| ||||
| ||||
-- 7 9 —
U transposici. Chorálu bez prű- týmiz pravidly jako transposice moder- vodu netreba záclné transposice z pű- ních stupnic. Transposice do vrchní vodní notace na tony cliromaticicé stup- quinty vyzaduje totiz krízkű a do spodní nice po zpűsobu dur- a moll-škály. Pri quinty bé. Na pr.: Tonus I. (dorslcý) ob- varhanovém prűvodu však stává se, ze drzí pri transposici na a jeden kríze]., ten onen modus presahuje hlasový objem na c 2 krízky atd.; v sestupném smęru nękterých zpęvákű, jmenovitę altű a basű, quintovélio kruhu obdrzí na g i ~, na c procez nezbývá pak jiného, nez trans- 2 b, na f 3 b atd. Transposici podléhají ponovati chorál na veškerým zpęvákűm ponejvíce authentické modi V. a VII., pohodlný stupeii cliromatické škály. pak z plagálných II. a IV. Nejobvyklejší Transposice cirkevních tonű rídí se transposice tęchto modű jsou : Modus V. ilydius authent.). I. II. III.IV. ~'. ti'I. ~'II. VIII. Pűvodní notace : f a Il r d r f: fS <-IS aIS II CIS cZIS r• (J #) Transposice : rs f 1; r b r d es. (z d r Írs ;ris rr II cz ~l. (3#) Modus VII (mitiolydius authent.). 1. IL III. I~". V. ~'I.VII. VIII. Pűvodní notace: a II r d c f g. f g a 1 r d rs f (2 r fs ; is a h cIS ~I r. (3 }) Transposice rs f , rs l r d" s es. (4 b) d e fs g a Ir c Podobnę bude i plagálný tonus dor- poctu chromatických znacek, l; trans- ský a fryzský transponovati o tercii neb posici církevních tonű potrebných, ocí- quartu výše. 7a úcelem okamzitélio vy- porucujeme jistého mnemotechnického bavení se predstavy o nálezitém vzdy prostredku, jak následuje : Tonus V. (Lydicicá authent.) Podobá se modernímu F dur. l O více neb o {~ ménę Tonus I. (Dorslcá authent.l Podobá se modernímu D moll. J nez I' dur a D moll. bonus VII. (MiLolydická auth.) Podobá se modernímu G dur. O ménę neb o D více Tonus III. (Fryzská authent.) Podobá se modernímu 1 moll. J nez G dur a E moll. U plagálných tonech netreba se zmi- lou, pripouští téhoz závęru jako toniny ńovati, nebot mají s tony authentickými moderní. stejnou finálu a téhoz závęru harmoni- Nebudet snad zbytecno, uvedeme-li ckého. nękolik príkladű o harmonických závę- Tonus regularis, koncící vzdy finá- recte církevních tonu, jalo následuje: a) Kadencní momenty dorskélio tonu. 1 2 3 4 5 6 ~k i ^ I I 1 1 I I- -,-~=—~~--mor •-~-~--~-..dme—„-o,—o--~- | ||||
|