| ||||
| ||||
54 ---
rozpisovati o jednotlivých oddílech, co obsahují, jak pojaty, jak přednešeny byly. Dostačiž uvedeno býti, že sbor dúmský dnes úpině úkolu svému vyhověl. Zelený čtvrtek. Ráno při pontifikální mši sv. Introitus chorální, taktéž mše choráhlí, Kyrie, Gloria s doprovázením varhan ; a sice střídal se sbor mužský se sborem chlapeckým, některé pak oddíly celým sborem přednešeny jsou. Přednáška povedla se dobře a jinólio ponětí o chorálu nabyl snad leckterý z přítomných, slyšev takto chorál zpívati. Gradeale zp{váno čtyrhlasné ,Christus factus est" od Witta; a důstojně provedeno, veliký dojem na mne učinilo ; rovněž zdařilo se úpině Offertorium ,Dextcra Domini" od P. Křížkovškého, skladba polyfonní, rukou obratnou pracovaná. Při svěcení sv. olejů chorál z Puntificalc Romanem. Ú, věru, dojemná jest modlitba „Jesu Redemptor”, chorál to jednoduchý a tak velebný; skroešenost s vroucnou prosbou zračí se v jednoduchém, často opakujícím se zpěvu tom. Při přenášení nejsv. svátosti oltářní zpíváno pětihlasé Wittovo Pange lingua, hodící se ku zpívání při průvodu, kde jednotlivá hlasy ncmoliou těsně při sobě býti. —Při umývání nolion chorál „Mandatem” z Grad. Rom. Odpoledne při slavném Matutimmni zpívána opět responsoria z „Musica Divina` od auctorů : Viadana, Croce, Zoilo. I zpěvy ty hluboce pojnnity, dobře prostudovány a dů stojně přednešeny bály; zejména uvésti se mně vidí resp. 1V. od Zoilo, jehožto smysl a obsah hudbou tak přirozeně a účinlivě znázorněn jest, že zdálo se mně, jakoby snad nikdo nedovedl lépe zobraziti protivu divých žoldnéřů s kyjemi jako na lotra se ženoucích s lásky piným slovem Spasitele: „Každodenně učíval jsem Vás ve chrámu, a nechopili jste se nine, a hle nyní zmrskaného vedete mne na smrt..” Korunou však všech jest resp. V. od Croce, kde předvádí se nám skonání Spasitele. Dech se tají v člověku, mlčky kloní se hlava, duše pohřížena dlí při slovech a okolo hodiny deváté zvolal Ježíš hlasem velikým: „Bože můj, proč jsi mne opustil'?” Vskutku, veliký to hlas byl; pádnými, mocnými akkordy Croce slova řečená vyjádřuje, a hned na to v tempu Molto Moderato doznívá morendo až k úpinému shasuutí: „A nakloniv hlavu, vypustil ducha svého.” Neméně dojemné jest resp. Il. od Zoilo; počínající slovy ,Caligaverunt oculi” ; hluboký bol a žal vyjádřuje se zvláště ve versiculn: „0 vos omnes”, o vy všickni, ktcříž jdetecestou, pozorujte a vizte a t. d., věru pro-nikla duši mou slova ta (Duo) zpívaná Cantem a Altem. Myslil jsem sobě, ubíraje se z chrámu: Tak skládati dovede toliko srdce pravou a pevnou vírou nadšené ; tak zpívati, jako se dnes zpívalo, dovede jen sbor, pro liudbu posvátnou zaujatý a řízený mužem, pro hudbu posvátnou tělem i duši žíjícfm. Veliký pátek. Ráno pašije od Suriano z „Musica divina”, až na jedno nústo sborové dobře provedeny; při obřadech chorál. Při líbání sv. kříže zpívána Improperia (výtky). Vedlo by mne daleko, o zpěvích těch důkladněji a obšírněji se rozepisovati; podotýkám toliko následovně : Improperia, jak v Musica divina se nalezají, od Vittoria jsou neúpiná; poněvadž však líbání a adorace sv. křfže u nás delší dobu vyžaduje, zpíval se počátek: ,Popule meus" od Vittoria a , Quid ultra" a t. d. od Bernabei z též sbírky; a sice zpívány jednotlivé výtky a řecké invokace od 4 zpěváků, načež latinské opakování s ,miserere nobis" celým sborem se zakončilo. Composice tato, Palcstrinově takřka úpině podobná, jest velmi jeduoducliá a přede zázrai,ně vznešená a zbožná; téměř na jednom alikordu se recituje; konce však v překrásné, překvapující a duši člověka mocně pronikající akkordy splývají, tak že věru člověka až k pláči polmouti dovedou; bylotč však provedení též znamenité. Zpívalo se jako z jednoho lirdla, krásná deklamace, tajupiné piano, pozvolné přibývání a ubýváni hlasu, výřečnost čistá tlumočila věrně ideu Velikého pátku. Při přenášení nejsv. svátosti oltářní z kaple na hlavní oltář zpívána ,Vesilla regis" auctore Rosclli, homophonní, jednoduchá, ale- velebná skladba. Při průvodu do Božího hrobu: ,Ecce quomodo moritur justus" od Gallusa (recte IIándl) druhdy kapelníka Olomouckého ; pře-krásná, světoznámá, obdiv celého vzdělaného světa hudebního sobě získavší komposice velmi dobře se povedla a patrně hluboký dojem na shromážděné učinila. Odpoledne při Matutinum pro Sabbato sancto opět zpívána responsoria z Musica divina od Viadana, Hándla, mimo těch tři responsoria VI.. VIL, VIII., od Vittoria z jiné sbírky, transponovány však o malou tercii níže. 0 provedení platí totéž, co dříve již podotknuto bylo ; vytknouti clici jedině resp. VII. ,Astiterunt reges terrae", které se mně obzvláště líbí; zvláště věta: ,Adversum Christum ejus", která velmi krásně thematicky provedena jest a mocný účinek působí. Benedictus při Laudes zpívalo se po všecky tři dny | ||||
|