NEZAŘAZENO
Ročník: 1898; strana: 39,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 3 9 --







11 Doba obnovy pocíná stoletím ny- pűvodu byli první kresfané? "Zodpoví-



nęjším. me-li totiz otázl:u tuto, nebude nesnadno



ríci, odkud prišel chorál.

I. (od Krista Pána az do Rehore Vel.) První krestané byli pűvodnę zidy



Nastíniti vęrný a urcitý obraz zpęvu anebo pohany. ' idé znali ze synagog



pűvodní liturgie apoštolské jest nemozno; zpívati zalmy starozákonní, a neni mozno,

nedostávát se pramenű. Písmo sv. mluví aby prestupujíce ku krestanství byli zcela



sice orpęvu, avšalc jen potud, pokud toho umęní rázem zapomnęli. A z pohanit



lid zpívati vybízí. Tak cteme u sv. Pavla zvláštę Rekové vypęstili si svűj, od orien-



Ice Kolos: >'Slovo Kristovo prebývejz ve talcii lišící se systém hudební, který jiz

Vás hojnę, se vší moudrostí, ucíce a na- ve století šestém pred Kristem dosáhl

pomínajíce samy sebe zalmu, zpęvy a svého klassicismu. Telydy, jak clí Dr. Ho-



písnickami duchovními s milostí (t. j, se stinský v lrudebníclr rozpravách cís. 4.,



srdecnou pobozností) zpívajíce v srdcích str. t lo, rozdęlila se lyrická liudba recká

svých Boliu.,< Podobnę vybízejí ]:e zpęvu ve dva proudy, c li o r i c k ý totiz, v nęmz



prvolcr-estany i círk. spisovatelé sv. Ignác dosáhl výše umęlecké sborový zpęv jedno-



Klement Alexandrinský, konstituce apo- hlasý a jenz pęstoval se v jizní Italii a

štolské ze stol. II1.; avšak ex professo Sicilii,— a m e 1 i c k ý, pęstęný na reckých



o meloclii, rythmu, vűbec o formę zpęvu ostrovech maloasijský ch, v nęmz hlavní



nemluví nikdo ze spisovatelű souvęlcých. roli męl zpęv solový. V dobách pak

Vzdyt spisovatelé tehdejší męli jiné vęci pozdęjších, ére Kristovę blizších, pozbý-



ua starosti, nez popisovati chudický a valo Recko více a více své samostatno-



prostinl:ý zpęv krestanű shromázdęných sti, a všechna umęni, tedy i oba lilavní

v ]catal:ombách; a pak nemęli ani ter- proudy hudby recké prestęhovaly se do



minii hudebních, jez vytvorily se teprve nových Athéu, do Ríma. Rímané prisvo-



bęhem casu. Ba není ani rukopisű z prv- jili si záhy hudební umęní recké, a nelze

ních dob krestanských, ponęvadz kre- popríti, ze ku krestanstvi prestupující



staué jedinę tradicí ucili se zpęvűm li- Rekové a Rímané vnesli do zpęvu kre-



turgickým, a neznali ani znaménelc, jimiz stanského tradice antické, které vedle



by urcitę vyznacili iuter~-ally melodie. zivlű orientalsl:ých nabyly platnosti.

I to nutno uváziti, ze neustálá pro- Nęl:terí popírají vliv antický na zpęv



následování prvních trí století stęzovala krestanský tvrdíce, ze národové starí,



soumęrný a postupný vývoj liturgie vűbec I:gyptané a Rekové uzívali v hudbę ná-

a zp :vu církevního zvláštę, a ze l: esta- strojné systému chromaticl:ého; pi- zkém



nűm teprve ediktem milánským, vydaným spojení, tak lconkludují dále, hudby a



r. 313, dovoleno bylo verejnę slaviti bolio- zpęvu nebylo jinak mozná, nez ze chroma

sluzbu. prešlo z hudby do zpęvu, a ze zpęv sta-



Pi-ece však Ize si predstaviti, ne-li rých tedy byl chromatický. Ponęvadz

pro nedostatek souvękých pramenű obraz pak zpęv krestanský jest diatonický a

nikoliv cltromaticl: , není mozná, aby

urcitý, toz aspoń rysy základní tohoto

antické tradice nabyly v našem zpęvu

obrazu zpęvu prvolcrestansl:ého a zod-

povędęti nejdűlezitęjší otázky z oboru platnosti.

K t%mto vývodűm odpovídáme : Jest

toho.

sice pravda, ze v hudbę nástrojné v do-

A odkud cerpati budeme odpovędi bách antických uzívalo se chromatu; tak



na hlavní otázky týkající se zpęvu litur- na pr. ve florentském museu lze vidęti



gie apoštolské? L rul:opisu pozdęjších, egyptskou ftautu, jez vyluzuje cz b h c



ze stol. 1., 1I., a to na základę kriti- cis r1,' avšak jest také pravda, jak sami

ckého jejich rozboru a huciební analyse, souvęcí spisovatelé rectí potvrzují, ze za



a z theoretickopralcticl: ch knih století dob Augustových v hudbę vokální byl



šestého a pozdęjších. systém diatonický, a nikoliv, jak dí nę-



Nejprvnęjší otázka, která tane na i:terí, chromaticl: . — Ve zpęvecli po-



mysli všem, kterí zajímají se o historii svátných Rekové vűbec nikdy neuzívali



zpęvu kresfanského, zní: jakého piivodu chromatu, ponęvadz se jim zdál probou-

jest zpęv kresEauský, odkud se vzal cho- zeti v srdcícli lidských vášnę a ne ná-



rál, je dítkem krestailsk~ni, ci existoval ladu posvátnou. A z toho patrno ovšem,

jiz v dobách predl:restanských? ze diatonický zpęv recký zcela dobre



OcIpovęd na tyto otázky predchází mohl býti zál:laciem cliatonického zpęvu



zodpovędęní otázky jiné, a to : jakéito prvokresfanű.



2*

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ