NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 18,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 18 —



rysu, jez individualitę jeho nejlépe svędcí. Prihlízí v první radę k menším sbortim

chrámovým; mnohá však skladba jeho vznáší se na vyšším jiz kothurnu a zaslu-

huje takto pozornosti i sboru zdatnęjších, ba vyspęlých. Na pr.: Graduale justus

ut palma florebit, (príloha k »Cyrillu- z roku 1889), kde vzletná polyfonie ukazuje

nám p. autora v nejlepším svętle.

Sloh jeho, pokud jde o polyfonní zivel, je spíše rázu varhanního, nezli vokál-

ního. Po stránce harmonie jeví se nám Cainerovy skladby v rouše moderním —

a modulacní rád tęchto zabíhá nejednou, sit venia verbo, do pokrokovosti.*) Vedle

pripomenutých jiz motett napsal Cainer celost radu mešních skladeb, slabším shorúm

prístupných, z nichz vyvalili jsme si jen nękteré za úcelem blizšího objasnęní stano-

viska našeho. Jsouf to:

Missa Hodie Christus natus est hro 4 smíšené hlasy a obligátní

varhany. (Vyšla v Cyrillu , 1893). Jest to skladba po výtce pastorální, na podkladę



*) S oblíbeným za naších dníi termínem »pokrokovost« zdá se nám býti spojeno jakési odium,

lpící na frazovitých a renomujících kriticích, jimz predevším jde o zvucná hesla, o poulié slovní

vyšperkování jich oblíbeného konícka. Pouzili jsme termiuu toho jedinę proto, abychom vyvrátili

domnęnku jistých pánu o nepokrokovém« styhr a dechu církevních skladeb ve znamení reformy.

Pokrokového slohu ve smyshr tęchto frazistít vűbec není. Strízlivý aesthetik rozeznává toliko skladby

originelní od neoriginelních, pri cemz nezálezí jennr na tom, do té které epochy męl by se sprace-

vaný materiál vraditi. Prísnę vzato, lze u vývoje harmonické hudby konstatovati toliko tri hlavní

epochy: a) epochu antickou, jez vrcholila v thematickém kontrapunktu na podkladę církevních tónin;

b) epochu symfonicko-operní, jez vrcholila ve fuze, sonatové a písńové formę na podkladę moder-

ních tónin a r) epochu rontanricko-dramatickou, jez postupnę na základę obou predních epoch se

vyvinovala za soucasného uvolnęní hranic tonálního systéimr a nyní se nám praesentuje v systénnr

ehromaticko-enharmouicként. Avšak ani v tomto ruztrídęuí nelze rípluę pevných hranic najíti, jak

mnozí komponisté dokazují. Na pr. predehra k oratoriu »Stvorení svęta« od josefa Haydna anticipuje

posléze dotcenou epochu az prenápadnę mnohé zase statę i vęty ve skladbách nejnovęjšího data

autorű, z nichz nevyjímáme ani nejmodernęjšího R. Wagnera a Griega, pripomínají epochu prvou

tak eklatantnę, ze vęru o pevných hranicích aneb o prekonaném stanovisku jistých epoch, a byt by

jen jakýchsi vedlejších fasích jejich, mhrviti nelze.

Jak soudíme o moderním slohu církevních skladeb, bylo jiz s dostatek vysvętleno. Genialní

stylista (rara avis) urcuje nový smęr bezprostrednę, jaksi instinktivnę, bez veškeré reflexe a proto

jedinę tohoto lze nazvati v pravdę pokrokovým skladatelem. 1 to staré, jehoz se nikdo zbaviti ne-

műze, podává v novém, originálním svętle. Kompo risté pak druhého rádu, lišíce se od stylisty toliko

menším stupnęm nadání, krácí ve šlepęjích tónu udávajícího mistra a prispívají takto á posteriori

k pravé pokrokovosti. Komponisté tretího jiz rádu, jichz chabá tvűrcí síla je v diametralním pomęru

k jich talentu akkomodacnímtt a reflektorickému (jeuruz dękují svým eklekticismem), nezrídka usilují

prímo vędomę o pokrokovost, jez prirozenę neműze býti jinou nez manýrovanou, nabubrelou,

prispívajíce takto dríve neb pozdęji k znehodnocení vymozeností nové éry az po naprostou deka-

denci. V dobę pak naprosté sterility umęlecké ocekáván jest messiáš-stylista dvojnásob touzebnę.

Takový jest kolobęh všech umęleckých epoch, smęrű ci škol. Tak pohlízí historik a aesthetik

na vęc ; jinak ovšem náš raisonmrjící eklel
vynálezci rűzných tęch bonnrotir v oboru nrystické aesthetiky a jiných okrídlených slov á la »pokro-

kovost«, procez na nę prevýbornę se hodí Schillerova xenie: »Wie docli eiu Reicher so viele Bettler

in Nahrung setzt! Wenn die Kónige bauen, haben die Kárrner zu thun.« Konecnę pokrokovost není

ani nutnou podnrinkou umęlecké hodnoty skladby. Pokrokovost, jak jiz vysvętleno, a originalita jsou

pojmy za jistých okolností velmi divergujíc. Nejlépe to dokazují vynikající skladatelové sami. Na pr

G. E. Stehle slozil vskutku velkolepou a veskrze originelní mši pro smíš. dvojsbor ve slohu takmęr

Palestrinovském, kterou i Fr. Liszt sám jako veledílo s nadšeným jásotem uvítal. Autor této raše

komponoval však o nękolik roku dríve známou mši »Exultaie Deo< pro 4 hlasy a varhany, v níz

dokumentuje prívrzenectví nejnrodernęjšího chromatisnw a j. vymozeností 19. století. Tyto dvę mše

vedle svętoznámé Missa »Salve Regina« patrí nejen k nejlepším skladbám téhoz autora, nýbrz k nej-

lepším skladbám v duchu reformy virbec. Zda-li by Stehleova Advojakost«obstála pred fórem našich

»pokrokovcii«, jest otázkou, nánr aspoń, hodnę vzdálenou.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ