NEZAŘAZENO
Ročník: 1898; strana: 82,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 83 --







jest v z o r e m a ideálem prokazciý Gregorianslcé uu,cní jest du-



druli chrámové li udbv a jenz vy- chovní umęní po výtce pro svou

hovuje všem pozadavkűm, kte- diatonickou, to jest, prirozenou



rými se má vyznacovati dobrá, t o n i n u, která všech smyslných, všech

Bolia dűstojná a vęrící k poboz- náruzivých effektű a vnad moderní,



nosti povznášející hudba. chromatické škály a harmonie nezná

A abych naše zaslouzilé Jednoty Cy- a je vylucuje. Jestlize Plato ze svého



rillské k dalšímu j a k h o r 1 i v é m u, t a k státu vypudil príliš mękké a zzeuštilé

krásnému pęstování chorálu po- recké mody, co by rekl o talcové hudbę



vzbudil, dovolím si velectęnému shromáz- docela na místę svatém' Ovšem máme

clęní dűlezitou pravdu prednésti, ze z p é v na zreteli vlastní moderní liudbu s její



gregorianský jest umęní po moderním duchem a její známou tendencí,

výtce ducliovuí, ideální, a proto nebot víme a vázíme si toho, ze právę za

jak dluzno k nęmu se chovati. našich dnű posvátné umęní vzácnými, vel-



kolepými tvorbami se oboliacuje. Tak na



pr. mše Panny Marie Lourdské od Edgara



Tinela, pi-ítele našelio opatství v NIared-

Není pochyby, ze naše ke slclonlcu sous, jest geniální dílo mocnélio zboz-



se chýlící století műze se honositi mno- ného úcinku. Avšak lze tu znamenati, ze

hými velikými a slavnými vęcmi. Vzdę- mistr pri skládání svűj zrale upíral k ne-



lanost dękuje mu z velkolepých vyná- besűm, a ze duše jeho napinęna byla



lezci nesmírnélio dosahu pro prűmysl, melodiemi chrámu, hlavnę melodiemi

obchod, mezinárodní spojení, pro rozvoj gregorianskými, jichzjest enthusiastickým



a povznesení národű. Ale zároveń shle- obdivovatelem.



dáváme, ze tyto hmotné pokroky uvrhly Gregorianské umęní jest dále

namnoze clovęka ve hmotu a pripravily duchovní umęní po výtce pro



ho o pravé ideály. Následkem tako- jednoducliost svých prostredku.



vého hmotarského smęru ducha lid- Nlyšlénka, kterou Bohem nadšený pęvec



ského ukazuje za iiašich casű chce vyjádriti, jest forma, duchovní ele-

umęní v celku úpadek, ciníc se ment, duchovní zivel. Prosti•edek vyjá-

nástrojem materielných, nízkých zádo- drení neuma nebo nota, jest material,

stí. Malírství a socharství namnoze pod- materielní element, materielní 2ivel.



nęcují náruzivosti svými vy obrazeními Cím více se myšlénka povznáší, cím



bez káznę. Hudba bývá ve sluzbę níz- vznešenęjší a velkolepęjší se stává, tím



kých pudű pi-írody a dociluje v nejlep- jemnęjší, tím jednodušší stávají se pro-



ším prípadę oné cliuravé nervosity, stredky. To jest právę, cemu se všickni



která se nazývá nemocí naší doby. znalci hudební nemohou dosti vynadiviti

A bohuzel, ze ani nábozenské umęní pri gregorianských melodiích -- t a t o



všude nezachovalo své neporušenosti a j ednoducliost, tato prirozenost,



svého panictví; nebot na mnohých mí- tato prostota, — ze jsou talc do-

stech panuje ještę svęt a svętský smęr cela primitivní co do prostredkű



i ve svatynícli. a prece tak nadmíru mocny co

Chceme-li tomuto zlu odpo- do úcinkű, takze duše dojímají



moci, musíme spojenými silami a jimi otrásají az do jejich nej-



o to se snaziti, abvchom nábo- vnitrnęjších lilubin. Jak vzácné



zenskému umęní, zejména chrá- tvorby máme od -Mozarta! A za jedno-

mové liudbę, chrámovému zpęvu duché, unášející zpűsoby Pater noster



nazpęt dali jejich duchovní ideál. dal by býval všecku svou hudbu.

A tento ideál ve své celé cistotę

podává se nám v umęní minu- Slovutný Gounod narídil, aby pri

jeho pohrbu u sv. Magdaleny (Sainte

1 osti. Nládeleine) v Parízi jenom chorál se zpí-

,,Vratme se k starému umęní!« volal

pred nękolika roky veliký italský mistr, val, jezto prý se pri této církevní mluvę

slavný Verdi. V r a t m e se prede- nejlépe modlí za duše v ocistci.

vším ke gregorianskému umęní, Co však duchovní prednost

clovoluji si volati po nęm, nebot u m ę n í gregorianského zpęvu doko-



velikého Rehore, zpęv gregori- nává, to jest jelio místo ve sva-



anský jest umęní ideální a sice tyni, jeho velmi úzké spojení se



z dűvodű, jalo následuje. sluzbami Bozími. Ano zde teprve

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ