NEZAŘAZENO
Ročník: 1898; strana: 85,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 85 —



dojem, pak to nechybí chorálu, »Takovýto chorál jest hudbou úzas-

nýbrz jeho provedení, prednesu. ného úcinku,, napsal kdysi laik Ring-

Na to prijde mnoho, na to prijde v jistém seis. »Jako majestátní proud hucí viny

smyslu všecko. tohoto zpęvu, brzy více, brzy ménę,

Za tou prícinou dovolujeme si, c o mocnę se nadýmajíce a všecko s sebou

se týce potrebného vyškolení unášejíce vlásce, zboznosti, chvále

choru nebo sboru, velectęné shro- a velebení, a opęt v bolu, zalu

mázdęní alespoń na tyto vęci upozorniti. a strachu, vysoko k nebesűm a

Zpęváci at se ucí dobre cisti opęt dolű ke hrűzám soudu«

a dobre prednášeti; at kladou váhu Vskutku, velectęné shromázdęní, »kde

na správnou výslovnost samohlásek, sou- se chorál správnę pęstuje, tam priná-

hlásek, slabik, slov, a at, jak Hettinger šejí mu vęrící i na místech, kde byl

mladým bohoslovcűm na srdce klade, dosud neznám, takové porozumęní vstríc,

mají na zreteli -nejvętší umęní, zű- které se jenom z jemného citu krestan-

stati (totiz) prirozenými.« To vy- ského lidu pro všecko svaté a ctihodi:é

lucuje všecko hledané, šnoreiié, všecku vysvętluje.« (Praví arcibiskup Roos z Frei-

snahu sobę samému nebo posluchacűm burgu.)

se líbiti. Kde se chorál k r á s n ę pęstuje, tam

Text, který se má zpívati, musí se se piní chrámy vęrícími a vęrící jsou ve-

dobre studovati, ci ještę lépe, uvá- deni chorálem k modlitbę, modlitbou

ziti, rozjíinati, noty a celé kusy k milosti, milostí k zivotu krestanskému,

zpęvu musejí svędomitę býti zboznému — duchovnímu, idealnímu.

cviceny a nacviceny. Nuze, velectęní clenové a prátelé

Potom budiz dbáno k r á s n é h o s o u- Jednot Cyrillských, pęstujte horlivé

ladu. S oulad hlasű dobrým rízením a krásnę zpęv gregorianský ja-

hlasu není tęzký, je-li tu s o u l a d c í- kozto umęní po výtce duchovní,

t ę n í, »unum cor, una anima«, jsou-li idealní.

všickni »jedno srdce a jedna duše.« Koncím práním, aby dobrotivý Bűli

Velikou dűlezitost má nad to d o b r ý, provázelvšecky vaše snahy a práce

správný rhytmus. Nejkrásnęjší údy, v prícinę obnovy posvátné

nejvýbornęjši organismus bez duše jest hudby pozehnáním tak hojným, aby

mrtvou hmotou. A to jest zpęv bez brzy ve všech svatynícli této milé diecése

rhytmu. Naproti tomu chorál prednesený Kralové-Hradecké r o zl e h a l a se dű-

s dokonalým rhytmem jest opravdu zpęv stojná církevní hudba Bohu ke

královský. Základní zákon v prícinę do- cti, sv. Církvi ku okrase a všem

brého rhytmu jest, ze t e x t t u p a n u j e, obcujícím sluzbám Bozím ku

a prednes musí býti volné re- vzdęlání a duchovnímu pro-

citace. s p ę c h u ; a potom aby se na nás všech

Pridejte ke všem tęmto pravidlűm, jednou vypinilo krásné slovo velikélio

veledűstojné a velectęné shromázdęní, opata Ruperta Deutzského : »E i s, q u

ještę prízvuk Ducha svatého — legitime c a n u n t et sapientei

cithara estis Spiritui Sancto, citerou jste psallunt, remuneratio vel prae-

Duchu svatému (S. Chrysostomus) — jenz mium erit carmeli aeternurn.«

v nás prosí lkáními nevypravítedlnými. »Kdo zpívají podle zákonű sv.

Jinými slovy: Zpívejte modlíce se Církve a moudre Boha chválí,

a modlete se zpívajíce, jedinę tęm bude odplatou a odmęnou

pred Bohem a jedinę pro Boha, zpęv vęcný — pred trűnem Bo-

a potom pronikne váš zpęv také zím v nebesích, v zemi nejjása-

k Bohu a odtrhne s neodolatel- vęjšího Gloria, nejpodivuhod-

nou silou a mocí zbozných vęrí- nęjšího Sanctus a vęcného,

cích zástup od zemę a ponese je n i k dy neprestávajícího Alle-

rovnęz k nebi a k Bohu. 1 u j a. « Stań se!

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ