NEZAŘAZENO
Ročník: 1898; strana: 58,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 58 —



adventní a postní, jakoz i pri requiem, cizoškalných, pokud se totiz jednotc

rovnęz neprovází se varlianami. Pri stylu neprící.

právę vytknutých officiícli, rovnęz talc Co se tkne modulace, dluzno pripo-

od Gloria in Coena Domini az clo Gloria menouti, ze chorál modulace (ve smyslu

in Sabbato Sancto zahazuje církev ve- moderním ovšem) vűbec nezná. Pres to

škerou hru na varhany, vyjma pobozností mozno však v delších praeludiícli modu-

privátních. V dobę nejnovęjší pi-ipouští lovati do tónin vrcliuí a spodní quinty

však církev p r ű v o d v a r h a n pri mši a jejich paralelních tónin, dle pravidel

sv. v modré a cerné barvę a zakazuje tónin moderních. Dále se ještę odváziti,

tolilco praeludovati v mezerácli povstav- znamenalo by pokoušeti se o svę-

ších mezi jednotlivými zpęvy. tácké zivly v hudbę církevní;

Co tkne se prae-, intcr- a postludií, uebot prechod nezávislý na for-

mají býti tyto vzdy charakteru násle- mę, prechod z pouhé reflexe vy-

dujícímu neb predcházejícímu chorálu, tvorený, jímz by liodlal varlia-

resp. vícehlasé skladbę primęrené. Clio- ník imponovati polovzdęlaným

rál vűbec, a ony skladby na nękterém hudebníkűm a dilctautiim, jest

církevním tónu zalozené vyzadují kromę pachtęním se po effektech oper-

toho praeluclium téhoz tónu a nikoliv ní hudby, jejz dluzno v chrámu

praeludium pouze téze tonality, jinak Pánę co nejrozhodnęji jako fri-

ale v moderní tóninę. Nejlépe vyhoví, volnost odsuzovati, zvláštę ten-

kdo hraje permanentnę z dobrých pred- kráte, kdyz následuje po tako-

loli, jichz jest dnes jiz více nez zbytecno.vémto »salto mortale« cudný

Praeluclovati á fantasia, ex abrupto, chorál v diatonicicé prostotę

sluší jen tomu, kdo zná se dűkladnę své.

v nauce o skladbę; vzdyt i ta nejlepší Ponękud volnęji mozno teprv po

improvisace za mnoho nestojí, ana po- ukoncených sluzbách Bozích praeludo-

strádá pri nejmenším logického urovnání vati, nikdy však dríve; nebot jednota

hudebních myšlének, ci lépe rec. správ- stylu jest axiomem všeobecné aesthétilcy,

nosti formové, a klesá takto na niveau kterouz v liturgickém umęní dluzno více,

pouhého potpourri. Vším právem ale nez kdekoliv jinde respektovati. Vizme,

zádá se na katol. varhaníku, by dovedl ze vytknutý právę modulacní rád zúpina

krátké a prípadné kadence bez prípravy vystacil nejpi•ednęjším skladatelűm svęt-

extemporovati, a znal se dobre v mo- ské hudby ku ]cornponování rozsálilýcli

dulování. Neti-eba dále dovozovoti, ze symfonií, sosat a jiných, dosud nepre-

dovednost ta získána býti műze jen dű- konaných skladeb; proc by nemęl tedy

kladným studiem nauky o harmonii a obycejnému varhaníku více vyhovovati?

jednoduchého kontrapunktu, jakoz i stu- Tonalní kadence jest rhytmicico-harmo-

diem církevních tónin a analysi vzor- nický proces v malém -- a modulace,

ných skladeb. na prvých šesti stupních škály zalozená,

Ohlednę volby harmonického mate- harmonicko-rhytmický proces ve velkém.

riálu podotknouti sluší, ze velebný, cud- Vysledek pak obou jest logicnost, pro-

ný ba i asketický styl a výraz círcevni porce, formová lepost a zaokrouhlenost.

hudby nesnáší nepripravenýcli dissonancí Budme pamętlivi toho, ze skladby

vűbec, tím ménę pak dissonancí pikant- vynikajících mistrű v oboru ryze cír-

ních, sentimentalních, koketních, ostrých kevní hudby vykazují témęr jen diato-

a náruzivých. Hudbę círlcevni prospívá nických sledű liarmonií, pri velmi sporé

nejlépe cudná, jadrná a zmuzilá diato- modulaci do nejpríbuznęjších tónin.

nika, prevahou v doškalných trojzvucícli 7 toho následuje, ze nezálezí pri

a pripravených ctverozvucích téz do- umęleckém díle na úpiném vy-

škalných, s obvyklými prűtahy a prű- cerpání všecli mozných a ne-

chodnými tóny. Harmonický proces ome- moznýcli effektű, nýbrz jedinę

zuje se zde toliko na se d m diatonických na lcráse a ušlechtilosti for-

troj- a ctverozvukű panující právę tó- mové. Tam, kde rozsáhlý, tęzko-

niny, a pri prűvodu chorálu omezuje se pádný apparat, pravidelnę málo

dokonce na diatonicicé trojzvuky, jich krásy!

první prevraty s dotycnými prűtahy a Naše, nejpestrejším chromatismem

pri_ichody toho onoho církevního tónu, presycená doba zaclivátila i hudebníky

ac mozno za diatonického vedení hlasű církevní. Nękterí stoupenci »horecky«

uziti na patricných místech i akkordű chromatismu hledí na kazdého diatonika

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ