Literatura hudby posvátné
Ročník: 1874; strana: 39,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 39

těšením uvádím v známost, že knčhkupectví Mikuláše a Knappa v Karlíně má již filiální sklad ftezenské firmy Pustet-ovy. S ostatními nakladateli skladeb se vyjednává. )Zečenému knčhkupectví lze tudy všeliké objednávky co nejrychleji poříditi. Stehlova missa ,Salve Regina", kterou přemnozí p. řfditelé kůrů ob-

jednali, jest však bohužel na dobro rozebrána, rovněž i partitura Kaim-ovy krásné mše ,Jesus Redemptor", z níž však jednotlivé hlasy na skladě ještě dostati lze, tale že si p. řfditelé kůrů sami partituru spořádati mohou. Vyjdou-li řečené skladby v druhém vydáni, oznámí je čtenářstvu „Cecilie”.

Literatura hudby posvátné.

b) Mše dvouhlasné.

3. W i t t Fr. Dr. Missa ,Egultet" dvojhlasná (Sopran a Alt, nebo Tenor a Bass) s průvodem varhan. Op. XI. Ř e z n o u C o p p e n-

r a t h a. Cena 1 z1. 26 kr. r. m.

Později přidal skladatel ještě Tenor a Ba.ss

s průvodem smyčcového quintetu, 2 horny

a bassové posauny ad libit. Pustet v Řezně. Cena 66 kr. r. m.

Dvouhlasné provozování zmohou i nejslabší kůry; ba i na čtverhlasnou skladbu s přidaným Tenorem a Bassem, čímž mše zajisté velmi získala, při svědomité píli lze se odvážiti. V této nové podobě má skladba všeliké vlastnosti, kterými zajisté velmi oblíbenou se stane. Vyznačuje se ušlechtilostí výrazu, plynnou a průlilednou zpěvností se svatým úkonem v stálém a přísném souhlasu se nalezající. Instrumentální průvod stkví se novotou a původností.

c) Mše trojhlasné.

1. lI a n i s c h Jos. Dvě latinské mše : a) ,Laudate Dominum", b) „De immaculata Coneeptione” pro 1 Tenor a 2 Bassy s průvodem varhan ad libitum. >Yl, e z n o u Alfr. C o p-

p e n ra t li-a, 1870. Cena partitury 1 zl. 36 kr.

K první mši jest přidáno Graduale ,Bonum est coufiteri Domino" a Offertorium „Laudate Dominum, quia benignus est”, ke druhé pak Graduale „Benedicta et venerabilis es” a Offertorium Ave Maria" též trojhlasně. Obě mše mají slcutečnou cenu, jsou velmi dobré, odporučnjíce se lehkým provedením veškerým sborům mužským. Věty hudební jsou jasné a rozmanité, recitace textu správná, hlas varhan doplřurje a podporuje hlasy zpěvné, jichžto objem zcela mírný jest. Praktičnost této mši nelze upříti.

2. L b m a n n J o s. Mše pro tři mužské hlasy

s průvodem varhan. Mohuč u synů Schott-

ových. Partitura a hlasv 3 zl. 60 kr. r. m.

Skladba výtečná, vážná a církevně správná, slavné svědectví o skladateli vydávající, že jest mistrem v práci thematické, pii tom ku provozování snadná. Škoda, že opomenul skladatel přidati dynamick6ch znamení ku patřičnému přednášení potřebných. 'Řídícímu pnzůstaveno, aby nedostatek takový dopinil, což po bedlivém prozkoumání skladby nebude pří-liš nesnadné. Gloria in exeelsis Deo," a ,Creclo in unum Deum" z příčin liturgických vynechati dlužno a kůr pokračuje „et in terra...” „Patrem omnipotentem ...”

3. Mettenleiter Bernh. Missa „tu Trini-

tati5 unitas” (rukopis) pro mužský sbor. Ve čtcerhlasném přepracování pro smíšený

sbor upravena jest ve dvojím vydání u A. Mailinger-a v Augsburgu:

a) pro 4 hlasy s průvodem varhan za 2 zl. 52 kr. r. m.,

b) pro 4 hlasy a orchester za 4 zl. 92 kr. r. m.

Výtečného skladatele nejlepší dílo, zpěvné samo-statné, s přirozeným vedením hlasů a správným oddychováním, v trojhlasném obsazení i slabým sborům přfstnpné. Skladby Mettenleiterrovy jsou ducla ryze církevního, piny svatého poklidu, bezúhonné u vypracování, prosty nepokoje a náruživé rozdrážděnosti. S posvátným zanícením přednášené zplozují mohutný a slavnostní dojem a zasluhují vším právem vi•elého odporučení veškerým katolickým kůrům.

4. N e k e s Fr a n t. Mše pro tři mužské hlasy. Luxemburg u P. Brticka 1867. Cena

36 kr. r. m.

První dílo nadaného skladatele na staré církevní skladby připomínající vítané bude zejmena menším, méně cvičeným sborům mužským vynasnažujícím se, aby z chrámu vyloučil se sloh písuičkái•ský nyní panující. Jakkolivěk trojhlasná věta při delších skladbách, nejsouc doplňujícím průvodem varhan podporována, nepatrných toliko proměn a zejmena pi•i stejných hlasech dosti chuclobné rozmanitosti do-pouští, jest přece celá mše vážná a církevní, což zajisté tím větší chvály zaslubnje, jelikož skladatel úmyslně vyhýbá se dělanému ,effektu". Právě řečenými vlastnostmi, jednoduchostí a církevní vážností ku provozování se odporoučí.

5. P i e 1 P. Lehká mše pro tři stejné hlasy. K o l í n (Kóln) knčhkupectví S c li w a n-ovo.

Cena partitury a hlasů 96 kr. r. m.

Výborná, velmi snadná skladba, již všudy pro-vozovati lze. Kde by ani tuto skladbu vícehlasnoa nebylo možno provozovati, přidržtež se prozatím jednohlasného chorálu. Lehčí, jednodušší skladby vícehlasné vůbec není. Má dále výhodu, že tenory

nepřesahují f, bassy pak q. Kontr+rpunktické spravování zřídka se vyskytuje, pak ovšem mohtttnější ještě účinek vyvozuje. Nápěvem, harmonií a rhytmem jest ušlechtilá a ryze církevní.

6. W i t t Fr. Dr. Missa in honorem S. Cae-

ciliae. Op. 22 pro 2 tenory a jeden basy

s průvodem varban ad libitum. Cena parti-

tury 72 kr. r, m. Tři hlasy 24 kr. r. m.

Jsou-li předcházející skladby více neb méně polyfonní, naskytuje se sborům mužským v této mši příležitost, aby se seznámili s dílem kontrapunktickým, svědomité sice přípravy vyžadujícím, za to však uměleckým, vzletupinym a přece nikolivěk přílišně těžkým. Witt, jak dostatečně známo, jest v tomto odboru velikým mistrem. Mši opatřil všemi možnými znameními k přednášení apravidelnému oddychování poti•ebnými, s udáním tempa podle metronomu, ku pohodlnému opakování při zkouškách jsou jednotlivé takty L•íslovány, čímž řídícímu i zpéváktlm nacvičeuf mše velmi se usnad-
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ