NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 22,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-22



(~O vzniku a vzrústu církevních vęcí,) praví nejprve o zpęvích misálu: »Vypravuje

podání, ze sv. Rehor usporádav texty mší a svęcení, sestavil vętšinou také z p ę v n é

cásti v ten zpűsob, jehoz se jakozto témęr nejvhodnęjšího az posud uzívá, jak

poznamenáno jest na zacátku Antifonáre., *)

O zpęvích Officia píše: Vzhledem ke zpęvűm, jichz se uzívá pri denních

a nocních hodinkách, má se za to, ze je sv. Rehor uvedl v konecný porádek, jakoz

jsme nahore pravili o Sakramentári (misálu).«

I'ozoruhodno jest, ze Strabo se nám zde predstavuje nejenom jako svędek

tehdejšího ústního podání o zpęvu liturgickém, nýbrz také jako ocitý svędek p s a n é

tradice gregorianské. Ona poznámka »na zacátku Antifonáre skládala se bezpochyby

z veršű papeze Hadriana I. nebo I[., o nichz jsme se zmínili v predešlém císle.

S takovými poznámkami shledáváme se ve starých Graduálích castęji. Veronský

kodex z 10. nebo 11. století má vcele první nedęle adventní krásný miniaturní

obrázek sv. Rehore Velikého s holubicí, diktujícího jáhnovi, jenz naproti nęmu graci-

osnę sedí a píše do knihy podeprené o pult. Po obou stranách obrázku jsou tato

slova s nápęvem na ctyrech linkách:**) >Sanctissimus namque Gregorius cum preces

effunderet ad Dominum, ut musicum tonum ei desuper in carminibus dedisset; tunc

descendit Spiritus sanctus super eum in specie columbae, et illustravit cor ejus; et

sic demum exorsus est canere, ita dicendo: Ad te levavi,,. -- cesky: Kdyz vysílal

sv. Rehor prosby k Hospodinu, aby mu shűry dal nápęv pro písnę, tu sestoupil

na nęj Duch sv. v podobę holubice a osvítil srdce jeho ; i zacal konecnę takto

pęti : Ad te levavi.

Tento obycej zachován i pozdęji. V knihovnę metropolitní kapitoly prazské je

ukopisný Graduál z r. 1552, bohatę ozdobený (Graduál Jana Táborského a Fabiana

Pulera), v nęmz predeslány Introitu první nedęle adventní verše: ,,,Gregorius prae-

sul...« s nápęvem.

O gregorianské tradici svędcí také Agobard, arcibiskup Lyonský (779—840;

arcibiskupem 814---840), ac byl sám jejím zaprisáhlým odpűrcem. Jsa rozhodným

prívrzencem starší (gelasianské) liturgie a jejího zpęvu, hájil ji tvrdošíjnę proti novęjší

liturgii gregorianské, jez proklestila si svým zpęvem brzy cestu i do Francie, nikoliv

nátlakem papezű, nýbrz svou vlastní výtecností. O výtecnosti gregorianské liturgie

a jejího zpęvu nebyl ovšem Agobard presvędcen. Proto jej mrzelo také, ze byla

doporucována jménem Rehore Velikého, i snazil se zbaviti jí aspoń tohoto dopo-

rucení. Ze nesoulilasii s tradicí gregorianskou, dokazují následující slova, vyńatá

z jeho polemického spisu: Liber de correctione Antiphonarii, c. XX. (Kniha o opravę

Antifonáre, lil. 20.): »Protoze nápis uvedené knihy si osobuje jméno biskupa Rehore

(Gregorii praesulis ; srovn. verše: Gregorius praesul ...), cerpají nękterí z tolio mínęní,

ze je slozena sv. Rehorem, rímským biskupem a vęhlasným ucitelem

Tak vydal Agobard, podobnę jako Walafrid Strabo, svędectví ústní i psané

tradici gregorianské. (Pokracování.)

*) Antifonárem« mínęn zde »»Antifonarius Missae«, jenz odpovídá našeunt Graduálu, na

rozdíl od knihy: »Antifonarius Officii«, v níz byly obsazeny texty a zpęvy pro církevní hodinky. **) Otisknuto nejprve v prvním vydání Graduáhi benediktim5 Solesmenských a nyní také na

. **) Otisknuto nejprve v prvním vydání Graduáhi benediktim5 Solesmenských a nyní také na

deskách kazdého císla casopisu: >Rassegna Gregoriana«.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ