NEZAŘAZENO
Ročník: 1898; strana: 78,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
t. Prechod do G dur.







































Prechod do D mo11.











































Vysvętlení k príkladűm tęm lenęjších tonin. Jak jiz praveno, církevní



hudba pripouští tento druh modulace

* a) Enharmonický s malým trojzvu-

pouze za úcelem harmonického spojení

kem na II1. stupni v E dur. Jalto As moll- v toniuách nápadnę se rűznících skla-



trojzvuk nachází se na IV. stupni v Es cleb ; procez jest se varhaníku omezovati



dur (alterovaná sena), Mozno týz ak-

v kazdém jiném prípadę na prirozený

kord také povazovati za I, stupeti z As

rád modulacní, V krátkých 6—btakto-

moll, a ostatní harmonický postup za

vých kadencích netreba vűbec modulo-

prechod do toniuy vrchní quinty (quinta

vati, lec mimochodem do vrcliní domi-

stává se zde toninou). Konecnę jest to

nanty neb paralely. Polovicuým nebo

i prechod z minore (Es moll) do maggi- pobocným závęrem docílíme jiz tolikeré



ore (Es dur).

rozmanitosti a kontrastu frás proti frá-

5k b) I. stupeń z E dur a z tonu fry- sím, ze bylo by zbytecno, ba formę ne-



gického; taktéz V. stupeń z A moll.

prospęšno, chtíti v tak krátkých vętách

* c~ Alterovaný akkord VII. stupnę ještę modulovati. V z d y t umęní v a r-



z E dur a také doškalný z frygického

hanikovo nespocívá v pestrém

tonu, rovnęz i IV. stupeti z A moll. Po- modulování, nýbrz v duchapiném



stupem kadence povstává odvrat od

spracování motivű a thémat, at

tęchto spi•íbuznęných toniu a nastává

jiz písemnę neb improvisatornę. Protoz

znenáhla charakter miYolydického tonu.

radíme opętnę ménę nadaným a vzdęla-

* dJ Gis dur (enliarm. s As dur) na

ným varhaníkűm ku pohodlné a spole-

V. stupni v Cis moll, paralely s F. dur

hlivé hre z predloli, pres to, ze predlohy

toninou.

nevyhovují v kazdém prípadę. Nutno-li

* e) II. stupeti doškalný z E dur a

praeludovati á fantasia, pak jest i pilnę

nedoškalný (alterovaný) trojzvuk zE moll.

prihlízeti ku zivlu rhytlimickému, aby

*f) "Zámęna E dur v E moll, pak snad neustálým lepením aklcordu k ak-



kadencování v paralele G dur.

kordu nepovstala rhythmická jednotvár-

* bi Akkord VI, stupnę z As dur

nost. Chorálním predehrám nejlépe vyhoví

nabývá významu I. stupnę z F moll.

tempo cilejší, a ona rhythmická úprava,

* Irj Dominantní trojzvuk z F moll

kteráz snazí se co nejuioznęji zachovati,

i dur nící tonalita As dur úpinę, — a u

prese veškerou zde nutnou mensuru, ráz

* z~ zapocíná jiz hotové D moll, jez

chorálu samého. Toho lze do jisté míry

v následujícím taktę ponękud ustupuje

dosáhnouti hojností prűchodných tonű

paralelní toninę (skorem táz tonalita).

na základę strídavého kontrapunktu.



Príklady ty, cloufátne ze stací pre- Taktéz bude ve prospęch jednoty clio-



svędciti kazdého, ze harmonická a en- rálu s jeho predehrou, zachovati v po-



liarmonická mnohostrannost p o u h ý c h stupu melodickém týchz intervalű, jimiz



konsonantních trojzvukű dostací se chorál nese, i v jednotlivých hlasech



sprostredlcovati prechody i do nejvzdá- predehry.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ