| ||||
| ||||
— 84 —
k tomu svou mysl a své srdce význam- šení pro ucho a pro prirozený nými zpęvy: »Sursum corda — Ha- cit, smyslnou zábavu, neműze se bemus ad Dominum! Gratias aga- jím líbiti. Tu bude jim pricházeti — hu- mus Domino lleo nostro — Dig- bený, prísný, jednotvárný. Pokud šle- num e t j u s t u m e s t ! Sanctus, chetní, ale modernę navyklí p r á t e 1 é Sanctus, Sanctus Dóminus lleus hudby v chorálu chtęjí nalézti p o u ti} Sabaoth. Pleni sunt coeli et terra umęlecký pozitek jako v kon- gloria tua. Hosanna in excelsis« c e r t ę nebo pri hudební produkci, budou »Vzhűru srdce — Vláme ]c Hospodinu! zklamáni jako ten, jenz nadęje se bohaté Díky cińme Hospodinu Bohu svému — tabule obdrzí j enom postní pokrmy. Pokud Hodno i spravedlivo jest! Svatý, Svatý, i vázní a slovutní h u d e b n í z n a l c i Svatý Hospodin Bűh zástupűv. Plna jsou ocekávají v chorálu c h r á m o v o u nebesa i zemę slávy tvé. Hosanna na hudbu ve smyslu kazdé jiné, výsostech.« s okázalostí hudby vokální a Syn Bozí sestoupil jiz na oltár. Tu instrumentální, budou neuspokojivę vitá zbozný lid svého Krista, svého krále vrtęti hlavou nad ubohým chorálem. a vzdává mu svűj hold nadšenými slovy : Takové názory, takové ponętí a takové »Benedictus, qui venit in pomine predsudky v prícinę chorálu musejí vzdy Domini. Hosanna in eacelsis.,, vésti k velikým zklamáním. »Pozehnaný, jenz prichází ve jménu Pánę. Ovšem uspokojuje tento po- Hosanna na výsostech !« svátný zpęv také smysly, vnitrní Se svého eucharistického triuiu oce- a vnęjší, ale ne jako pri nęjaké parádę, kává bozský Spasitel, abychom mu své pri tanci, v divadle, pri lehké hudbę zádosti prednášeli. A zac jej prosíme k zábavę, nýbrz vzdycky s váznou zpívajíce? — —Se d l i b e r a nos a príchutí. Uspokojuje je, avšak m a 1 o !« »Zbav nás od zlého !« Lba.- nás v pravém rádu k Bohu. Ovšem od nemocí, od neštęstí od hladu, od poskytuje dobrý chorální zpęv války, ode hríchu, ode všeho zlého cas- také vysol:éllo umęleckého po- ného i orle zlého vęcného. 2 i t k u. Zpívame jej Mnozí deset, dvacet, »Agnus Dei, qui tollis peccata tricet let a kazdý den pozíváme tohoto muncíi, miserere nobis — dona opravdu podivuhodného zpęvu více, denn nobis p a c e m !« »Beránku Bozí, jenz unášejí duši ve starých, stokráte jiz zpí- snímáš hríchy svęta, smiluj se nad námi vaných kusech nové krásy. Ale c ll c e- a udęl nám pokoje!« Údęl pokoje v na- me-li umęleckou cenu chorálu šem srdci, v naší rodinę, v našem męstę, znamenati, musíme míti o nęm v naší vlasti, sv. církvi! Vy9Jí p011etl. Svatá tajemství jsou ukoncena. , D e o Toto vyšší ponętí o chorálu g r a t i a s« — »Bohu díky« rozlehá se zálezí v tom, ze llo povazujeme za klembami chrámu jako poslední »Sláva cástku sluzeb Bozích, právę jako na výsostech _ nemohoucímu !« svaté obrady, bohosluzebná roucha, svaté Velectęné shromázdęní! Ljhle, jaká obrazy, ano v té míre více, jezto to ideální rec chorálu pri obęti posvátný zpęv co nejúzeji je mši svaté ! A podobná jest i pri jiných spojen s nejdrazši obęti mše sluzbách Bozích. J a k .snadno j e s t svaté; ze povazujeme chorál za m o ct- nám tedy chorál s modlitbou litbu, která má své zvláštní své uvazovati a uciti se mu rozumęti, officiellní místo v kostele pri abychom pro nęho novou lásku, sluzbách Bozích; ze v nęm jedinę nový zivot, nové nadšení v sobę hledáme povzbuzení ]c náboz- a v jiných budili. nosti a výraz náboznosti; jenz Ale má-li pűsobení ve pro- (chorál) s neodolatelnou silou spęch chorálu setkati se se zda- ciní duši sebranou, tajemným r em, k tomu jest potrebí nezbytnę dvou kouzlem m o d l i t b u p o d p o r u j e, podmínek nebo vęcí: hudebního vy- Huti modliti se a modlícího se chován! posluchacstva a hudeb- jakýmsi zpűsobem zacllrailuje, ního vychování nebo vyškolení aby se s nęcím jiným nez jedinę choru, sboru. s Bohem obíral. Pokud vęrící v posvátné hudbę, Jestlize toto správné ponętí chorálu hlavnę v chorálu hledají jenom potę- jest tu a prece se nedocílí uspokojivý- | ||||
|