NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 35,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
--- 35 —



,Te D e u m pro 4 smíšené hlasy a varhany (nákladem Fr. A. Urbánka) vyka-

zuje chorální stati, falši bordoni i velmi snadné homofonní vęty. Tyto tri rűzné zivly

jsou zde slouceny v jednolitý a pűsobivý celek. Neznáme strucnęjší skladby toho

druhu, jez by s tak malými prostredky dovedla udrzovati zájem reprodukujících

a posluchacstva od pocátku az ku konci, prese veškerou svou asketickou diatoniku•

M i s s a s o l e m n i s in hon. Resurrectionis Domini nostri Jesu Christi pro

4 smíšené hlasy a varhany. (Vyšla v >Cyrillu., 1891 -92.) Tato na strídavém kon-

trapunktu zalozená skladba je veskrze rázu lyrického a slavnostního. Harmonie je

tu preváznę diatonická a prese veškerou snahu o obdobnost církevních rnodi

utvaruje se prece jen modernę, jmenovitę pri závęrech mollových. Modulace nevy-

bocuje nikdy z okruhu panující zde D-dur tóniny. Vedení hlasű je plynné —

a dynamický zivel podává hojné prílezitosti k jemnému odstíńování. Hojnę figurovaný

prűvod varhanový zádá dovednęjšího varhaníka a slušnę disponovaných, ne-li mo-

derních varhan.

Z drobnęjších prací pánę Zelinkových uvádíme pękné a hluboký smysl textu

prípadnę vystihující ,Ecce quomodo moritur justus jez vyšlo v >Cyrillu< r. 1892.

Dále: Dvanáct gradualií a offertorií pro 1 hlas a varhany. Opus 20. Vyšly

v >Cyrillu , 1897. Vyhovují prostredním sborűm; vyzadují však jemného odstíńování.

Varhaníku pridęlen zde vętší úkol, jehoz zhostiti se műze pomocí rádného stroje.

Harmonie dosti chrornatická a pestrejší modulace neprekrocují nikde hranice

církevnę dovoleného.

Padesát predeher v církevních tóninách, op. 18. Vyšly v :> Cyrillu 1896.

Tímto dílem obrací se pan autor k slabším varhaníkűm, kteríz nedovedou v církev-

ních tóninách vűbec aneb toliko nejapnę improvisovati.

Rűzná m o t e t t a a jiné kratší sbory, jez vyšly dílem v Cyrillu« a dílem

v Hausrnannovę Ceskoslovanském varhaníku

Obrady posvátného týhodne. Ceský varhaník. Obę tato díla vyšla

u Fr. A. Urbánka.

G r a d u a l i a a o f f e r t o r i a pro nedęle adventní. Vyšla v» Cyrillu <.

Šest APange lingua« a Ecce sacerdos magnus«. Nákladem A. Bóhma

v Augsburku.

O dalších církevních skladbách pomlcíme pro nedostatek místa. Toliko jednoho,

s církevní hudbou jen zevnę souvisícího díla dluzno si ještę povšimnouti. A to jest:

>Narození Pánę , vánocní zpęvohra pro soli, sbor a malý orchestr. Na toto dílo,

pripomínající t. zv. mysteria stredovęká, műze pan autor býti hrdým. Oratorní sloh

pojí se tu se staroceskými chorály, koledami a pastýrskými motivy v jeden ladný

celek. Melodramatického rázu predehry a mezihry, jmenovitę pak jemný smysl pro

instrumentální kolorit svędcí o Z. neobycejné zpűsobilosti pro orchestrální komposici,

procez jest nárn jen s podivením, ze nepokusil se dosud o instrumentovanou skladbu

církevní, kterouz by cetným sborűm, najmę pak venkovských męst, nemalou męrou

se zavdęcil. Není-liz ignorance tohoto kdysi, ba i dnes oblíbeného odvętví církevní

hudby ponękud exklusivním, mírnę receno puristickým pocínáním vűci aestheticky

nevyspęlému auditoriu? Prihlízejmez jen k tomu, ze reforma církevní hudby svého

cíle ani dnes ještę, po 40letém usilování nedošla, takze svou polychromií vyzname-

návající se orchestr stále ještę vábí mnohého, na egyptské hrnce necírkevních

instrumentálek uvyklého posluchace, kteréhoz obcasná instrumentálka v intencích

reformy aspoń cástecnę dovedla by s reformou usmíriti. Pseudocírkevními instru-

mentálkami odchovaná starší naše generace nechápe dűvodű pro výhost rádnę

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ