NEZAŘAZENO
Ročník: 1876; strana: 57,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
- 57

3 žalmy in falso bordone a 2 responsoria 4hlasná k matutinum o vánocích. Píseii : Narodil se Kristus Pán pro sbor a sola.

W i t t : Litaniae lauretanae (A dur) 2krát výtečně zpívány.

Nešpory.

M e t t e n l e i t e r: Vesp. pro Dominica, Nativ. B. M. V. — de Confessore, Feat. Trinitas.

Cima: Commmle Virginum (5h1.)

II r u š k a: Na den Božího Těla a chvalozpěv. Magnif.

F o e r s t e r: Te Deum (české) (o vánocích). Krejčí: Te Deum.

W i t t : Regina coeli.

Krawutschke: Regina coeli.

A n e r i o: Ave Regina.

Chorál gregorianský je zastoupen introity a communio padajícími na neděle a svátky. Z nedostatku čtverohlasných předepsaných mottet - také : allelnja, graduale a offertorium chorálními z graduale Romanum.

Repertoire tento podává důkaz, že u zvelebování pravé církevní liudby se zdárně l:u předu kráčí a že náš sbor provozováni i těžkých skladeb se nehrozí.

Greithovy mše chorální se u nás nejčastěji zpívají, jsouf melodické a duchapině harmonicky propracované. Foerstrova xnše ku cti sv. Vojtěcha se zpívala vždy jen o slavnostech, je to skladba rázu slavnostního. S dovolením samélxo p. skladatele připsal jsem průvod 3 posaunů; nejmocněji působí tento v Hosanna, dojem té vety je úchvatný. Ne-obligátní průvod varhan neměl by se vynechávat. V Credu se musí páni tenoristé střídat, je pro ten hlas příliš namahavé. — Skuherského mše „čtvrtá” nemine se lepšílxo účinku, zpívá-li se bez průvodu varhan. Zkusili jsme to. — Palestrinilxo mše „brevis” zpívána dva-krát a sice v neděli před sv. Cecilií a o sl. nejbl. početí F. Marie. Provedena byla sborem 45hlasným, jehož se súčastnil skoro veškerý personál operní společnosti p. Švandy. Ačkoliv jsme již mnoho skladeb v tak zvaném slohu Palestrinovu před tím zpívali, přece nadělala nám „brevis” mnoho starosti*) — a vzdor tomu, že po přípravných zkouškách ještě dvě důkladné hlavní se odbývaly, neuspokojilo mne přednešení v té míře, jak jsem očekával; i odložil jsem skladbu na nějaký čas do trulxlice. Nyní se opět k provedení připravuje a bohdá také lépe dopadne. — 0 sv. týhodnu provedena byla o církevních hodinkách „Res-



*) Pozn. red. Ovšem! VždyC jest to jedna z nejkrásnějších sice, ale také nejtěžších skladeb Yalestrinových. Pravý způsob přednášky se podá po delším teprv čase.

ponsoria” od Witta v českém překladu, jež šfastně na zmíněnou skladba se hodil, kde se naskytovaly překážky, muselo se obezřetně přepracovat, nikoliv však na ujmu originálu. Prokompouované lamentace byl jsem však nucen pro letošek vynechat. Na konec hodinek zpíval sbor mužský ,Miserere" od Witta, rovněž v českém překladu. Provedení obojího bylo výtečné a nalezlo všestranné poclxvaly. — Chrám náš má velikou chybu, že není pro hudební výkony dosti akustický — (skoro nic, může se říci) — čímž při sebe bedlivějším a po-zornějším odstixiování zpěvy hrubě se vyjímají a tudíž zdaru celku vždy to velice na újmu jest. Nejcitelněji se to okázalo při Palestrinově „brevis” a je možno, že jedině neakustičnost místnosti nese nezdar toho. — Při mši sv. zpívají se responsoria čtverohlasné dle harmorisace Wittovy Foerstrem vydané. Po-řádek je vždy vzorný a sice takto. Do introitu lirajou varhany pině, introit zpívá mužský sbor clxorálně, věrosloví celý sbor s doprovázením varhan (slabý rejstřík), po-kročil-li kněz ku Kyrie, vynechá se opakování introitu a pi•ikročí se ku Kyrie. Po intonaci „Gloria in eYCelsis Deo” vpadne sbor bnd hned, neb pomocí akkordonu s ,et in terra." — Př•i „Credo” — a k „Sanctus” vpadne sbor, když to možno opět bez předehry na varhanech aneh pomocí akkordonu. Po ,agnus dei" následuje communio nejvíce bez průvodu varhan. — Mezi mší sv. hraj o u varhany mezihry slabě, až teprvé po ,ite missa est, a po odpovédi ,deo gratias" vpadnou opět pleno; dojem jest neočekávaný. V postním čase var-hany mlčely. Asperges s odpovědmi zpíváno čtverohlasně. Introit a Kyrie chorálně z Grad. Rom. a ordinar. missae střídavými hlasy. Graduale čtverohlasně. Credo gregor., Otfert. čtverohlasně. Sanctus a Benedictus gregor. Po pozdvihování rozličná 4lxlasná motteta. Agnus Dei a communio greg. Pange lingua 4hlasné. Po požehnání poslední verš. Responsoria zpívala se jednohlasně beze všeho průvodu. Celek byl zajímavý. U vzkříšení zpíván mezi jinými čísly také chorál staročeský „Vstala jest této chvíle” od Arnošta z Pardubic — (ze Zvonařových hudebních památek.)

0 zábavě v měst. besedě provedl sbor kostelní s jinými p. ochotníky několik čísel ze Zvonařových hudebních památek, jež nalezly vřelého přijmutí se strany obecenstva, obzvláště Holanova „Svatodušní”.

Provedení všech svrehu uvedených skladeb (mší a mottet) bývá bezúhonné, poněvadž se vše řádně vždy prozkouší. Ettův dvojsbor: Benedictus es Domine nalezl obzvláště veliké obliby.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ