NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 13,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 13 —



cítá reckým papeztim Agathonovi, Lvu li. a Sergiovi L, a konecnę, aby vysvętlil

název gregorianský Rehori 16. (715 731), anebo radęji Rehori III. (t747). Gevaert

si troufá tvrditi, ze pro R e h o r e I. nelze uvésti zádného svędectví, jez by bylo

starší doby Jana Diákona (zil okolo r. 872). Proti Gevaertovi hájil starobylé podání,

svędcící Rehori I., benediktin G. M o r i n. Práce tohoto výtecného znalce patristiky

bude v gregorianské otázce na dlouho, ne-li na vzdy, smęrodatnou; nechaf slouzí

za podklad našemu pojednání o nejstarších svędectvích gregorianské tradice.

Známé jest svędectví J a n a D i á k o n a, o nęmz ucinęna právę zmínka; pro

jeho zajmavost je zde nicménę uvádíme. Šestá kapitola druhé knihy jeho zivotopisu

sv. Rehore (P. L. LXXV) jest nadepsána: Antiphonarium centonizans, cantorum

constituit scholam ; cesky: Usporádal Antifonár a zalozil pęveckou školu. Na to

vypravuje: V domę Bozím (pocínal si) jako velemoudrý Šalomoun : vęda, jak líbezná

hudba nabádá ke zkroušené náboznosti, sestavil ve své péci o zpęváky velmi uzi-

tecnou knihu, zvanou Antifonár Také zalozil pęveckou školu, jez doposud obsta-

rává zpęv ve svaté církvi Rímské a rídí se tęmitéz pravidly; pro ni urcil nękolik

statkű a dal vystavęti dva príbytky, jeden pod schody basiliky svatého Petra, druhý

poblíz stavení patriarchálního paláce later-ánského; zde chová se podnes s patricnou

úctou jeho postel, s níz ucil zpęvu, a metla, jíz hrozil chlapcűm, jakoz i pűvodní

Antifonár. V darovací listinę ustanovil pod trestem klatby, aby se o tento majetek

dęlily obę cásti školy odmęnou za kazdodenní sluzbu.

Co z tohoto textu pro otázku gregorianskou dűlezitého vyvęrá, jest: ]. ze

okolo roku 872 povazovali svatého Rehore za skutecného pűvodce Antifonáre;

2. ze rímská schola cantorum męla sv. Rehore za svého zakladatele a obdaro-

vatele; 3. ze se honosili jeho authentickým Antifonárem a jinými památkami, jez dle

obecného mínęní souvisely s pécí tohoto papeze o církevní zpęv.

Gevaert zavrhuje autoritu Jana Diákona pro nękteré nesprávnosti, jez jsou

v jeho údajích. Avšak, aby vývody Gevaertovy byly spravedlivé, museli bychom

najisto vędęti, ze Jan Diákon napsal nęco nesprávného zúmyslnę, anebo aspoń lehko-

myslnę, muselo by býti dokázáno, ze byl vűbec lehkovęrným a lehkomyslným

spisovatelem. Avšak máme o nęm zprávu od vázného vrstevníka, totiz od známého

A n a s t á s e b i b l i o t e k á r e, jez tvrdí opak. Ve svém listę ke Karlu Holému praví

Anastás : Hortantibus fratribus, et maxirne v i r o p e r i t i s s i m o Johanne diacono

verae fidei puritate ac s c i e n t i a e c l a r i t a t e n o t i s s i m o (Na zádost bratrí

a zvláštę Jana Díákona, muze velmi sbęhlého a proslulého ryzostí víry

a v ę h I a s e m vędy.) duší tu také pripomenouti, ze kdyby Jan Diákon byl zde

napsal pouhé smyšlenky, jeho vrstevníci by jej byli z toho ihned usvędcili; cekalf

na jeho Zivot sv. Rehore- papez i rímský klerus dychtivę.

Gevaertovi pricházejí konecnę památky po sv. Rehori, o nichz mluví Jan Diákon,

,bizarními . Avšak tu dluzno pripomenouti, ze o tęchto památkách ciní se zmínka

jiz dávno pred Janem jáhnem. Notitia ecclesiarum urbis Romae< (Popis kostelű

męsta Ríma), kterýzto spis klade de Rossi mezi itineráre (cestopisy) s e d m é h o

s t o l e t í , zve poutníky, aby vykonali také návštęvu ad Gregorii lectum . (u postele

Rehorovy).

Műzeme tedy prijmouti vypravování Jana Diákona jakozto spolehlivé svędectví

o tradici gregorianské, jak zila v jeho dobę.

Starší jest s v ę d e c t v í papeze H a d r i a n a li. (867-872). Tento narídil, aby

o velké mši sv. na první nedęli adventní pred Introitem zpíval se tropus, jenz opę-

voval sv. Rehore jako pűvodce Antifonáre. Zprávu o tom nám podává rukopis

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ