NEZAŘAZENO
Ročník: 1898; strana: 88,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 88 —

ej Aiolského tonu kadencní momenty.

5

2

3

$s C-D

CD

-


_—á

-a-

4

i~ 5

6

7

8

9

V uvedených zde právę príkladech

shledáme pri * tonű cizoškalných, jichz

jest nękdy treba k vűli dokonalému zá-

vęru harmonickému. Jsmet zase naopak

toho presvędcení, ze pri nálezitém rhyth-

micko-harmonickém postupu není jicli

nikdy treba; a nehledíce ani k tomu,

konstatujeme, ze tak zv. plagálným zá-

vęrem (formulka: IV. st. I, st.) mozno

zcela uspoi:ojivę skladbu uzavírati. To-

nický molltrojzvuk (jako finální alckord)

zamęńovati na samém konci durakkor-

dem (prostredek to velice oblíbený a

pűsobivý) dovoleno jen pri samém zá-

vęru chorálu, nikdy však v predehre ku

chorálu, ponęvadz by v zápętí mohl míti

distonaci a chromatisování pęvcű.

J * * pozorujeme finální akkord ne-

úpiný (bez tercie). Ciníme tak za príci-

nou nápodobení starobylosti skladby,

k cemu právę chorál se nejlépe liodí.

Nękdy bylo by ocekávati na místę finál-

ního mollakkordu durakkord v predehre

l;u chorálu, jejz však dluzno z ohledu

k následujícímu chorálu potlaciti vysou-

váním tercie z akkordu toho. Známot,

ze skladatelové az do predešlého století

povazovali finální mollakkord za jakousi

dissonanci, a protoz hledęli vyjasniti

mollovými trampotami sklícenou tvár-

nost skladby jasným svitem velké tercie

finálního duraklcordu. Instinktivní tento

poznatek starých skladatelű byl teprve

pred nękolika roky theoreticky opod-

statnęn H. Riemannem, v. Oettingenem,

0. Hostinským a j. Nahodilá však tato

poznámka svedla by nás do oboru aku-

stiky a fysiologie, o kterou zde neide.

Ku konci stati kadencováni vęnované

dluzno se také vysloviti o druhém pre-

vratu tonického a dominantního troj-

zvuku a o dominantním ctverozvuku

veškerých svých fás. Neműze býti v cír-

kevní hudbę profannęjší a otrepanęjší

harmonie nad tyto, pokud nakládá se

jimi dle šablony starých generalbassistű.

Tím však není receno, ze kazdý quart-

sextakkord a dominantní ctverozvuk

jest naprosto z hudby církevní vyloucen.

Výtka ta vztahuje se toliko ku podob-

ným útvarűm:

2—~

-

I

I-- -E.:-

~g:D

- -=8-



-c---

O

-8- -

-

:G-

I

~--- I ~

I ~- f-

i

3



  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ