| ||||
| ||||
Š1
Ts_rercicu kopr jí se bc.~f~latncY. 11 ~lclclrl~ bude lze obdrzeti budto .,darnra v knęz- ském a studentském seminái•i, aneb v hostincích sa nrírnnu cenil. V prípadu potreby postaráno bude o noclehy bezplatné aneb za mírný poplatel: i v clomecll soukro- mých. Ilíni tícaaIníci Itcclrt' sc rilrlrí,rí rr`as ~injdcic do ~. slyna/ s vdrínínr, jakrho noclclrrr sobr prcj, 1r ,5rerlrcdr dicccsní •7cdnoti, (.•, llské Iha •dos. _Ihatíkcr, profesora bohosloví v Hradci hrálové. I" .ldalbcrtinrl postaráno bude téz o stnruosaíní sa Ilúi-lrotr [•[1111. hrr c1,k'cní r-Irorrílu jest treba, aby kazdý z úcastníkű męl v rukou: E itollre c Gradurrli Poluauo, vydané u B. Yusteta v Bezu, . Cena neváz. výtisku i zl. S kr. (I m. So pf.), vaz. I zl. GS kr. (2 m. So pf.). hír caic'evrí r kostelníllr c7"rr lirlo-ueiii uzije se ncíp,`vIt k „Oltcíli`'. Cena výtisku brozovaného 15 kr., vázaného od 22 do 27 kr. 012,` tyto klriki,, jakrzcr i jizer' krrdcbninj, pro reformu církevní liudby potrebné v dobę exercicií bude míti na sklady`' pokladn{l: diecésuí Jednoty Cyrillsl:é h. 1;. 1 ohnan, knilrkuj~cc r' Hradci Iv álo~'r Základní rysy o historii hudby chrámové, zvláštę cho- rálu od prvních dob krestanských az po dobu dnešní. Prednesl na IX. exerciciích Cyrillsk}ch v Praze Dobr. Orel, vicerektor v Ilradci Král. (Pokracování. '/. tęchto dęjepisných clat kazdý po- jest vzata z melodie Noticerovy sequence zná, ze v X. a XI. století liturgie rím- »Mediá vita in morte«. A jihoslovanské ská se zpęvem gregoriansl: m v krajinách písnę i svętské nejsou nic jiného, nez slovausl:ých nabyla pűdy, coz ani jinak individualisovaný rímský chorál. Není díti se nemohlo, męly-li kraje slovanské zajisté nikoho, kdo by si nevázil ]:vętű zűstati ve spojení se Stolicí rímskou. slovanského zpęvu; a proto nemá býti A ze zpęv gregorianský se u nás šíril téz nikoho, kdo by si nevázil stromu, jako v ]crajinách jiných, litovati nemu- na nęmz kvęty naše vyrostly, chorálu síme; vzdvt stal se základem naši slávy církve katolické. Nez bohuzel nevdęk je zpęvné, dal zvláštní ráz písním nejen ve všem 1: církvi katolické, tedy i v tomto nábozenským, ale i svętským národű slo- prípadę. vanských. Nęhypinosf, posvátnost a dű- Ve století X. a XI. rozšíril se tedy stojnost z chorálu rímského prešla do chorál po všech zemích krestanslcých, chorálu slovanského, zvláštę do chorálu dosáhl svého rozvoje a zatlacil zpęvy ceského. Odkud ze vzal zpęv slovauslcý liturgie gallikállské, ambrosianské, ano svoji diatonilcu, odkud ze má všude ele- i po Španęlích do té doby kvetoucí li- gickou malou tercii místo moderní vel]:é, turgie mosarabické, — v celku shrnuto: odkud to, ze vytryskuje z tęcli písni zpęv gregorianský, sv. Rehorem našich tolik krásných hudebních myšlé- u p r a v e n ý stál ve stol. X. a XI. na vý- nek, byt i píseli sebe kratší byla? To sluní slávy, na vrcholu. vše z chorálu rímského. Právę, ze ná- rody slovanské s vírou kí•esfanskou pri- Období M. (1100—1300)- jaly také pravý lcresfanský zpęv, ze s vírou zalcoicnila se v srdcích jejich V dalších stoletích, jedenáctém az hluboká nęha a ráz zpęvu krestanského, triuácténi, zústal sice poklad melodií proto teu duch jeho pronikl je celé, Reliorových neporušen, ale vedle starých pronikl i jejich svętské písnę, jimz ná- melodií skládaly se nové. kazdý klášter rodové ostatní se obdivují. chtęl míti pro svého patrona neb zvláštę Srovnávejte jen nękterou melodii na- uctívaného svętce vlastní, bohatými zpęvy šich staroslavných rorátű Hradeckých vyzdobené ofticium. Proto skládalo se s latinskými cástkami chorálu rímského, mnoho antifou, responsorií, hymnú, se- na príklad s marianským I-Zyrie, a pre- quencí, ale málo mší sv. Iáomposice byly svędcíte se, ze nejen myšléul:a za my- dobré, ale umęlecké výše, Ielll:osti a ori- šlénkou, ale nota za notou naprosto se ginality melodií starých nedosáhly. Nej- shodují. Melodie písnę Svatováclavské lepším asi ploclem této doby jest ofticium | ||||
|