| ||||
| ||||
-- 89 —
V arujemet kazdého varhaníka pred ze jiným nez tonickým trojzvukem, vcele podobným varhanęním, zvláštę pri cho- harmonického procesu postaveného, tona- rálu ! Rovnęz tak banálnę a svętácky lita alterována býti neműze. nese se i dominantní pętizvuk (nonový Ku konci této prednášky dovolujeme akkord). Télioz mozno ríci o dominant- si ještę p. t. pány interessenty upozor- ním ctverozvuku, malém a zmenšeném niti, pokud jim jde o další vzdęlání ctverozvuku VII. stupnę, uzije-li se jich v tomto oboru, na díla tato: K. Stecker : na tonikové prodlevę (Orgelpunkt). Ge- Dęjiny hudby. K. Konrád: Dęjiny po- neralbassisté zakládali si svého casu svátného zpęvu staroceského. F. Sku- mnoho na tęchto útvarech, jez opatrili herslcý : Nauka o komposici, díl I. F. Ha- nepravými terminy (un- a tercdecimový berl : Magister choralis. P. Schmetz : Die akkor(-1), kterým však císlování neodpo- Harmonisirung des gregorianischen Cho- vídalo. Prese veškerou odiosnost tęchto rals. Y. Krutschek : Die Kirchenmusik harmonií v liudbę církevní mohli bychom nach dem Willen der Kirche. cestnými výjimkami poslouziti, kdyby- chom takto neprekrocovali úzce vyme- Chudá naše dosud literatura v oboru zený cas této prednášky, procez odka- církevní hudby zajisté jest také jedna zujeme p. t. pány interessenty ku studiu z príciii, pro které reforma, ac utęšenę zevrubnému (analysi) nizozemských a zmáhá se, ještę nesevšeobecnęla; protoz staroitalslcýcli klassikű, nękterých vyni- bylo by ve prospęch dobré vęci, vydati kajicícli moderníchi skladatelű a zvláštę knihu ku poucení venkovských reditelű ku studiu prűvodu varhan k Ordinarium kűru a varhaníkű, jez by obsahovala ná- Missae. Jedinę všestranným studiem klas- sledující material: Strucné dęjiny cír- sické liudby církevní a jakousi srovná- kevní hudby, nauku o chorálu, poucení vací methoclou mozno tríbiti vkus a celiti o liturgii a aesthetice, strucnou nauku neustále nás obklopujícímu svętáctví. o harmonii a kontrapunktu, jakoz i o rej- Sluší ještę pripomenouti, ze není stríkování varhan, a seznam osvędce- v kazdém prípadu harmonisace chorálu ných skladeb a poucných spisű s udá- mozno, zapocíti tonickým trojzvukem dle ním nakladatelű. pravidla moderních tonin. Nutnost káze, Ukoncujíce tímto dnešní svoji úvahu tu a tam zapocíti liarmonisaci chorálu projevujeme dodatecnę svá vroucí prání, jiným nez tonickým trojzvukem. Obávati by milostivý Bűh blahodárnému dílu Cy- se pri této procedure neurcitosti touiny rillské Jednoty hojného rozlzvętu popráti naprosto klamným jest, nebot známo, rácil. Stav hudby chrámové ve vikariátę Turnovském r. 2859. Píše V. Vanęk. ríd. ucitel ve výsluzbę. Biskupská konsistoi- vvzvala správce vokálnícli s prűvodem neb bez prűvodu duchovní, aby jí podali >,seznam všech varhan nebylo tenkráte ještę ani reci, skladeb iiudebnícll, které na kűru se kromę nęjakého ctverozpęvu pi•i Ofíer- provozují, jakoz i seznam písní, jez lid torium; teprve casopisem »Cecilií«, F. po celý rok v chrámu Pánę zpívá.« Lelinerem r. iS74 vydávaným a jeclno- Ve všech chrámecli provozovala se tanii Cyrillskými nastala doba úpiné re- hlucná hudba instrumentální; skladby fornry hudby chrámové. Taškovy, Scliiedermajrovy, Bűhlerovy, Pri tiché mši zpívaly se tytéz písnę, Hatašovy, Hahnovy, Sclinablovy, Binde- jako nyní: »Boze pred Tvou velebností«, rovy, aj. ovládaly všechny kűry; skladby »Pred Tebou se klaníme«, »Zacíná se Horákovy, Fiilirerovy, Škroupovy, "INIaš- konat«, »Zde v zkroušenosti padáme« kovy a j., byvše tenkráte uznávány za a j. ; totéz platí o písních adventních, díla slohu ryze cirkevníiio, pozneuáhla velikonocních, Marianských a jiných razily si cestu do chrámű Yanę. O cho- prílezitostných. rálu gregorianslcém, o skladbácli pouze Na kűrech byly zpęvníky tyto: | ||||
|