NEZAŘAZENO
Ročník: 1898; strana: 41,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 41 —



Spíše se zdá, ze ve IV. stol. za papeze cap. 7) píše : »Ariáusl:ý dvűr v Milánę

Damasa vynalezené p n e u m a t i c ]: é var- dal sv. Ambroze s jeho vęrnými r. 355

liany pocínali stavęti v kostelích, ale ne zavríti ve svatém týdnu do basiliky, ponę-

proto, aby provázeli zpęv dle našeho vadz ji nechtęl vydati Ariáuűm. A sv.

zpűsobu harmonisovanými akordy, nýbrz Ambroz ucil ve vęzení své vęrné zpívat

aby udali jimi výši intonace a nejvýše hymny, jez sám slozil a jez brzy došly

aby provázeli zpęv v oktávách (unisono) obliby jak u vrstevníkű, tal: i u pozdęj-

anebo ve quintách. ších, takze bylo zvyl:em nazývati ambro-

Jestlize tedy nemęli clo IV. stol. prű- siansl:ými hymny všechny, jez podobny

vodu varhan, tím ménę mohli uzívati byly hymnűm sv. Ambroze. Proto také

prűvodu nástrojű jiných. je tęzko z hymnű tak zv. ambrosianských

Tolik lze ríci asi o zpęvech spolecné nalézti hymny sv. Ambrozem skutecnę

liturgie apoštolské. Jestlize zpęvy v do- slozené.« Hymny ambrosiauské męly rár,

bácli prvotních zachovávaly j al:ous tal:ous metrický, a ponęvadz je zpívaly velké

jednotu, šírením církve do všecli koncin zástupy lidstva, męla kazdá slabika je-

zemę jednotu tuto znenáhla ztrácely, a dinou notu a zádných neum, jez tęzko

ve IV. století jeví se jiz dosti znacné by se byly zpívaly stejnomęrnę od zá-

rozdíly ve zpęvícll liturgie rímské, upra- stupű shromázdęných trebas pod širým

vené jedním papezem té doby, gallikan- nebem.

sl:é, liturgie syrské, zalozené sv. Basilem, 2. DIimo hymny obohatil liturgii zpę-

alexandrinské sv. Chrysostomem, a mi- vem antifonickým, o cemz jiz byla zmínka

lánské, jejíz pűvodcem jest sv. Ambroz. ucinęna.

K tęmto liturgiím ve století VII, pri- ' e by, jal: i Skuherský tvrdí, sv. Au1-

stoupila ve Spanęlích liturgie mosarabi- bro2 byl vynalezl ętyry toniny authen-

cl:á, upravená sv. Isidorem sevillským ticl:é a ze by v nicli vędomę skládal

a Lugeniem Toledským, jejíz zpęv ovšem zpęvy, nelze povazovati za historickou

od zpęvu jmenovaných liturgií se lišil. pravdu. Pravdivosti télio liypotllesy by

Ac rozdíly ve zpęvu jsou dosti pa- pouze nasvędcovaly autifony ambrosiau-

trny, prece ve všech liturgiích lze pozo- s]:él10 psalteria, v nęmz melodie nepre-

rovati týz zál:lad, tytéz zái:ladní formy. sahují quinty; avšak jest nám zase uvá-

Rozdíly jsou jen v jednotlivostech. Pro ziti, ze vynalezení toniu nemiize býti

chorál rímský má význam jedinę liturgie výmyslem jednotlivce, nýbrz výsledkem

milánská, a proto jen o ni uciním zmínku. abstrakce jiz existujících zpęvű. A pal:

Dűlezitost její vyplývá ze slov Amb. orientálci jiz mají ve svých zpęvícli pa-

Kienle: »Milánská církev męla své litur- trnou toninu autbenticl:ou a plagální,

gické zvláštnosti a její zpęv pod jménem a tvrdí, ze pűvodcem oné jest David,

sv. Ambroze nejen po celé Italii, ale této Salamoun. Komu tedy vęriti?

i v samém Rímę, a pozdęjší zpęv gregori- Jisto jest jen to, ze ambrosianský

anský není nicím jiným nez resultátem zpęv ve stavbę melodií a v principu

dle urcítých pravidel opravenélio zpęvu Iytlimu neliší se mnoho od pozdęjšílio

Ambrozova.« Dűlezitým je tedy zpęv gregoriauského. Mozno, ze nękteré zpęvy

\mbrozűv proto, ponęvadz na jelio zá- kromę hymnű męly bohatší a delší jubi-

laadę provedena byla oprava zpęvu sv. lace. Tal: uvádí Dr. Wagner v- » Linfűh-

Rehorem Vel. rungen in die greg. Melodien« dle ruko-

Jal: jiz receno, zakladatelem liturgie pisu z XI. stol. ambrosiauské Alleluja,

milánské jest sv. Ambroz, nar. 34u, bi- jehoz melisnia má igo a jiné 237 not.

skupem milánským od r. J74 az do své Ale rukopis teprve z M. stol. není na-

smrti r. 397. Letos slavíme patnáctisty- prostou zárukou, ze by ono Alleluja po-

letou památku jeho smrti. cházelo skutecnę z liturgie ambrosianslcé.

O zpęv liturgický má sv. Ambroz zá- ' e by však ambrosiauský zpęv męl

sluhy tyto : onu zpitvorenou formu, jíz uzívají nę-

t. Místo prostinkých, v pouze sloze- kterí naši páni duchovní pri mši sv. a

nýcli w2xš ; ve~v.xzc cxi zavedl na východę kterou za pravý zpęv Ambrozűv vyhla-

uzívané hymny. 'Tyto prinesl z východu šují, jest osudnou mýlkou a jest na case,

na západ vlastnę jiz sv. Hilarius Yiktav- aby dílo tak velikého mistra nebylo po-

ský ('i 379) a také sám nękteré skládal dobnými stvűrami zuesvęcováno. Jestlize

(» Beata nobis gau(Jia«), avšak lepé formy jiz nękdo chce poznati pravé melodie

a rozšírení dostalo se jim teprve sv. milánské liturgie, l:terýcli ovšem v prali

Ambrozem. Sv. Augustin (Conf. lib, 9, u nás uzívati se nesolí, at všimne si

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ