| ||||
| ||||
-6o-
anachronismus, fadessa a j. v. Tof jim stránce charakteristické (básnické) ne- ani ve snu nenapadá, ze buclba jest műze hovęti církevní buclba citűm vše- nejen umęním formovým, nýbrz do jisté lidským, smyslnostem a vášninl dle ana- míry také umęním básnickým, v tro- logie operní hudby, nýbrz ze jest jí býti pickém smyslu i dokonce jakýmsi umę- vęrnou druzkou liturgie, ctlitstojnou stán- níul malíí•ským, címz míníme timbre ku Bozího — a ze tudíz neműze míti hlasu lidského, varhany, po prípadę i or- kromę nękterých faktorű elemeutáruícll chestr, ac tento neradi v chrámu Páuę niceho spolecného s hudbou svętskou. viclime. Podobnę neclltí vędęti, ze po (Pokracování.) Obecná jednota Cyrillská. VÝROCNÍ ZPRÁVY ZA ROK 1897. Cechy. Diecése Králové-Hradecká. Farní Jednota Cyriliská v Habrech ko- O májové poboznosti zaznívají v našem chrámu: nala v r. 1897 své spolkové povinnosti jako léta litanie Marianské dle Krízkovského, antiphony dle jiná; súcastńovala se slavnostních prűvodű pod Lehnera, mnozství krásných písní Marianských dle svým praporem v piném poctu, obcovala a pűso- kongregace Marianské v Praze. Písnę ty náš list bila pri všech obradech církevního roku a provo- rád prijal a zpívá je do neúnavy. Milé písnę ty zovala se školou dosud všecky nacvicené skladby vábí i mnoho úcastníkű k té krásné poboznosti a zpęvy, které predešlá léta ve výrocních zprá- májové. vách uvedenv byly. K tęmto pripojila letos dle Valná hromada konána byla dne 6. pro- sOltáre« zpűsob narízený v dobę adventní a postní, since 1897, kdy jsme záro\-cń se loucili s naším tak jak kniha ta predpisuje. horlivým jednatelem vp. J. Korínkem, duší to ce- Jiz ve zprávę lońské ucinili jsme poznámku, lého spolku. Volba nového jednatele dosud pro- ze vadí pokroku dosud nevyšlé nápęvy k >Oltárí« ; vedena nebyla a rídí zálezitosti spolkové prozatím pouzili jsme nápęvű z kancionrílu Svatojanského, predseda a riditel. jak nám veledűstojný a slovutný pan dr. Mrštík Josef Pokorný, t. c. predseda. k naší prosbę dobrotivę vytýcil a poznamenal. Další cvicení vázlo, protoze nebylo nápęvű. Farní Jednota Cyrillská v Novém Hradci Králové. V úctę podepsaný predsccla farní Cy- Vrínucní a Velikonocní hody Bozí byly pro- rillsk(, Jednoty v Novém 1lradci Králové podává vádęny presnę dle „Oltáre«. Ocekáváme jiz tou- zprávu o pűsobení Cyrillské jednoty za rok 7897. zebnę nápęvy a prűvody k =Oltári«, a myslíme, Pocet clenűv: (i) clenű cestných nemá; h) škola •r".e tyto opęt ducha spolkového osvęzí, zvláštę ze budeme cviciti mše latinské v >Oltári« uvedené. Cyrillské jednoty má 20 clenűv; sbor liturgický má 18 clenűv, shor literácký má 8 clenűv; úhr- Sbor a kola prednášela za spoluúcinkování nem 46 clenűv. Škola má týdnę cvicení dvakráte. dospęlých pri zpívaných Uoltosluzbách mše latin- Sbor má týdnę cvicení jedenkráte. Vétsina clenű ské s celým textem, Introity, prípadné rituální školy zpívá se sborem o velkých sluzbách Bozích. I ttinské vlozky a o hodecli Bozích i Conununia. Tento rok zpívaly se následující skladby: Všecky hody Bozí oslaveny jsou odpoledne ce- skými nešporami presnę dle kancionálu Svato- Pétihlssá mše sv, arch. Rafaela od Witta, op. 33. Mšc XII, od J. C. Sychty. 1Nlše andęla strázného janského. od J. Schu-eitzera, op. 27. Missa B. Mariae Virg. O písni obecné lze se vyjádriti uspokojivę. od J. Schweitzcra, op. 14. Missa >Jesu Redemptor, Lid náš rád zpívá ; pęje rád písnę, které dobre od Ad. Kaima, op. 5. Mše od Greitlia, c. 1. 111šc zná a velmi tęzce prijímá co nového. Aby nové od Ilallera G moll a F dur. Chorální mše dlc písnę se zavedly, k tomu potrebí zvláštní prakse, =Oltáre«. Requiem dle -Oltáre«, dopinęno z Gra- sem a tam trochu dobrocinnosti pro vęc samu duale Romanum. Introity, Gradualia, Offertoria, a to bud' rozdáním neb velmi lacinou úpravou Communia na jednotlivé nedęle a svátky dle Gra- rozšírení písní, t. j . aby kazdý p í s c ń męl a dualc Romanum. znal, nebol jen tak povznáší se zpęvy naše ve Štępán Bobek, chrámu Pánę k výšinám. Icooperator, t. c. predseda. | ||||
|