| ||||
| ||||
— 85 —
dojem, pak to nechybí chorálu, »Takovýto chorál jest hudbou úzas- nýbrz jeho provedení, prednesu. ného úcinku,, napsal kdysi laik Ring- Na to prijde mnoho, na to prijde v jistém seis. »Jako majestátní proud hucí viny smyslu všecko. tohoto zpęvu, brzy více, brzy ménę, Za tou prícinou dovolujeme si, c o mocnę se nadýmajíce a všecko s sebou se týce potrebného vyškolení unášejíce vlásce, zboznosti, chvále choru nebo sboru, velectęné shro- a velebení, a opęt v bolu, zalu mázdęní alespoń na tyto vęci upozorniti. a strachu, vysoko k nebesűm a Zpęváci at se ucí dobre cisti opęt dolű ke hrűzám soudu« a dobre prednášeti; at kladou váhu Vskutku, velectęné shromázdęní, »kde na správnou výslovnost samohlásek, sou- se chorál správnę pęstuje, tam priná- hlásek, slabik, slov, a at, jak Hettinger šejí mu vęrící i na místech, kde byl mladým bohoslovcűm na srdce klade, dosud neznám, takové porozumęní vstríc, mají na zreteli -nejvętší umęní, zű- které se jenom z jemného citu krestan- stati (totiz) prirozenými.« To vy- ského lidu pro všecko svaté a ctihodi:é lucuje všecko hledané, šnoreiié, všecku vysvętluje.« (Praví arcibiskup Roos z Frei- snahu sobę samému nebo posluchacűm burgu.) se líbiti. Kde se chorál k r á s n ę pęstuje, tam Text, který se má zpívati, musí se se piní chrámy vęrícími a vęrící jsou ve- dobre studovati, ci ještę lépe, uvá- deni chorálem k modlitbę, modlitbou ziti, rozjíinati, noty a celé kusy k milosti, milostí k zivotu krestanskému, zpęvu musejí svędomitę býti zboznému — duchovnímu, idealnímu. cviceny a nacviceny. Nuze, velectęní clenové a prátelé Potom budiz dbáno k r á s n é h o s o u- Jednot Cyrillských, pęstujte horlivé ladu. S oulad hlasű dobrým rízením a krásnę zpęv gregorianský ja- hlasu není tęzký, je-li tu s o u l a d c í- kozto umęní po výtce duchovní, t ę n í, »unum cor, una anima«, jsou-li idealní. všickni »jedno srdce a jedna duše.« Koncím práním, aby dobrotivý Bűli Velikou dűlezitost má nad to d o b r ý, provázelvšecky vaše snahy a práce správný rhytmus. Nejkrásnęjší údy, v prícinę obnovy posvátné nejvýbornęjši organismus bez duše jest hudby pozehnáním tak hojným, aby mrtvou hmotou. A to jest zpęv bez brzy ve všech svatynícli této milé diecése rhytmu. Naproti tomu chorál prednesený Kralové-Hradecké r o zl e h a l a se dű- s dokonalým rhytmem jest opravdu zpęv stojná církevní hudba Bohu ke královský. Základní zákon v prícinę do- cti, sv. Církvi ku okrase a všem brého rhytmu jest, ze t e x t t u p a n u j e, obcujícím sluzbám Bozím ku a prednes musí býti volné re- vzdęlání a duchovnímu pro- citace. s p ę c h u ; a potom aby se na nás všech Pridejte ke všem tęmto pravidlűm, jednou vypinilo krásné slovo velikélio veledűstojné a velectęné shromázdęní, opata Ruperta Deutzského : »E i s, q u ještę prízvuk Ducha svatého — legitime c a n u n t et sapientei cithara estis Spiritui Sancto, citerou jste psallunt, remuneratio vel prae- Duchu svatému (S. Chrysostomus) — jenz mium erit carmeli aeternurn.« v nás prosí lkáními nevypravítedlnými. »Kdo zpívají podle zákonű sv. Jinými slovy: Zpívejte modlíce se Církve a moudre Boha chválí, a modlete se zpívajíce, jedinę tęm bude odplatou a odmęnou pred Bohem a jedinę pro Boha, zpęv vęcný — pred trűnem Bo- a potom pronikne váš zpęv také zím v nebesích, v zemi nejjása- k Bohu a odtrhne s neodolatel- vęjšího Gloria, nejpodivuhod- nou silou a mocí zbozných vęrí- nęjšího Sanctus a vęcného, cích zástup od zemę a ponese je n i k dy neprestávajícího Alle- rovnęz k nebi a k Bohu. 1 u j a. « Stań se! | ||||
|