| ||||
| ||||
-40
Zkrátka receno: zpęvu naslouchal, nekonaje zádných akcí, Ponęvadz prvokrestané byli pűvodnę jako nyní pri zpęvu evangelia ve mši zidé aneb pohané a ponęvadz si nelze slavné. mysliti, ze by pri prestoupení na krestan- Kniha, ze které graduale se zpívalo, ství naprosto zanechali svých z mládí Cantatorium zvaná, pati-i 1: nejstarším naucených tradic zpęvních, odpovídáme knihám liturgickým. Od dob Reho~ových zcela s presvędcením k otázce prvé: zpíval graduale lector. Pripomínám to »jakélio pűvodu jest zpęv prvo- proto, ponęvadz nyní graduale váznosti k r e s t a n ii- slovy znamenitého historika, té pozbylo. Obligátní »Ave Maria« aneb Lecha V. Ainbrose, (professora hudby pouhá lira na varhany zastupuji bohatý na konservatoi-i prazské, a od r. 1872 a vznešený zpęv chorálního graduale. ucitele korunního prince Rudolfa aprofes- "Zpęv sluzebníkű oltáre nazýval se sura l:onservatore vídeńské) následovnę : a c c e u t u s (cantus ad populum). »Hned v pocátcích dob krestanských vi- b) Kromę celebranta a kléru posluhu- díme, jak elementy z P a 1 e s t i n y a H e 1- jícího u oltáre zpívali psalmistae cili 1 a d y jako dva proudy se spojují. Z he- cantores, zvláštní to sbor zpęvál; ű cvi- brejské hudby vzala liuclba kresfanslcá cených, kterí umístęni byli blíze oltáre nádech posvátnosti, z hudebního pak v choru. Proto nazývali se téz soubornę umęní Rekű vnęjší formu a ušleclitilost,,') cliorem. A na základech tęchto vvtvorilo lcre- cJ S tímto cliorem zpíval nękdy i lid, stanství bęhem desíti století zcela samo- a to na východę castęji a více nez na statnę, dle své individuality zpęv pozoru- hociné jednoty, piný zivota, jednoduchý západę. Zpűsob, jakým lid úcastnil se bohosluzebného zpęvu, byl trojí: a vznešený zároveń. 7) responsorický; lid odpovídal 2. Kotázce: »pri jakých pi#{1e- na zpęvy celebrantovy a choru; zitostech zpívali prvokrestané,« ~ 1 ) i n d i r e c t u m; lid zpíval zalm od odpovídám: pri nejsv. Obęti, pri kano- nických hodinkách, ke kterým scházeli zacátku az do honce bez jalcéholcoliv opakován{ a vkládání textu cizího ; se za dne i noci, a pri t. zv. á jx–~xí t, j. T) antifonický; po jednotlivých hodech lásky, pi-i nichz chudí církve verších zalmu nebo cautica, které prcd- dostávali spolecnę potrebných pokrmu. nášel chor, vkládal lid zvláštní refrén, 3. A jaké zpęvy zpívali první zvaný antifona (protihlas). Tento zpűsob k r- e s t a n é? V prvé radę perly staro- povstal v Antiochii za biskupa Leontia zákonní poesie lyrické, zalmy, a tak zv. (344–357), v 1\Iilánę zaveden r. 387 sv. cautica, starozálconni pisnę, jako lia pi•. Ambrozem a za papeze Celestina (422 az vítęzný zpęv 1 0jzíšűv : »Cantemus Do- 432) pi&cšcI do liturgie i nisl:é. Zpęv lidu mino ...«, Zacliariášúv : »Benedictus Do- minus Deus Israel...«; kromę starozá- a sboru cvicenýcli zpęvákű nazýván byl concentus. konních zpęvu rozléhal se katakombami zpęv novozákonních evangelii, zpęv cele- 5. V jaké reci byly zpęvy li- brantűv pri nejsv. obęti; a tak zvané t u r g i c k é? `" dobách prvotních uzívalo ;wsvux~~i2í duchovní písnicky, o nichz se vedle latiny téz rectiny; ano latina téz sv. Pavel ciní zmínku, a jez nebyly teprve ve vęcích pozdęjšícli nabyla nad nic jiného nez improvisace na základę rectinou prevahy. Vzdyt známo jest, ze okamzitého nadšení a iiidivi(-luelnílio na- i ve stredovęku, a to nejen v Rímę, ale dání básnického jednotlivce. Byly, tehdy i v Gallii a Anglii nękteré cásti zpívaly tím, cím nám jsou písnę národní, a na se v obojím jazyku, iccicém i latinském, jejicli záklaclę pracovány byly pozdęji a stopy rectiny dosud máme v Imprope- hymny metrické, písnę to jiz umęlé. riích na Velký pátek a Kyric eleison pri mši sv.`` 4. Kdo zpíval v prvních do- 6. Hudbou nástrojnou zpęv provázen bách krestanských? nebyl nikcly v prvních dobách církve cr) Celebrant od oltáre, diaconus a le- katolické. První krestané sice znali h y- ctor, pozdęji téz subdiaconus bud téz od d r a u 1 i c k é (vodní) v a r h a n y, jicliz oltáre aneb z ambony. Rekové a Rímané ulívali jiz ve Ii. stol. Pozoruhodno jest, Le jáhen v prvniclt pí- e d Kr.,' * 1 ale ze by je byly zavedly stoletích az do Rehore Vel. zpíval z am- v katakombách, není známo. bony pri mši sv. »graduale«, celebrant *) Thalhofer, Liturgie, L, 399. *) Geschichte der 1\Iusik, L, 407. **) Ambros, Geschichte cler 1\Iusik, B. L, S. 489 | ||||
|