NEZAŘAZENO
Ročník: 1898; strana: 54,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 54 .









(chlapeckému lilasu), který také męl své harmonia (kde zahazoval se zpęv mękcí)



samostatné vedení hlasové, pridati zá- a pripojuje sám k císari prosbu: ne can-



lclad celé skladby, b a s i s cili b a s s, a tus, quem figuratum appellant, excludi-

z pocátku a olctávu vyšší alt = vocem retur, cum saepe sensum pietatis excitet«



altam. Vox alta = alt má zde dvojí (aby nebyl vylucován zpęv, jenz zove se

význam: 1, hlas vysoký oproti bassu, a figurovaný, jenz casto vzbuzuje zboznost).

a.lilas hluboký oproti vysokému diskantu. A proto, jak vypravuje Grancolas ve



Perioda pak umęlého kontrapunktu svém komentári histor. in brev. rom.:



(contrapunctus artificiosus) zacíná ve »Ferdinand Imperator intercessit, ne Pa-

století XV. Nizozemec Vilhelm Dűfay tres Tridentini musicam ex templis ex-



(i 1478) jest zakladatelem školy nizo- turbarent.« (Císar Ferdinand primlouval

zemské, jez ve skladbách nástupcű Dű- se, aby otcové tridentinští zpęv figuro-



fayových Ocicenheima, Josquina de Prés, vaný z chrámű nevylucovali.) Na základę



\Villaerta, Orlando Lasso (1532—1594) této intervence císarovy se uradili ot-



a j. se proslavila naprosto presným za- cové, vidouce, ze by zrušením zpęvu

chováváním pravidel o kontrapunktu. figurovaného se otevrel prístup k cetným



Nez pozdęjší zástupcovę školy nizozein- zmatkűm, zpęv figurovaný v kostelích

ské v teclinice kontrapunktu šli az do ponechati, ale p r í s l u š n ý m i o p r a-



krajnosti, kontrapunkt nebyl více pro- vami uvésti jej na cestu zbozno-



stredkem k vyjádrení myšlének hudeb- sti a dűstojnosti.*)

ních, ale posledním cílem, jemuz se obę- Výsledkem pak této úrady otctiiv byla



tovalo vše, i text. Uvádím s Kothem jen následující ustanovení:



nękteré výstrelky. Tak skládány káno- I. V sezení XX11. c. I. dne 17, zárí



nové hádan]cy, v nichz dobu nastupování 1562 (de observandis et evitandis in cele-

jednotlivých hlasű luštiti męli teprvé bratione missae) se narizuje zcela po-



zpęváci. "Také slozena mše, pri níz místo všecilnę : »Ab ecclesiis vero musicas eas,

klícű byla znamení otázky. K tęmto ku- ubi sive organo sivc cantu 1 a s c i v u m



riositám patrí i liudební kus, jehoz první aut i m p u r u m aliquid miscetur, ... ar-

hlas zpíval »Ave regina-<, druhý »Regina ceant, ut domus Dei vece domus oratio-



coeli<<, tretí »Alma mater« a ctvrtý »ln- nis esse videatur ac dici possit.« Ceshy :

violata« ... Jak pri kontrapunktickém Necht se vyloucí z chrámu hudba, jiz



slození jednotlivých hlasű tęmto textűm bud zpęvem nebo varhanami jest primí-

bylo rozumęti, predstaví si i kazdý laik seno bud nęco lehkovázného a necistého,



v umęní hudebním. aby dűm Bozí domem modlitby býti se



Kdyz míra necírkevnosti ve zpęvu zdál a mohl nazván býti.



figurovaném byla dovršena a chorál stá- 2. V sezení XXIII. c. 18. (de refor-



val se popelkou cím dále tím více, po- matione) polozen dűraz na to, aby v bi-

vazoval papez Yius IV. (1559—1565) a skupských seminárích chlapeckých ucilo

koncil "Tridentský (1545—1563) za po- se zpęvu církevnímu, to jest chorálu re-



vinnost zpęv kostelní uvésti v lepší ko- horskému cantus computi ecclesiastici ...

leje. Jak dí Ludvík Gressolius v mysta- disciplinam discent) a to proto, ponę-

gogu, nazýval Pius IV. mensurovaný zpęv vadz za starších dob clilapecké semináre

»murmurationes delicatae (delikátní mu- nebyly nic jinélio nez školy pęvecké a

inlanice) et frequentamenta inania voca- a chovancűm bylo zpívati v kostelích,

bulorum, e quibus fructus ad pietatem

k nimz nálezeli. Chtęl tedy koncil tri-

nullus colligeretur« (z nichz neplyne zád- dentský právem, aby vedle jiných pre(-l-

ného ovoce pro zboznost). A ponęvadz mętű ucilo se téz zpęvu církevnímu.

zpęv mensurální skutecnę nebyl nicím

jiným nez »murmurationes«, chtęli papez 3. V sezení XXIV. C. 12, dne 11. pro-

a s ním nękterí otcové v Tridentu shro- since 1563 naiizuje koncil trideutslcý

mázdęní dne 11. zárí 1561 pred sezením snęmiim provinciálním, aby prede-



XXIl., aby zpęv ten úpinę byl z chrámu psaly lc uzitku a primęrenę zvykűm té

vyloucen a ponechán pouze gregorianský oné provincie pi-imereuá pravidla s p e-

chorál (ut cantus musicus ab ecclesiis) *) Cum autem recte adimadvertissent, per



omnino tolleretur, nec nisi Gregorianus hujus novitatem iunumeris quaerelis et perturbati-

canendi modus in ipsis retineretur). onibus aditum apertum iri, hoc denique captum

O tomto úmyslu dozvędęl se císar fuisse, non ut musici cantus in ecclesiis prohibc-

rentur, sed ut certis propositis regulis ad pietatis

Ferdinand I. dopisem Palaviciniho. Yíšet et gravitatis nonnam reformarentur. — Gerbert



Palavicini : <>Ubi interdicebatur mollior IL, 1,. 334 seq.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ