NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 5,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 5



klarinett[i, dvou rohű a fagottű. Nákladem jednoty sv. Cecilie v Lublani. — Tato

skladba je po výtce pravou instrumentálkou, kolísající se mezi slohem orchestrálním

a varhanním. Kdyby veškeré instrumentálky predchozích vękű byly tohoto slohu

a tak dűstojného výrazu, nenastala by nikdy reakce proti instrumentované hudbę

chrámové. Tato slavnostní mše prvního rádu doporucuje se všem dobrým sborűm

co nejlépe, at jiz pęstují orchestrálního prűvodu cili nic. Opomíjí-li se tento, pak

nutno dovedného varhaníka a dobrých varhan, ne-li jiz moderních, tedy aspoń slušnę

disponovaných, jez nevyznamenávají se více tak zv. lomenou oktávou.

5. Gradualia, Tractus et Sequentiae pro nedęle a svátky církevního

roku a nešpory na Bílou sobotu. Op. 54. Cena 3 k. V Lublani, nákladem vlastním.

6. G r a d u a 1 i a etc. de Commune Sanctorum, in Festis B. M. V. et ex Poprio

Sanctorum, pro 4 smíšené hlasy aneb pro 1 hlas s prűvodem varhan. Op. 60.

Nákladem vlastním. Cena 4 k. Tato homofonnę i polyfonnę psaná gradualia jsou

prístupná kazdému ponękud jen lépe vyškolenému sboru. Vtroušené tu a tam falsi

bordonni usnadńují nastudování a urychlují postup litw:~ie, pri cemz velmi pęknę

pűsobí ke kontrastu s vętami harmonickými a kontrapunktickými. U porovnání

s gradualiemi od Witta, Skuherského a Stehlea jsou tato gradualia prímo snadná

a taktéz snadnęjší chorálních, na jichz bohatých melismatech ztroskotává se nejednou

dobrá vűle pri technické nevyspęlosti mnohých sborű. Recená gradualia doporucují

se i jinak svou zivostí, dokonalou formou, na základę prirozeného rádu modulacního,

lepou, nevšední, ale také nehledanou harmonií, perfektního latináre prozrazující dekla-

mací a veskrz cudným a velebným výrazem svým, pripomínajícího nejednou velebnost

gregorianského chorálu. Ackoliv Foerster k antikvisování, jak ostatní jeho skladby

dokazují, nikterakz neinklinuje, toz v recených zde gradualiích prece nemohl jinak,

nez tu a tam chorálu dosti podobná, aneb prímo z nęho vzatá themata spracovati.

Graduale má ostatnę svou vlastní, mohli bychom ríci typickou, textem jaksi á priori

jiz vytknutou formu, kterou snad málo kdo tak šfastnę vystihnouti dovedl, jako

právę Foerster.

7. Te D e u m , op. 77. pro 4 smíšené hlasy a varhany, je skladba velkolepé

koncepce, která však vyzaduje zdatného sboru, nelekajícího se rhythmických zde

obtízí bohatę rozvinuté polyfonie. Varhanový part, prozrazující ráz smyccového

kvintetta, je dosti nesnadný, ale vdęcný; technicky vyspęlému varhaníku poskytuje

piné prílezitosti k osvędcení své dovednosti. Vyšlo nákladem vlastním.

8. Te D e u m , op. 63, pro 4 muzské hlasy je prostinká, populární a pro své

hojné falsi bordonni velmi strucná skladba. Vyšlo nákladem autorovým.

9. M i s s a in F e s t i s d u p l i c i b u s (cantus choralis) pro 4 smíšené hlasy.

Jest to vlastnę zrythmisovaný a thematicky ve ctyrhlase spracovaný chorál. Na tuto

skladbu mohou se jen nejlepší sbory odváziti, jimz bude zajisté vdęcným úkolem.

10. M i s s a p r o d e f u n c t i s, op. 80, pro 4 muzské hlasy, praesentuje se v prű-

hledném rouchu homofonickém, kterou zműze kazdý, byt by toliko jednoduše obsa-

zený sbor. Opęt jedna skladba k vypuzení starého Lablera a Horáka z našich kűrű.

1 1 . M i s s a in hon. s c. C a e c i l i a e, op. 15, pro 4 smíšené hlasy, tęší se

obzvláštní oblibę, jelikoz r. 1901 vyšla ve lll. vydání jiz. Jeden z referentű Cecilského

katalogu prijal ji tamtéz slovy tęmito: Tato v moderním slohu komponovaná mše

nemá sice hlubokých myšlenek, ale také niceho závadného a všedního. Vedení hlasű

jest zde polehounce plynné, prirozené a dovedné, celkový pak dojem prívętivý

a slušný.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ