NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 28,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-28-





kladného, i mám za to, ze spíše k idealu z prítomnosti mnohých vzácných clenű vá-



se dospęje, kdyz se pontalu bude pokraco- zené Jednoty té.

vati, ale jistę. Nábęh pocínáme ciniti dnes Pripomínám ještę, ze kurs porádán na



jako na pocátku druhého desítiletí zpűsob školy, ze tedy ireba jest, by jak páni



aspoń ctyrdenním kursem, i pronáším prednášející tak i úcastníci podrídili se zna-



vroucí prání, bychom v tomto druhém desíti- mení zvonku, aby jednotlivé liodiny presnę

letí dospęli aspoń ke kursu pűlletnímu, coz se dodrzovaly a aby cas nebyl maren rozlic-



aby se stalo, k tomu jest treba hlubšího po- nými prűtahy neb liknavostí. »Serva ordi-



rozumęní snah cyrillských ; porozumęním nem et servabit te.« Zachovej porádek a



vzbudí se zájem a získají se jak aspiranti porádek zachová tebe. Presným dodrzením

kursű takových, tak i hmotná podpora se porádku zbuduje se v tęchto nękolika dnech

strany príznivcű snah našich, bez níz i nej- budova, která poslouzí jak ku cti Bozí, tak



lepší snaha zűstala by ochromenou. i ku prospęchu církve a vlasti a všech nás

prítomných, jak prednášejících, tak i poslou-

Kurs, který nyní s pomocí Bozí a za chajících, neboY i ucitel vyucováním dále se

prispęní našeho patrona sv. Cyrilla zapocí- vzdęlává a zdokonaluje.



náme, kdyz jsme dríve Ducha sv. pri mši Koncím s vroucím práním, by tento

sv. vzývali, budiz úcinným prostredkem k dal- kurs za pomoci Bozí a na prímhivu sv. Cy-



šímu obrodu hudby posvátné. Spojila se tu rilla prinesl uzitek hojný, uspokojil nás vše-



celá rada vynikajících pęstitelű posvátné cky a stal se v pravdę zdrojem další po-

hudby, by v krátké dobę poskytnuli ctęným zehnané cinnosti na obrodu hudby posvátné.«



úcastníkűm všeho, co v krátké dobę, kursu

Po reci predsedovę zahájil prednášky

vymęrené, mozno jest. Na ctęných úcastní-

prof. Orel naukou o chorálu. Bęhem tęchto

cích jest, by poskytnuté s tou láskou prijali,

ctyr dnű poucil nás, jak chorál nejen zpívati,

s jakou se jim od prednášejících s obętmi

mnohými hmotnými i mravními podává. Vá- ale i cviciti a uvádęti. Všem zamlouval se

zili zajisté pp. prednášející dalekou cestu, prednes p. professora. Prednášky jelio byly

stavęny jiz na základę novýcli chorálních

utrhli svým prázdninám k zotavení urceným

milohotr hodinu, nuze necht ctęní úcastníci melodií a knih. Odpoledne a v príštích

dnech byly prednášky dle poradí casového

horlivostí svou obęf jejich jim osladí.

tyto : »O aesthetice všeobecné i hudební

Plán pro celý kurs byl predem zpra- se zretelem k církevní hudbę«. Prednášející



cován zcela systematicky : 1. den męl vymę- Dr. A. Kolísek promyšlenou recí všechny



ren být chorálu, 2. den hontofonii, 3. poly- upoutal. Zajímavou byla rec prof. J. Nováka



fonii, 4. kostelní písni lidové. Ze vše »O pomęru hudby antické k hudbę cír-

v kolejích tęch pohybovati se nebude a ze kevní, obzvláštę k chorálu«, vzletnou byla



prísný kritik najde lecos neurovnaného, to, pak rec mladého básníka Fr. Eislera »Církev



prosím, nebudiz pricítáno na vrub porada- a církevní hudba«. Kurs tohoto dne ukoncen

telstva. Kdyz jiz cas kursu byl ustanoven, zpívanými litaniemi v borromejské kapli.



dostalo se nám pokynu od sl. Jednoty re- Zpíváno dle diecésního zpęvníku »Oltár«.



ditelű kűrű a kapelníkű, ze v týz cas, kdy Vecer opęt vęnován hudební produkci. —

bude porádán náš kurs, bude i valná hro- Ve stredu byla jiz v 7 hod. mše sv. v semi-



mada této jednoty v Dašicích a sice 8. a nárském kostele. Provedena Ríhovského



9. srpna 1904; i zádali pp. prednášející ze »Missa Loretta«, »Pange lingua« 7 hlasnę



stavu reditelű kűrű, by prednášky jejich po- od Hallera. Dámský sbor prednesl pak trí-



sunuty byly az na 10.—12. srpna ; tím ovšem hlasou a ctyrhlasou ukázku hudby polyfonní,



systematika utrpęla, avšak vęc sama ne, ne- strídavę pak se sborem muzským zapęl Pa-

bof prece celek odnese sobę kazdý nezkrá- lestrinovy »Improperie«. Pak hned v Borro-

cený, vęc se provede, byt i ne v presném meu pokracováno v nauce o chorálu. Z pred-



postupu, za to však budeme se moci tęšiti nášek byly tyt,) : »O právech a povinno-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ