vati jednotlivé doby, dobu pocátecního Polyplionie jest také vicehlasý zpęv, vývoje, dobu rozvoje a vrcholu, dobu v nęmí však ne jeden hlas, ale kazdý úpadku, dobu obnovy. z hlasű zpęvných má svou vlastní, na 1. Dobu pocátecního vývoje círloev- druhém hlasu nezávislou hudební my- ní~ro zpęvu klademe s A. Kien12m (Cho- šlénku, svoji melodii; tyto pak melodie ralscliule, str, irS) do prvních šesti sto- jsou tak umęle spojeny, ze tvorí krásný, letí krestansleýcli, vcetnę az cio casu harmonický celek. pap. Rehore Vel. (-1- 604). Definovati zpęv jednohlasý jest zby- II. Doba rozvoje a vrcliolu chorálu tecno; jen zmíniti se jest, ze zpęv jedno- (od r. 600—1600) má tri období. Prvé hlasý i tehdy zűstává jednohlasým, kdyz období (600—i000) znací pro chorál Re- jest provázen jakoukoliv hudbou uá- horűv rozšírení po celém svętę lcresfau- strojnou. sloém; v druhém období sliledáváme se Po výtce církevním zpęvem jest ovšem s novými plody lituratuiy chorální (i000 rímský cili gregorianslcý chorál Kromę az 1300); a znamením období tretího chorálu vází si církev zvláštę p o 1 y- 0300--1600 Incl. Palestrina) jest zane- p li o n i e, a v polyplionii nejvętší pi-ed- dbávání chorálu a rozkvęt poiyphonie. nost dává slohu Palestrinovu. Homopho- 111. Doba úpadku círk. zpęvu trvala nie pak a zpęvu jednohlasého nikdy v stol, N.VlI. a. NVIII. | ||||
|