NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 24,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-24



existovali u chrámu svatovítského. Jaký cas uplynul, nez ono »n< se otrelo, kdoz

to urcí?

Dűkaz ten však je slabý, jen pravdę podobný, ponęvadz slovo »bonifantes«

i z jiných slov műze býti odvozeno, na pr. ze slova boni a fantes«, jez jest

participiurn slova ->fari praviti, mluviti, ríkati. Ovšem se participia toho málo uzívá,

ale jak bylo ve stredovęké latinę? Ostatnę i slovo infans, z doby dobré latiny,

obsahuje ve slozeninę ono participium v císle jednotném in« tolik co »ne<,

,fans =nemluvící, jako u nás •nemluvnę Prijmeme-li tuto etymologii, jaký jest

pak význam slova toho bonifantes« ? Zda boni fantes neznamená tolik jako

»dobrí mluvitelové, t. j. zpęváci ? Ze snad ze školy vybíráni byli ti, kterí nejlépe

mluvili, zpívali, zalmy ríkali >dobre ríkající ; ci snad zkouškou se jako takoví

osvędcili (recky eulogoi, eulogistai); ci snad pro pękné ríkání zalmű byli tak na-

zváni? Boni fantes, tolik co bene fantes?

Műze býti téz jedno slovo vypuštęno, a etymologie byla by tato: »boni< jest

druhý pád od bonus, nękteré slovo jest vynecháno ku pr. verbi neb jiné; boni

verbi fantes« ; mozné to je, ale tento tretí výklad nezdá se býti pravdępodobným,

ani oprávnęným. Nejkrásnęjší místa zpívávali ve stredovęku hoši, na pr. pri graduale

alleluja, znamenající plesání kurű nebeských, odpovęd s nebe; nękterá místa (citáty)

z evangelia (evangelium = dobrá zpráva, Uonum nuntium). A to by snad bylo ono

»bonum verbum , které zpívali -%bonus cantus«, neb jiné slovo. Nez, jest nejisto,

zda vęc ta by byla męla viiv na název bonifantű.

Jiná vęc však jest, myslím, jistá; ze totiz bonifanti existovali u chrámu svato-

vítského jiz pred tím, nez kanovník Eberhard, roku 1259 zemrelý, zalozil pro nę

nadaci. Dokazují to dűvody následující:

Jiz r. 1255 vede si opat Brevnovský stíznost u papeze na onu výše zmínęnou

slavnost, pri níz stávaly se neporádky (dle Tomka), jak výše jsme se byli zmínili.

Krást dí: »jiz predchűdcové Martina opata nad tím nemálo se horšili, a zlozvyku

jinak zastaviti nemohouce, zalovali papezi Rehori IX., k jehoz rozkazu roku 1234

biskup míšeńský prijel do Prahy, aby zlozvyk zrušil< S Kráslem souhlasí Borový

a Schramm (viz výše). Máme tedy jiz zprávu o bonifantech roku 1234, tedy 25 let

pred úmrtím Eberhardovým, a to zprávu takovou, která poukazuje na delší jich trvání,

nebof, jak receno, nez slavnost degenerovala, musilo zajisté uplynouti hezkých pár

rokű; jakoz i opat, nez zaloval papezi, zajisté dríve stęzoval si u kapitoly a biskupa.

Krást dí: »Jiz predchűdcové Martina opata nad tím nemálo se horšili,<, tedy bylo

jich více. Opat Dluhomil (1217—1236) stęzoval si v Rímę r. 1234 a zdá se, ze to

prece trochu na nęjaký rok pomohlo; biskup míšeńský ráznę zakrocil. Následovali

opati : Pavel I. (1236--1238), Klement Il. (1238--1249), Vít (1249—1253), Martin I.

(1253 -1278); za 25 let opętná stíznost v Rímę, a zvyk ten nadobro zrušen.

Dále i povaha zvyku toho poukazuje na to, ze bonifanti asi mnohem dríve

byli zavedeni. Ekkehart IV., mnich v St. Gallen, popisuje nám slavnost tuto, jak

v predešlých císlech >Cyrilla« byla vylícena. Ekkehart IV, zemrel v druhé polovici

XI. století; lící nám slavnost tu, jak dęla se v St. Gallen na pocátku X. století, a dí,

ze o sto let pozdęji ještę se konala. Jeho zprávy vztahují se na rok 911 a 918, kdy

konali dęti »innocentes« processí to pred Konrádem L, nedávno zvoleným králem,

který prý z toho velkou radost męl.

V Nęmecku pak slavnost ta degeneruje asi kolem polovice XIII. století. V Reznę

dęje se totéz co v Praze, mladí klerikové a školáci se svým školním biskupem

(episcopus innocentum) konají maškar-clu, vni`nou do kláštera E'eneclir;tinű v P; Jí-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ