| ||||
| ||||
— 88 —
ej Aiolského tonu kadencní momenty. 5 2 3 $s C-D CD - _—á -a- 4 i~ 5 6 7 8 9 V uvedených zde právę príkladech shledáme pri * tonű cizoškalných, jichz jest nękdy treba k vűli dokonalému zá- vęru harmonickému. Jsmet zase naopak toho presvędcení, ze pri nálezitém rhyth- micko-harmonickém postupu není jicli nikdy treba; a nehledíce ani k tomu, konstatujeme, ze tak zv. plagálným zá- vęrem (formulka: IV. st. I, st.) mozno zcela uspoi:ojivę skladbu uzavírati. To- nický molltrojzvuk (jako finální alckord) zamęńovati na samém konci durakkor- dem (prostredek to velice oblíbený a pűsobivý) dovoleno jen pri samém zá- vęru chorálu, nikdy však v predehre ku chorálu, ponęvadz by v zápętí mohl míti distonaci a chromatisování pęvcű. J * * pozorujeme finální akkord ne- úpiný (bez tercie). Ciníme tak za príci- nou nápodobení starobylosti skladby, k cemu právę chorál se nejlépe liodí. Nękdy bylo by ocekávati na místę finál- ního mollakkordu durakkord v predehre l;u chorálu, jejz však dluzno z ohledu k následujícímu chorálu potlaciti vysou- váním tercie z akkordu toho. Známot, ze skladatelové az do predešlého století povazovali finální mollakkord za jakousi dissonanci, a protoz hledęli vyjasniti mollovými trampotami sklícenou tvár- nost skladby jasným svitem velké tercie finálního duraklcordu. Instinktivní tento poznatek starých skladatelű byl teprve pred nękolika roky theoreticky opod- statnęn H. Riemannem, v. Oettingenem, 0. Hostinským a j. Nahodilá však tato poznámka svedla by nás do oboru aku- stiky a fysiologie, o kterou zde neide. Ku konci stati kadencováni vęnované dluzno se také vysloviti o druhém pre- vratu tonického a dominantního troj- zvuku a o dominantním ctverozvuku veškerých svých fás. Neműze býti v cír- kevní hudbę profannęjší a otrepanęjší harmonie nad tyto, pokud nakládá se jimi dle šablony starých generalbassistű. Tím však není receno, ze kazdý quart- sextakkord a dominantní ctverozvuk jest naprosto z hudby církevní vyloucen. Výtka ta vztahuje se toliko ku podob- ným útvarűm: 2—~ - I I-- -E.:- ~g:D - -=8- -c--- O -8- - - :G- I ~--- I ~ I ~- f- i 3 | ||||
|