NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 34,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
--- 34 —



skladby jeho svędcí o rádné technické a aesthetické prűpravę; jsou skorem vesmęs

našim prűmęrným sborűm prístupny, effektní a v dobrém smyslu populární. Pouka-

zujemef toliko k nękterým význacnęjším skladbách jeho:

Missa f e s t i v a, op. 16 (>in hon. B. Reginae coelorum,<) pro 4 smíšené Hlasy

s prűvodem varhan a ctyr neobligátních trombonú. (Nákladem Fr. A. Urbánka.) Tato

skladba, jez zalozena jest na dvou thematech ze staroceských rorátnícli zpęvu, patrí

k nejlepším pracím p. autorovým vűbec. Snaha po splynutí antického rázu s moder-

ními prostredky mluví zrejmę z kazdé stránky partitury. Pan autor prostę dokazuje,

ze moderní, ba i nejmodernęjší harmonie, najmę pak pestrá, na enharmonii dokonce

zalozená modulace dá se zcela bezvadnę slouciti s dűstojným výrazem chorálu

a klassické polyfonie — a kýzeného výsledku toho také se dodęlal. Se stanoviska

církevnę-aesthetického nelze proti tomuto pokusu nicelio namítati. Jinak ovšem má

se vęc vzhledem k jednotnosti modulacního rádu kolem urcitého harmonického

centra, jakoz i vzhledem k reprodukci samé. Rešené zde harmonické problemy jsou

prűmęrným našim sborűm chrámovým dosti tvrdým oríškem. Enharmonika v Credu

pri slovech »omnia saecula« nebyla právę nezbytnou; nebof po B moll stati mohlo

konsekventnę následovati Ges dur na místę Fis dur, aniz by se zmęnilo jediného

tónu na onom místę. Nejpestrejší cástí celé mše sluší nazvati Et incarnatus est ,

kde v rámci panující tóniny As dur vystrídány jsou tóniny: G dur, D dur, H moll,

Fis moll, H moll, G- a D moll. Prvých pęt taktu vęty Et resurrexit svým modu-

lacním ruchem (pripomínající pocátek provedení sonátové formy) není po stránce

správné intonace o nic snadnęjší zmínęných jiz míst. V ostatních vétách Creda jakoz

i v ostatních cástích této mše spatrujeme p. autora jiz ve klidných vodách normál-

ního rádu modulacního, dle zpúsobu známé Missa Exultet, od Witta, byf by i cel-

ková faktura této mše pripomínala spíše stylu Skuherského. Nápadnę az dokumen-

tovaná modernost harmonie s jejím z posvátného klidu nikde nevybocujícím výrazem

porází známé stesky a nárky našich odpurcű co nejpádnęji.

Missa b r e v i s, op. 12 (In hon. Nativitatis Domini nostri Jesu Christi<) pro

4 smíšené hlasy (tenor ad lib.) s prűvodem varhan (nákladem Fr. A. Urbánka), je

preváznę polyfonní, jezto thematickou, avšak místy také homofonní, a kromę toho

protkána chorálem gregorianským. Se zvláštním zadostiucinęním vidíme zde chorál

v prirozené, plynné a úcinné harmonisaci, jez daleko predstihuje mnoliého cecilian-

ského harmonisatora chorálu. Harmonický zivel, chorální stati vyjímaje, jest sice

moderní, ale nikoliv chromaticko-enharmonického rázu, jakz pri melodické invenci

kontrapunktické práce ani jinak býti neműze, jezto jadrný a zdravý kontrapunktický

sloh hyperbolickou harmóniku zásadnę vylucuje -- o jistých, u stoupencu copového

slohu oblíbených a smyslností se nesoucích alterovaných akkordech ani nemluvę.

Svęzí a plynný kontrapunkt této mše svędcí o pilném sebevzdęlání p. autorova.

Kladouce pri církevní hudbę techniku kontrapunktickou výše nezli techniku v oboru

harmonickém, vázíme si proto Zelinkovo op. 12. daleko více nezli ono výše jiz

dotcené op. 16., kde kontrapunktický zivel ustupuje zivlu harmonickému -- zdaliz

ve prospęch vęci, nehodláme zde ventilovati. Tolik jen dovolujeme si pripojiti, ze

p. Zelinka v pozdęjších svých skladbách vrátil se více ménę zase ke slohu svého

op. 12.

Dűkazem toho jsou: Missa brevissima prima, op. 27. a Missa brevis-

s i m a s e c u n d a, op. 28. pro dvojhlasý smíšený sbor a varhany. Nákladem Fr. A.

Urbánka. Tyto dvę skladby jsou v nejlepším slova smyslu populární a úcinné, strucné

a technicky snadné, jez zműze i ménę vycvicený sbor a slabší varhaník.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ