| ||||
| ||||
-68
Dávno jest již tomu, co jsem z vlastního popudu poznal ten kolosální nesmysl v příčině hudby kostelní. Naskytla se ml příležitost leckterého řiditele kůru připomenouti na onen kontrast při bohoslužbě mezi knězem a kůrem. U mnohých snažil jsem se kostelní dryáčnictví v ošklivost uvésti, ale nadarmo. Ú, toho zlopověstného, zkaženého vkusu! Nyní ale moje dávno toužené přání, míti přímo vliv na hudbu chrámovou, došlo uskutečnění! Dne ] S. července t. r. svěřeno mi dp. farářem řízení zdejšího kůru. Vstupuji tedy do sboru ctitelů a pěstitelů pravé, posvátné hudby církevní a mám skalopevný úmysl ne-ohroženě bojovati na mém druhém poli působnosti jedině pod praporem „Cecilie”. Počátek činíme u nás s pomocí Boží zařízením pěvecké školy. Jak se nám při tom všem dařiti bude, neopomenu Vašnostem sděliti. Karel Píč, učitel a řiditel kůru. Z diecése Budějovické V Táboře, v červenci. 0 III. neděli po Velikonoci zpívali jsme při „velké” mši Wittovu s. Augustini. Ač málo bylo zpěváků u jednotlivých hlasů, zpívána byla tentokrát přece korrektně, ano místem i přednešena byla s pěkným odstiiováním. Za offertorium se vzal motett od K. na slova na tuto neděli připadající: ,Landa anima mea". — 0 svátku na nebe vstoupení Páně jsme zpívali Haslerovu II. nám již známou. Za offertorium jsme vzali motett od Andr. Gabrieli na slova : „0 rex gloriae.” Přál bych si tento motett slyšeti od silného sboru zpívati. Jest to monumentální stavba kontrapunktická tohoto „státního komponisty”, jímž republika benátská hrdě se honosila. Nejčistšf sloh Palaestrinův se v ní mohutně rozvíjí v ustavičném vinění a proudění a střídání se hlasů (sopran, dva alty, tenor, bas), až pak ke konci v homofonním ,alleluja" opakovaném rozproudí se největší jásot nebeský dvojím mezza di voce, jež jako mohutné bal-vany vystupují jak královna moře z proudu motetta. Zdálo se mi, jako by byl slavný tento „benátský Palaestrina” zvuky této tajupiné skladby viděl vystupovati co čarovné kouzlo z lagun benátských. Skoda,že mohutný dojem této skladby byl poněkud porušen opozděním sopránu na jednom místě. Na konci školního roku zpívali žáci real. gymnasia chorální Te Deum z Vašeho kancionálku; v čase velikonočním velebnou a radostnou píseá staročeskou : „Základ církve jest na skále” . . ., jejíž nápěv po pozdvihování zvláště mile dojímal posluchače. V neděli 16. července na den Panny Marie Karmelské zpívali jsme ,Ioretanské litanie" od našeho mistra Křížkovskélio. Musím tuto perlu naší domácí hudební literatury kostelní co nejvřeleji poručiti přízni všech našich řiditelů kůru. Tak malými a jednoduchými prostředky vykouzliti tolik bohaté figurální rozmanitosti v čistém a z á r o v e ii lahodném slohu církevním jest důkazem velkého mistra, jenž pojistí skladateli trvalé jmeno do veškeré budoucnosti, byt i krátkozrakost ho snad hned neviděla. Můžete si mysliti, že jsme proto pilně a se zvláštni pietou tyto krásné litanie studovali a přednesli. Kéž by nás p. skladatel obdařil hojnými plody ducha svého tak vytříbeného a nad jiné povolaného! K. Literatura hudby posvátn.e. Motetta (Gradualia et Offertoria) pro Dominicis et Festis totius anni ecclesiastici auctore F. Z. Skuhers k ý. Nákladem Mikuláše a Knappa v Karlíně. Sešit II. a III. Vol. II. obsahuje Gradualia a Offertoria následujících svátků: Dominica infra Octav. Nativit. Domini. In Circumcis. Domini. — In Epiphania Domini. — Dom. infra Octav. Epi- phaniae. — Dom. II. et III. post Epiphaniam. Vol. III. Dominica in Septuagesima. — Dom. in Sexagesima. — Domin. in Quinquagesima. — Dom. L, II., III. et. IV. Quadragesimae. Cena každého sešitu : Partitura i s hlasy 1 zl. 20 kr. ; hlasy zvlášt; 40 kr. Responsoria ad Missam od Fr. Witt-a. František Miihlberger, kaplan u sv. Jakuba v Brně, má na skladě asi ] 00 kusů řečených responsorií po 20 kr., kteréž u něho nejsnadněji poštovní poukázkou objednati lze. jPF- S hudební přílohou č. VIII. 'iM Nákladem vydavatelovým. —!, kněhtiskárny Cyrillo•Methodějské v Praze. K celému nákladu přiložen jest prospekt Motett (Gradualia et Offertoria) od F. Z. Skuherského. | ||||
|