NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 21,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 21 —



horlivým sluzebníkem Bozím, vęhlasným kazatelem a moudrým pastýrem, jenz tak

mnoho vykonal pro slaásu lidí, nýbrz slozil také s mnohou pricinlivostí a s hudební

znalostí ony zpęvy, jez zpíváme v kostele a jinde, aby mocnęji vzbudil v srdcích

lidskýc'r zbozný cit a dojem. A to se mu podarilo tou męrou, ze privábil do ko-

stelu svými krásnými melodiemi nejen duchovní, nýbrz i prosté a nevzdęlané.

Az sem vzdával Lev IV. zpęvu gregorianskému nejlepší chválu, dokládaje své

vývody príklady vzatými ze skutecnosti. V druhé cásti svého listu projevuje svou

vűli ohlednę prijetí tohoto zpęvu zpűsobem, jenz predem ciní marným všechno

zdráhání.

-Item. Zádám, abyste nepripustili zádných roztrzek s touto církví, kteráz jest

nejvyšší hlavou nábozenství, a od níz nechce nikdo býti odloucen, aniz s tolika

církvemi, o nichz jsme se právę zmínili, libo-li vám zíti s obecnou církví v doko-

nalém pokoji a nerušené svornosti. Nebof jestlize se našeho ucení a tradice našeho

svatého biskupa tak velice hrozíte, coz nevęríme, ze se ve zpęvu a ctení nerídíte

veskrz dle našeho ritu, vęzte, ze vám odejmeme naše spolecenství, jelikoz se sluší,

abyste se k vlastnímu blahu rídili tím, cím Rímská církev, matka všech ostatních

a vaše ucitelka, nepohrdá, ale naopak co s prevelikou láskou neoblomnę zachovává.

Procez prikazujeme vám pod trestem vyobcování z církve, abyste zpęvy a cten

v kostelích nekonali jinak, nez ustanovil svatý papez Rehor a nez my konáme, ale

naopak, abyste tuto tradici ze všech sil pęstovali a dle ní zpívali. Jestli by se však

nicménę nękdo odvázil, coz nelze nám vęriti, k jiné tradici, nez jakou jsme vám

a všem budoucím právę predlozili, se pridati nebo jiné k ní privádęti, ten budiz

pro svou zpupnost a odvázlivost z naší moci, jakoz i jménem všech našich pred-

chűdcű, nejen od nejsv. Tęla a Krve P. N. Jezíše Krista odloucen, nýbrz i stálou klatbou

postizen.« Neznáme jiného papezského výnosu, v nęmz by byl gregorianský zpęv

tak dűraznę doporucován jako v tomto listę. Sluší ovšem podotknouti, ze Honoratus,

na jehoz jméno psán tento list, byl opatem kláštera Farfy (Farfa), lezícího v obvodu

rírnskélio patriarchátu; mohl tedy papez s celou vázností svého tíradu bezprostrednę

zakrociti, kde toho vidęl potrebu.

Ze v listę mínęn papez Rehor V e I i k ý, a nikoliv snad Rehor II. nebo III.,

jest tuze patrno.

Jen Rehor 1. jest znám jako vęhlasný kazatel svými krásnými homiliemi,

a jako »moudrý pastýr«, protoze napsal knihu: »Regula pastoralis« (»Pravidlo

pastýrské<_), v níz dává duchovním správcűm prekrásná, naucení. Tradici, kteréz

pridrzovali se v kláštere Farfy na vzdor rímské, mínęna bez pochyby tradice církve

milánské, cili mínęn zpęv ambrosianský, kterýz, jak dosti bezpecnę dokázáno, byl

zdęlán na starém zpęvu latinském. Co další a starší svędectví gregorianské tradice

lze uvésti slova mnicha H i 1 d e m a r a (zil mezi r. 833 a 850), kterýz se zmińuje

o Rehori Velikém ve svém výkladę rehole sv. Benedikta a dí onęm : B. Gregorius,

qui dicitur Romanum Officium fecisse,< (>Bl. Rehor, jenz prý slozil rímské Officium«)

Slovem »Officium by mohl býti ovšem mínęn pouze text bohosluzebních knih;

avšak jelikoz všeobecným pojmenováním Officium<, neműze býti vyloucen zpęv,

povazujeme také tato slova za doklad pro gregorianskou tradici. Slovo »dicitur<

(praví se, prý), svędcí právę o zivé tradici; Hildemar tvrdí jen to, co sám od

jiných slyšel.

Urcitęji nez Hildemar svędcí o gregorianské tradici W a l a f r i d S t r a b o 807

az 849), mnich a pak opat kláštera Reichenavského (na rýnském ostrovę Rei-

chenau«). Ve svém traktátu: >De ecclesiasticarttm rerum exordiis et incrementis<

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ