Základní rysy o historii hudby chrámové zvláště chorálu ...
Ročník: 1898; strana: 38,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 38



Pro liturgicky zrízený obor kleriku pro urcité cíny ustanoveny.

platí ustanovení Kniskéllo Directorium Kromę tolio jest predpis, aby se ordi-

chori, aby zpęvy o dnech feriáltiích a naria de Beata 1i2ívalo mimo svátky Ma-

svátcích simplex od jednoho, o dnech riánské v case vánocním (clo "Zjevení

semiduplex a nedęlích od dvou, o velkých Pánę) a v oktávę Bozího Tęla; vűbec,

svátcích, mozno-li, od ctyr zpęvákű byly kdykoliv se zpívá praeface de Nativitate

zanotovány. (o narození Pánę ).

N á p ę v y ordinaria jsou v gradualu (Pola•acování.)









Základní rysy o historii hudby chrámové, zvláštę cho-

rálu od prvních dob kresYanských az po dobu dnešní.

Prednesl na Ix. exerciciích Cyrillslcých v Praze Dobroslav Orel, vicerektor v IIradci Král

Je-li mým úkolem nastíniti základní nezavrhuje, jestlize po stránce hudební

rysy historie liudby církevní vűbec a cho- a testové shoduje se s duchem církev-

rálu zvláštę, jest nutno, abycli predem níni. Kazdý z tęchto druhű zpęvu cír-

objasnil, které druhy zpęvu kromę cho- leevního műze býti provázen bud lirou

rálu k presné hudbę církevní nálezejí, na varhany, anebo na nástroje smykací

abych je clefinoval, a urcitę se vyslovil, a dechové; v druliém prípadę nazývá se

o kterých druzích mluviti chci. pak zpęvem instrumentálním, který cír-

Druhy zpęvu církevního jsou tyto: kev pouze v kostelích pi-ipoušYí, a nikcly

i.rythmickýamensurálni.Ry-th- nezavádí, kde ho nebylo.

mickým zpęvem ve vlastním slova smyslu Predmętem pak následujícílio pojed-

jest »c h o r á 1 r í m s k ý«. — Mensurální nání bude predevším a v prvé radę cho-

zpęv rozdęluje se na j e d n o h l a s ý a rál rimsicý; ze zpęvu mensurovaného cili

v í c e li 1 a s ý; tento pak. műze míti formu figurálního zajímati nás bude nejvíce po-

li omopli oli ie a nebo polyp li opic. lyphonie, a o zpęvu instumenYáluím se

Kímský chorál jest úrední zpęv církve zmíníme potud, pokud souvisí s historií

katolické, jehoz melodie slozeny jsou chorálu.

jednohlasnę v toninách diatonicly'cli, sice holilo tedy bylo nutno ríci predem,

bez urcitého trvání (incerti valoris), ale aby kazdý bęzným pojmitm rozumęl, a

v urciténi rythmu. vędęl, oc jde v tęch základních rysecli

Homophonie jest vícehlas, jehoz zá- historie církevního zpęvu.

kladní melodii umístęnou v hlase jednom Jako v dęjiuácli kazdého umęní, talc

doprovázejí dle pravidel harmonických i v dęjinách umęní hudebního, zvláštę

hlasy ostatní, neobsahující zvláštní hu- v dęjinách zpęvu církevního lze pozoro-

dební myšlénky. vati jednotlivé doby, dobu pocátecního

Polyplionie jest také vicehlasý zpęv, vývoje, dobu rozvoje a vrcholu, dobu

v nęmí však ne jeden hlas, ale kazdý úpadku, dobu obnovy.

z hlasű zpęvných má svou vlastní, na 1. Dobu pocátecního vývoje círloev-

druhém hlasu nezávislou hudební my- ní~ro zpęvu klademe s A. Kien12m (Cho-

šlénku, svoji melodii; tyto pak melodie ralscliule, str, irS) do prvních šesti sto-

jsou tak umęle spojeny, ze tvorí krásný, letí krestansleýcli, vcetnę az cio casu

harmonický celek. pap. Rehore Vel. (-1- 604).

Definovati zpęv jednohlasý jest zby- II. Doba rozvoje a vrcliolu chorálu

tecno; jen zmíniti se jest, ze zpęv jedno- (od r. 600—1600) má tri období. Prvé

hlasý i tehdy zűstává jednohlasým, kdyz období (600—i000) znací pro chorál Re-

jest provázen jakoukoliv hudbou uá- horűv rozšírení po celém svętę lcresfau-

strojnou. sloém; v druhém období sliledáváme se

Po výtce církevním zpęvem jest ovšem s novými plody lituratuiy chorální (i000

rímský cili gregorianslcý chorál Kromę az 1300); a znamením období tretího

chorálu vází si církev zvláštę p o 1 y- 0300--1600 Incl. Palestrina) jest zane-

p li o n i e, a v polyplionii nejvętší pi-ed- dbávání chorálu a rozkvęt poiyphonie.

nost dává slohu Palestrinovu. Homopho- 111. Doba úpadku círk. zpęvu trvala

nie pak a zpęvu jednohlasého nikdy v stol, N.VlI. a. NVIII.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ