NEZAŘAZENO
Ročník: 1876; strana: 48,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
- 48 -

Fórster ustavičně na harmonium, což mnohým hudebníkům a snad i lidu více se líbí. Nelze nikterak upříti, že jednotlivá mfsta, kde oba sbory, mužský i ženský se srazily, zněla opravdu imposantně.

Následovala krátká, velmi jednoduchá 41x1. skladba Palestrinova ,Salvum fac re-g e m", nikoli však se znameními, jak je Bernhard Kothe ve sbírce ,Caecilia" udává, nýbrž jinak ; ponejprv v piano, podruhé forte. Střídáním solového quartettu s mohutným sborem docílilo by se většího ještě výsledku skladbičky naskrz homofonní, která pouze stálým přibýváním a ubýváním hlasu oživuje se.

Při ,Veni Sancte Spiritus" od G r. A 11 e g r i (t 1652) velmi dojemně zněla úpěnlivá prosba ,reple tuorum corda hdelium."

Zpravodaj, kterému předešlého dne ne-bylo možno k Dominikánům dostaviti se, velmi dychtiv byl slyšeti aspořx „Credo” téže Palestrinovy 5 hl. skladby mešní „A s c e n d o ad Patrem”, které bylo 4. číslem koncertu. Dle ústních zpráv mi sdělených musel býti dojem v rozsáhlých a velmi akustických prostorách chrámových příznivější, nežli v malé a k tomu i neakustické místnosti koncertní, kde po-strádala se jemnost a odstixnování nezbytného při přednášeni kontrapunktických skladeb Palestristrinových. Celkem zněla přednáška jednotvárně a na místnosti koncertní příliš silně, což mělo ostatně své příčiny jednak v najatých zpěvácích, kteří i při výtečném hlasu nedovedou po několika zkouškách přednášeti a pochopiti Palestrinu, jako sbor k deklamaci a jemné přednášce nacvičený, jednak v příliš vysoké intonaci, v níž sbor od „Patrem” až do „Amen” vytrval. Poněvadž u „Credo” pro délku hlasy přirozeně o něco padají, intonovalo se o něco výše. Mše ,Ascendo ad Patrem" má dva tenory, které z počátku hned silně a s namáháním zpívajíce neulevovaly, tak že po celé takměř , Credo" zpěv v poloze o půl tonu vyšší se udržel, jak obyčejně při horlivém přednášení skladeb Palestrinových se stává. Pustili se do toho s celou ráží a nepovolili, až bylo Amen. Proto vždy lépe a bezpečněji se odporučuje, třeba ne valně četný, ale stálý sbor starý, nežli sesílení najatými svěžími hlasy jiné školy, která není zasvěcena v tajnosti přednášky krásou nadpozemskou nadšeného Palestriny.

Poněvadž při sestavování programu platila zásada, aby nebyli bez čestného zastoupení též skladatelé domácí, následovalo motetto „Veritas mea” které složil Slovák J. E. B e 11 a, skladba to velmi živá a rovněž tak přednešená. Škoda! že nadaný skladatel tak málo dává o sobě slyšeti. Z duševního zřídla tak bobatélxo co již tu mohlo vyprýštiti se skladeb ! - - Následovalo ,Gloria" z ,Missa Quarta" od F. Z. S k u h e r s k é h o, skladba to skorem všudy rozšířena, ku provedení náležitému nikoli právě snadná a každému kůru přístupná. Pro-vedení bylo vzorné.

Korunou celého koncertu bylo ovšem ,Stabat mater" od Dr. Fr. W i t t a op. X.IL, duchovní báseii hudební, komponovaná s celou horoucností a zbožností kněze, jakož i s ne-obyčejnou dovedností a zručností mistra umělce. Tot věru důstojná interpelace a vfcehlasně provedená illustrace chorální sequence ! S každé věty bylo pozorovati, s jakou láskou sbor svato-vojtěšský krásnou skladbu studoval. Kharmonium zasedl řídící p. Fi;rster, známý virtuos na harmonium, sám a podporoval takto nejvydatněji skladbu pečlivě i mistrně přednášenou přiměřeně brzy registry slabými a jemnými, brzy mohutnými a silnými, `ač i tu těch ,pp" tou měrou nebylo šetřeno, jak toho jistá místa vyžadovala z příčin již dříve uvedených. Za to úchvatně dojímala místa, která vyžadují sílu „Flammis ne urar succensus”, (takty 182-192), „ad palmaxn victoriae” (takt 102-104), ,Paradisi gloria" takou měrou, že duše až do nejhlubších útrob zachvěla se, což od veškerého posluchačstva s hlučnou pochvalou se-tkalo se. Moji zpěváci dlouho a opětně upomínali mne, abychom Wittovo „Stabat Mater” uvedli na repertoiru karlínského sboru. Takový dojem způsobila vznešená básex5 hudební.

S prostým, chorálním „Stabat Mater” po-čal včerejší koncert historický, s bohatým, vícehlasným „Stabat Mater” končil dnešní koncert druhý. Počátek i konec zasvětil se rozjímá-ním nejněžnějšf lásky a nejtrpčí bolesti blaho-slavené Matky a Panny. Té lásce odporoučel se odbor hudební Akademie křesfanské s veškerou snahou svou Cecilianskou.



Christe, cum sit hinc exire, da per Matrem me venire ad palmam victoriae.

Quando corpus morietur, fac ut animae donetur

Paradisi gloria. Amen. Amen.

Lehner.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ