NEZAŘAZENO
Ročník: 1898; strana: 42,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 42 —







usnesení svętovélio kongressu liuclebnillo slozil, jiné, které byly pouze recí tyth-



7 r. 1882, jímz ulozeno bylo rediteli mi- mickou, prevedl na pűdu hudební, a vše



lánského leűru G. Amellimu vyclati celý talc umęle dovedl zaoln-oullliti a spojiti



ambrosianský autifonár. Pokud víta, vyšlo v jeden jednolitý celel:, ze se zdá, jako



posud » Directorium chori in ambrosiana by dílo to bylo samostatným dílem jedno-



missa cantanda« a z vlastního antifonáre tlivcovým. V antifonáre byly nejen me-



jen cást adventní. Nejstarší rukopis am- lodie antifon, ale téz cástek mešních,



brosianského zpęvu ze stol. XI. jest ve a byly psány starým písmem neumovým,



britickém museu a byl prozkoumán Y. jez ovšem intervally melodie nedovedlo



Kienlem. jasnę urciti.



Ve šlépęjícli Ambrozovýcli v oboru

Dle slov Jana Jáhna byl autifonár

hymnologie kráceli v V. a V.1. století:

pripevnęn zlatým retęzem 1. oltái-i basi-

Prudentius, Seclulius, Venantius, Fortu-

natus. liky svatopetrslcé a męl býti nedotlaiu-



Ac zpęv liturgie milánské rozšíí-il se telnou normou liturgického zpęvu pro



všechny c`-asy. Nez bohuzel ztratil se,

po celé Italii a Gallii a zatlacil zpęvy

jakoz i jeho nejprvaęjší opisy, a to pi•i-

ostatnicli liturgií, pi-ece nestal se ma-

ciuęním reformátorű, jimz práce Relio-

jetkem všeho l: cstanstva a neobdrzel

i-ova byla ncpohocllným dokumentem

jako jediný a pravý své sankce z Ríma.

hudební kultury církve katolické. Tento

U právoplatnou formu církevního

nedostatek pűvodního rukopisu a kopií,

zpęvu postaral se veliký papez Rehor, a

jakoz i to, ze teprve v X. stol. Ekl:e-

jím pocíná doba rozkvętu a vrcholu cír-

hard píše o Rehoi-i Vel. jako reforma-

kevního zpęvu, doba drullá.

torovi církevního zpęvu, a ze teprve bl.



II. (600—z600). ti'ilém, opat kláštera hiršavského (-j togi)



ve stol. XI, poprvé uzívá pro zpęv cír-



Období 1. (o(l r. 600---1000). kevní slova cantus g r e g o r i a n u s, a



Sv. Rehor ve 30. roku vęku svého dále i to, ze jeho zivotopisec z XI. stol.



stal se i-imským oraetorem, ale po smrti Joaunes Diaconus usvędcen byl z nękte-



svého otce Gordiana zanechal stkvęlé rých falešných udání; — to vše zpűso-



dráhy a purpuru pláštę praetorského a bilo, ze nękterí historikové veškerou



ze zdędęných statkű v Sicilii zalozil šest zásluhu Rehorovu o církevní zpęv vűbec



klášterű a sedmý ve svém rímském pa- popreli. Jim vcele stojí reditel bruselské



láci na nlonte Coelio, do nęhoz zavedl konservatore Fr. Gevaert,") který mimo



mnichy benedilctinslcé a stal se jejich svrchu uvedené dí, ze sv. Reltoi- ani



clenem a pozdęji predstaveným. Papeem v jednom ze svých tlieologicl:ých spisu,



Yelagiem II. poslán byl jako apokrisiar ba prý ani v Soo dopisecli, jez se zacho-



k císarskému dvoru do Cai-ihraclu. Po valy, se nezmiiiuje o své cinnosti hudební.



smrti Yelagiovę zvolen r. Sgo papezem U Rehoroví jako hudebníku neví prý



a zemi-el r, 604. ani jeho vrstevník, znamenitý hudební



spisovatel sv. Isidor Sevillský (i 636),

Kromę rízení celé církve vęnoval

ani I3eda Venerabilis, který zil jen o sto-

nejvętší péci liturgii viibec a liturgickému

letí pozdęji, ani liudcbní theoretik Pavel

zpęvu zvláštę. Práce jeho šla dvojím

jáhen z dob Karla Vel. A má-li jméno

smęrem, theoretickým a praktickým. Po

Rehorovo jiz býti v nęjakém spojení

stránce theoretické získal si tím zásluh

s ítpravou církevního zpęvu, tu to byl

nemalých, ze upravil liturgické l:niliy,

bud Rehoi- I1. (i 731) aneb Relior IIl.

a to »Sacramentarium-, základ ny-

(i 741), ale nikdy prý Rehor I.

nęjšího missálu, a »A li tiphonarium ,

základ nynęjšího graduale. O tomto anti- Lnaiueuitę a pravdivę dűvody Gevaer-



fonári dí zivotopisec Rehorűv Joannes tovy vyvrací benedil:tiu D. H. Morin,



Diaconus z XI. stol. takto: »Gregorius jehoz protidűvody zde všechny uvésti



antiphonarium regulariter centonisavit, nelze; hlavním protidiivodem DIorinovým



id est : ex variis libris compilavit, s. de- jest svędectví »školy rímské, kteráz neu-



cessorum suorum Damasi, Coelestini, I.,e- stále, a coz nejdűlezitęjší, jiz v nejstar-



onis et Gelasii vestigia premens.« (Ger- ších dobách uznává Relioi-e za svého



bert.) Dle tohoto svędectví męl jiz hotové zal:laclat(-le a dotátora. RIimo to má JIo-



melodie sv. Rehor pred sebou, z tęchto rin mnolio dűkazű tradicních po ruce. —



vhoclné vybral, myšlénky jejicli hudební *) »Der Ursprung des rómischen Iiirchen-



priostril a prohloubil, mnohé zpęvy sám gesangesu. Deutsch von Dr. Hugo Rieman.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ