| ||||
| ||||
-47
Potvrdila se pravda uvedeného výroku při společné zkoušce, kde skladba, řekl bych s dokonalostí ideální se přednesla. V povšechném a stručném referátu není místa rozebrati a v jednotlivostech posuzovati mešní skladba. Jest komponována sloliem přechodním, držíc střed mezi starým, přísným slohem církevním a moderní liudbou kostelní. Proto v některých částkách převládá kontrapunkt, v jiných opětně přiměřené líčení slov hudbou. Jest-li že ve skladbách starých mistrů tradicionelním kontra-punktem líčí se zjevené pravdy objektivně a všeobecně, zde některé pravdy znázorúují a vyobrazují se používáním moderní harmonie zároveú subjektivně a individuelně. Celkem jest skladba velmi zdařilá a rázu slavnostního ; předpokládám ovšěm, že jest velmi pečlivě nacvičená, dobře obsazená a s veškerými znameními a pravou akcentuací přednešená. Pal: ovšem mnohé věty úclivatně dojímají. Ku pro-vozování. snachiá ovšem není. Kde však mají zpěváky — a bez zpěváku vůbec nelze mluviti o opravě a zvelebení zpěvu kostelního — i pro-středním kůrům možno při pilných zkouškách na ni se odvážtiti. Z více stran se tvrdí, a také již i veřejná kritika k náhledu tomu se přidává, že připojený neobligátní průvod varlian neměl by se vypouštěti. Zpravodaj nemůže ze zkušenosti k výroku ani se přidati, ani odporovati, poněvadž skladbu tu sám vždy bez průvodu varhan dával, jelikož varhan karlínských k náležitému průvodu s potřebnou bar-vitostí, jemností a silou použiti se nedá a rovněž i o slavnosti Cecilianské v T! mauzích mše celá bez průvodu se přednášela, čímž od programu uchýlka se stala, kde se oznamovalo, že bude doprovázena na varhany. Tolik však s jistotou tvrditi lze, že královský nástroj hudební ovládaný obratným a zručným varliauíkem dodal by jí na mnohých místech lesku a krásy převyšující jakýkoli průvod instrumentální. Až u sv. Vojtěcha státi bude nově objednaný stroj Steinmaierovský, rád vffim, že účinek bude slavný a mohutný. Křížkovský užívá při některých skladbách slavnostního rázu posaunů, i žádal F&rstcra, aby přidal k průvodu varhan ještě také neobligátní tři posauny. Mlado-boleslavský ředitel kůru, p. Fr. Ilruška, který s neobyčejnou horlivostí a železnou vytrvalostí a pílí hudbu cbrámovanou ve smyslu opravném v děkanském chrámu Páně zvelebil, jsa takto vzorem celého vůkolí, s přivolením skladatele posauny k průvodu varhan přidal a tvrdí, že přídavkem tím skladbě slavnostního rázu přibylo. Přítel Křížkovský v posledním listu píše mi, žc Fčrstrovu mši dával v olomúckém chrámu Páně arcibiskupském poprvé na hod Boží vánoční „při hrubé” ; ujištuje, že učinila dojem velmi dobrý. Mám Fiirstera srdečně pozdravovati a jemu vyříditi, „aby nám ještě více takových Mšf udělal.” Janáček v Brně podobný pronáší úsudek a s rovným výsledkem ji provozuje v památném chrámu Páně stroo-brněnském. Také při Cecilianské slavnosti neminula se s účinl~em, ač bez všelikého průvodu přednášela se. Pro-vedeni bylo vzorné. Zpěv až do podrobností přednešený velmi příznivou akustikou chrámu emauzského ještě dokonaleji se zaokrouhloval a zjemúoval. Poněvadž mše téhož dne bez „Credo” byla, aby hosté nepřišli o nejpěknější částku skladby mešní, požádal jsem řídícího skladatele, aby po ukončené mši sv., až kněžstvo do sakristie se navrátí. „Credo” přidalo sP, což od četně shromážclěaých hostů pražských i venkovských s vděkem přijato bylo. Introitus, Graduale, Ofl'ertorium a Commnnio zpívány jsou chorálně z Graduale Pomanum. Pange lingua totéž jakou Dominikánů při mši sv. dne předešlého od sboru sv.-Voj-těšského předneslo se. U oltáře sloužil slavnou mši sv. vdp. Dr. Mikuláš Karlach, kanovník vyšehradský a starosta akademie křestanské za četné assisteuce. Byl-li předešlý večer čestným večerem sboru karlínského, náležel dnešní večer statečnému sboru svato-vojtěšskómu nesílenému těmitéž najatými pěvci, jako dne předešlého u Dominikánů. Dámy sboru dostavily se v oděvu koncertním. Jako ve včerejším koncertu historickém mezi posluchačstvem byl zastoupen velmi četně sbor od sv. Vojtěcha co částka hostů eminentně kritisujících a k posazováni i oprávněných, rozumí se samo sebou, že na vzájem ku koncertu dnešnímu dalo se vynajíti valně členů sboru karlínského s podobnou napnutostí a nezvratnou pozorností způsob přednášky slcdajících. Neníf věru ku seznání vad i předností přednášky u sboru nějakého pčvěckého prostředku užitečnějšího a poučnějšílio nad vzájemné, bedlivé posloucliání těchže aneb podobných skladeb. Koncert řízen jest od J o s. Fórster-a. Prvním číslem programu bylo g r e g o-r i a n s k é. „C r e d o” (3) z Ordinarium Missae. Jak již dostatečně známo, co do přednášení chorálu valně se liší oba řečené sbory. U svatého Vojtěcha přednášejí chorál většinou s průvodem varhan, u sv. Cyrilla a Methoděje bez průvodu. Pisatel, jsa vůbec i ve skladbách vícehlasných přítelem pouhél o zpěvu co formy nejduševnější a služeb Božích od tvorů duševních oslavovaných nejhodnější, se sborem svým vždy bez všelikých vazeb — a tím jest i nejdokonalejší průvod varhan — zpívá nebeský chorál. Gregorianské „Credo” se střídáním sboru mužského a ženského doprovázel pan | ||||
|