NEZAŘAZENO
Ročník: 1898; strana: 43,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-- 43 —





My lclouime se k Morinovi, ponęvadz Roku 790 posílá papez Hadrian na

Gevaertovy dűvody lelice lze vyvrátiti sever znamenité pęvce Romana a Petra.

a pravíme závęrem toto: Jest pravda, Romanus na cestę onemocnęl a zűstal

ze všecky melodie gregorianslcé nepo- v lcláštei•e svatohavelslcém, Petr však

cházejí od sv. Rehoi-e, tak jako všecky došel az do Met; a jalo Romanus ve

melodie ambrosiauslcé nepocházejí od sv. sv. havlu, tak Petr v -\Ietách zalor.il

Ambroze; jest mozno, ze męl sv. Rehoi- slavnou školu pęveckou. Zvláštę škola

spolupracovníl,y; jest jisto, ze nękteré svatohavelská byla po staletí tím krajűm

melodie povstaly teprve po snuti Reho- západním, cí:n škola rímská celému lzi•e-

rovę, a nękteré zase, které skutecnę stauslcému svętu Eklcehard dí, ze její

byly plodem jeho práce, doznaly za dob sláva sahala od m. ie k nloi-i a ze byla

Karla Vel. nevkusnýcli zmCn vlivem Ii- Nęmcitm ke cti. !e by však opacnę

turgie gallikánsl:é; ale popírati význam Nęmci telidejší doby jí byli ke cti, o tom

l, , , elioi nv vűbec a naprosto, bylo by více dosti váznę pochybuje Joannes lliaco-

nez historickou nespravedlností. nus, pravę: »Jejich hrubé, jako hrom

Po stránce p r a k t i c 1: é získal si tím lirmęjící hlasy nejsou schopny zádné

zásluh, ze znova zorganisoval pęveckou jemné modulace, ponęvadz by jejich jen

školu, jez za papeze Silvestra a Hilaria na pití zvyklá hrclla nedovedla vydati

slula »s c li o t a l e c t o r u m«. Jím obdr- ani tonu, jehoz jest ti-eba k jenulé uiclo-

zela jméno »s c h o l a 1\'.o m a n a« , byla dii, ale jen takové zvuky, jez jsou po-

bohatę statky nadána a dostala zcela dobny ohlušujícímu lirmotu, s jakým

nový i-ád. Yrcdstaveuý slul primicerius a s výše padá tęzký nákladní vűz.« Nez

clenűm jejím dostávalo se vysokých liod- at jiz soudíme o nelichotivém posudku

ností, ano nęlctei•í z nich dosedli na trűn Janovę cokoliv, prece dáváme pravdę

kufzete apo~tolskélio. Také se ciní zmínka prúcliod a pravíme, ze škola svatohavel-

o tom, ze sv. Relior nechtęl vysvętiti ská vynikla hlavnę pęstęním tal: zv. s e-

kohosi na knęze, ponęvadz neukázal do- q u e n c í. Dlouhé a casto na konci vęty

statecných znalostí ve zpęvu. uzívané jubilace prestávaly totiz míti pű-

Sv. Kehoi• sáta, ac nemocen, zasvę- vodní svűj pitvab, a zvláštę zpęváci ne-

coval cleny školy v ducha melodií cllo- jevili pi•ílišuou ochotu, męli-li na a zpí-

rálnícli a az do lI. stol. ukazovala se vati bohaté melodie ti•eba o Ioo notách,

ve Vatikánę hűlka, kterou naznacoval vzdyt to vše bylo jim zpívati vętšinou

neunly meloclii, a jíz nękdy uzil jako na pamęti; a zpívati z pamęti »píseń beze

metly. slov« zajisté jest nesnadno. Tu clen

svatoltavelské 5koly N o t k e r I3 a 1 b u-

Zrízení školy pęvecké bylo nutností; lus ('' 912) pocal dle pi neseného antifo-

knihy nové sice byly vydány, ale bylo náre z kláštera Gimedia (nyní Jumiéges

ti-eba, aby zde byl nękdo, kdo by zacho- u Rouen) a na radu svého ucitele Isa

vával neporušenou a neustálou tradici podkládati pod tyto jubilace text, a tím

zpęvű, jejichz iutervally dosavacluím pí- dal pocátek nové literatui•e zpęvu cír-

smem nebyly urcitę ustáleny. A tuto kevního zmínęným sequencím. Fext byl

tradici zachovávati bylo právę ílkolem pűvodnę v prose a proto sluly- tyto se-

»školy i•ímské«. quence ve stredovęku )p r o s a e«. I ozdęji

L ní skutecnę vycházeli širitelé zpęvu místo rythmické prosy nastoupilo me-

ki'estanslcého do všech zemí. trum a špatný rým, melodie novę kompo-



Sám sv. l~ehor posílá r. 596 opata nované byly bez umęlecké cenv, staly

sv. Augustina se 40 mnichy do Anglie, se z nicli obycejné písnicky a tak se za-

kterí tahový tam polozili základ ku hnízdily v liturgii, ze pocet jejich stoupl

zpęvu církevnímu, " e v Anglii z korene na zoo a na nekterý svátek byly dvę az

chorálu vyrostl peń vícchlasu, a ze nyní tri. - Papez Yius V. (i 1172) ponechal

v Anglii s probouzejícím se duchem kato- pi•i revisi missálu pouze pęt nejkrásnęj-

lickým stojí archaeologické studium zpęvu ších: »Victimae paschali,< od Wippo,

na výsluní. kaplana cís. Konráda II., »Veni sancte

Rolcu 758 posilá papez Pavel na pro- spiritus et emitte coelitus ...« od papeze

sbu karla Velikého do Francie i!mské Inuocence III. (i 1215), »Lauda Sion«

antifouale a respousoriale, a secundice- od sv. Tomáše Aquinskélio (-i 1274).

ria rímské školy Simeoua. (hienle, 121.) »Stabat mater« od Jacoponc da Todi

(i 13o6) a »Dics irce« od minority To-

* I)uchesnc ( )rir., str. ')R. máše Celáuskéllo (i 1250).

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ