Nové varhany v Králové-klášteře na Starém Brně
Ročník: 1876; strana: 89,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
- 89

Nové varhany v KrálovéMúteře na Starém Brně.,6,)

Ctěné čtenářstvo mi odpustí, když v následných řádcích o něco stručněji pohovořím o nově postaveném ,]irálovském nástroji", zároven, když dopodrobna vysvětlím novou při stroji užitou soustavu řízení a rozvodu proudu vzduchového a když, porovná,vaje obě užívané soustavy, na rozhodné přednosti soustavy kuželových závor poukáži.

Celý stroj rozpadá ve tři hry, jež pod jmeny prvý manual, druhý manual a pedal se vyrozumívají.

Prvý manual jest hlavní lyrou a obsahuje následné lilasy : Principal 8', Viola di Gamba 8', Tibia 8', Gemshorn 4', Bourdon 16', Octava 4', Octava 2', Quinta 2'/,,, Trompeta 8', Mixtura 2'. Aby rozuměno bylo, co pod hlasem mysliti nám jest, dodávám, že jest to souhrn píšfal jednorodé barvitosti či timbru.

Druhý manual obsahuje hlasy vesměs jemné, jako: IIouslový principal 8', Amarosa 8', I'ugara 8', Clarinet et hagot 8', Aeolina 8', Dolce 8', Liebliclr-gedeckt 8', flauto traverse 8'.

Pedal složen jest následně; Cello 8', í7llbbaSS 16', Violon 16', Octavbass, Quinta, Posauua.

Kopulemi spojiti lze předně oba mauualy, pedal pak s oběma neb s jedním každým manualem o sobě.

J':né důležité pi stroje jsou tak zvané „spoje” či kollektivní tahy, jimiž se uvádí čtyry kombinace či složení hlasů v znění jed-ním šlapnutím na malou při pedalu umístěnou nožku.

Prvé složení hlasů, jež se spojem ve znění přivádí, obsahuje veškeré jemné hlasy prvého, druhého manualu, jakož i pedalu. Nyní lze hráti ,.aniž by jediuý rejstřík vytáhnut byl," na jednotlivých hrách o sobě, nebo po-mocí kopuly manualovú a pedalové, současně na všech hrách.

Druhým spojem znějí veškeré jemné hlasy a principaly; třetím přfstoupf 4 a 16stopové hlasy, kdežto čtvrtým spojem piný stroj hraje.

Jaké důležitosti a ceny jsou :poje, po-chopí v celém dosahu jen odborný varhaník, pomni-li, že pomoci jich jedna dvaatřicetina největším pianem zníti může, kdežto následná již piným strojem se oz e.

Týmiž spoji dá se znamenitě i klamné decrescendo provésti. 0 jiných výhodách apřekvapeních, jichž se pomocí spojů docílí, nechci zde mluviti, nebol; zabílialo by to v po-drobné případy hry na varhanách.

L hlasů ve varhanách se nacházejících piného obdivu pro pravdivost, pinost a čistotu zasluhují: Principal 8', Trompeta, Clariuetta, Aeolina, Gamba a Tibia. Rozkošný hlas jest do 1 c e ; působí, jako z velké dálky by se vinily ty nejtišší zvul.y dmnné — skutečně okouzlující dojem!

Na pravém místě by1 užit při skladbě Lisztově: Pater noster a Ave Maria, jež se při slavnostním odevzdání varhan dávaly. Skladba sama jest v pp-mu držena; překvapuje každým okamžikem genialní liarmonií a zpívána recitativem od sboru dokmralého v každém ohledu, od sboru, kdež k a ž d ý jednotlivec „rozuměl”, co chtěl skladatel říci, nebyla nikdy a nikde klassičtěji provedena. Průvod varlian oním božským d o 1-c em připadal mi jako by někde v dálce vy-lezen Uyl krásou tajný sbor duchů doprovázejících.

Nad pomýšlení lehká hra, snadné beze vší námahy provedené zapadáni rejstříků, spoje, intonace, vyrovnaná síla každého tónu o sobě jako i ve souzvucích, stálé ladění --to vše by nebylo možné při nových varhanách, kdyby nebyly stavěny VětrOVny dle soustavy kůželových závorů.

Větrovny jsou duší každých varhan ; jsou-li ty chybné nestojí varhany za nic. Proto rozložíme si větrovnu, ab)-chom celé nové soustavě rozuměli.

Myslíme si pod včtrovnou masivnou skříň obdélnou, v níž se celá spousta vzduchového proudu poměrně rozvádí ku jeduotlivým píšfalám. Pozůstává proto každá větrovny ze tří částí: do nejspodnější vniká nezřízený proud, ve vyšší se chodbami jistého průměru přivádí do 1 o ž e, co třetí části, nad kterým se nacházejí píšEaly jistého hlasu. Ovšem u rozličných mistrů má každá část svůj zvláštní útvar. Větrovna jest pro rozličné množství hlasů zařízena; lepší i jistější jest vždy menší než větší.

Rozdíl větrovny staré a nové jest následný nejspodnější část jest u obou v základě tatáž ; c li o dby, či druhá, vyšší část větrovny staré, jsou n(,dělené, bez ohledu na počet hlasů ua ni možených. Chodby nové větrovny jsou však

*) F. Pavel Kí•ížkovský, milý pí•ítel mů,j. pozval mne ku slavnosti posvěcení nových varlian v Králové-klášteře na Starém Breč, když již nebylo možno odložiti cestu do Mnichovské výstavy nmčlecké, kterou po přání a z poslitiní výboru umělecké sekce Akademie křesfanské v prfivodu pp. architektů Barvitia, Dlukra a dp. Laugera společně bylo nastoupiti. Pokaženou radost bolnlá! nahradím si při jiné příležitosti. 0 In•ůhěhu celé slavnosti nedošel redakci žádný referát. Vypoučím se tady zpráva moravského „IIlasu” která tuto doslovné, uválí se. Po.M. Red.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ