O průvodu chorálu
Ročník: 1898; strana: 87,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-87



škola rímská privedla polyfonii na vrcliol Smutným dűkazem toho jest zaniknutí

rozkvętu, ale zástupcové školy benátské, staroceských rorátű K r a l o v é h r a d e c-

kterí opanovali v XVI. a XVII. stol. kých.

pole, klesali s výše polyfonní na suchopar Ve stol. XVI. --XVIII. zríme tedy v š e-

homofonie a sentimentálnosti v melodii. o b e c n ý úpadek zpęvu církevního. I ty

Cestné výminky jako na pr. knęz Lud- druhy zpęvu, které zavinily úpadek cho-

vík Viadana (1564-1645), knęz Jan Groce rálu t. j. vícehlas, zpęv instrumentální

(1558—16og) nedovedli více zastaviti úpa- a lidová piserl, propadly záhubę, ponę-

dek vícelllasu, )sterý znenáhla se dostal vadz odhodily nejen ráz duchovní a

jako zpęv instrumentální v podrucí slohu odęly se rouchem hudby svętské, ale

rokokového. snízily se daleko pod její úroveń.

2. Nemalý vliv na zatlacení chorálu Církev katolická jsouc si vędoma,

męla v XVIII. stol. i degenerace pí- jaký význam v zivotę duchovním má

s n ę 1 i d o v é, zvláštę v kostelích ven- umęní hudební, neustále ústy papezű,

kovských. snęmű a znamenitých muzű volala po

Liberální josefili ismus snazil se nápravę. Ku návratu k lepšímu touzil

lid odtrhnouti od nábozenství katolické- papez Alexander VII. bullou »p i a e

ho, a domníval se, ze se mu to nejlépe solicitudinis z« r. 1657, papez Inno-

podarí, kdyz jej odloucí od oltáre a c e n c XII. konstitucí z r. 1682, kardi-

vezme mu latinský zpęv liturgický. A nál Bona (ry- 1674) traktátem »de divina

aby mu dal náhradu za zpęv v i•eci li- psalmodia«, snęm rímský a avignonský

turgické t. j. za chorál, propagoval píseń z, r. 1725, papez B e n e d i k t XIV. bullou

v reci materské i pri úkonech pr e s n ę »Animus qui hodiernam« z r. 1749,

liturgických. Církev katolická sice dovo- která dosud tvorí základ všech církev-

luje, ano touzí, aby zpęv lidový by1 pę- ních narízení nejen o chorálu, ale téz

stován, ale pri poboznostech mimolitur- o polyfonii a zpęvu instrumentálním,

gických. Snahám tęmto zcela odpoví- opat G e r b e r t (j 1793) historickými

daly staré sbory literácicé, které zpívaly spisy »De cantu et musica sacra«

píseń ceskou zvláštę pred a po mši sv. a »Scriptores ecclesiastici de

tiché. Literácké sbory latinské zpívaly musica sacra«, jimiz probuditi hledęl

pri úkonech liturgických. Ale josefini- lásku ke klassickým vzorűm.

sinus nedbal ani starých a cenných písní Nez všechny tyto snahy byly marnv,

lidových, a nutil lid ke zpęvu písní n o v ę ponęvadz s ubýváním vędomí nábozen-

slozených, jez po stránce textové a ského ztrácel se i smvsl pro nábozný

melodické byly naprosto bez ceny. A zpęv. Mohly prijíti k platnosti, a také

jestlize se kde udrzely písnę staré, byly prišly tehdy, kdyz po bourných prvých

k nepoznání znetvoreny. desitileti stol. XIX. nastal ponękud klid

A k liberalismu josefinskému pristou- a pocalo se probouzeti vędomí nábozen-

pil josefinský centralismus, který ské. A právę v tęch zemích, kde nejvíce

bral zvláštę lidu slovanskému nejen zpęv a nejdríve vrátil se lid k nábozenství,

liturgický, ale i duchovní p í s e ń v j e h o také nejprve ujaly se snalry celící Icu

reci a násilím vnucoval mu píseń nę- opravę nábozenského zpęvu. Dobu obno-

meckou. Tak zanikal i neprebęrný po- vy mozno pocítati od r. 1S30.

klad svérázné hudební literatury domácí. (Pokracování.)









O prűvodu chorálu.

Proslovil pri Cyrillských exerciciích v Horících reditel František Jirásek. (Pokracování a dokoncení.



dJ Mixolydického tonu kadencní momenty.

1 2

















2*

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ