NEZAŘAZENO
Ročník: 1898; strana: 79,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-- 7 9 —







U transposici. Chorálu bez prű- týmiz pravidly jako transposice moder-



vodu netreba záclné transposice z pű- ních stupnic. Transposice do vrchní



vodní notace na tony cliromaticicé stup- quinty vyzaduje totiz krízkű a do spodní



nice po zpűsobu dur- a moll-škály. Pri quinty bé. Na pr.: Tonus I. (dorslcý) ob-



varhanovém prűvodu však stává se, ze drzí pri transposici na a jeden kríze].,

ten onen modus presahuje hlasový objem na c 2 krízky atd.; v sestupném smęru



nękterých zpęvákű, jmenovitę altű a basű, quintovélio kruhu obdrzí na g i ~, na c

procez nezbývá pak jiného, nez trans- 2 b, na f 3 b atd. Transposici podléhají



ponovati chorál na veškerým zpęvákűm ponejvíce authentické modi V. a VII.,



pohodlný stupeii cliromatické škály. pak z plagálných II. a IV. Nejobvyklejší

Transposice cirkevních tonű rídí se transposice tęchto modű jsou :







Modus V. ilydius authent.).





I. II. III.IV. ~'. ti'I. ~'II. VIII.



Pűvodní notace : f a Il r d r f:



fS <-IS aIS II CIS cZIS r• (J #)



Transposice : rs f 1; r b r d es. (z



d r Írs ;ris rr II cz ~l. (3#)







Modus VII (mitiolydius authent.).





1. IL III. I~". V. ~'I.VII. VIII.



Pűvodní notace: a II r d c f g.



f g a 1 r d rs f (2



r fs ; is a h cIS ~I r. (3 })

Transposice

rs f , rs l r d" s es. (4 b)



d e fs g a Ir c





Podobnę bude i plagálný tonus dor- poctu chromatických znacek, l; trans-

ský a fryzský transponovati o tercii neb posici církevních tonű potrebných, ocí-



quartu výše. 7a úcelem okamzitélio vy- porucujeme jistého mnemotechnického



bavení se predstavy o nálezitém vzdy prostredku, jak následuje :







Tonus V. (Lydicicá authent.) Podobá se modernímu F dur. l O více neb o {~ ménę

Tonus I. (Dorslcá authent.l Podobá se modernímu D moll. J nez I' dur a D moll.





bonus VII. (MiLolydická auth.) Podobá se modernímu G dur. O ménę neb o D více

Tonus III. (Fryzská authent.) Podobá se modernímu 1 moll. J nez G dur a E moll.





U plagálných tonech netreba se zmi- lou, pripouští téhoz závęru jako toniny

ńovati, nebot mají s tony authentickými moderní.



stejnou finálu a téhoz závęru harmoni- Nebudet snad zbytecno, uvedeme-li

ckého. nękolik príkladű o harmonických závę-



Tonus regularis, koncící vzdy finá- recte církevních tonu, jalo následuje:





a) Kadencní momenty dorskélio tonu.



1 2 3 4 5 6 ~k













i



^ I I 1 1 I I-

-,-~=—~~--mor •-~-~--~-..dme—„-o,—o--~-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ