NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 37,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
– 37 —



sv. s velikou pílí výtecný p a p e z R e h o r, svaté pamęti, jenz byl horlivým mnichem

podle rehole téhoz sv Benedikta a následoval jej v klášterní dokonalosti.,*)

Cinnost svatého Rehore, o níz zmińuje se zde Amalar, vztahuje se ovšem

pouze na mešní Antifonár; urcitęjší usporádání církevního officia ponechal Rehor

svým nástupcűm. Byl to pak papez Hadrian I. (772—795), jenz znova upravil anebo

dal upraviti církevní officium.

Benediktini męli ovšem své officium jiz dávno usporádáno; predepsalf sám

jejich zakladatel porádek officia podrobnę (Regula S. Benedicti, c. 8 — c. 20.**) Vzta-

hují se tedy uvedená slova Amalarova jen na officium (zaltár) církve rímské. Nesluší

však onęm slovtun tak rozumęti, jako by za casű sv. Benedikta (6. stol.) officium

církve rímské nebylo nijak sporádáno; odvoláváf se sám sv. Benedikt v 13. kapitole

své rehole na officium církve rímské slovy: sicut psallit Ecclesia Romana:: (jako

se modlí Církev rímská).

Tamtéz mluví Amalar o zpűsobu Gregorianském : Nezasluhují pokárání,

nýbrz chvály, kdoz zachovávají (pri bohosluzbách) G r e g o r i a n s k ý obycej ( qui

Gregorianum tenent morem ). V uvedeném díle str.94.

Konecnę se zmińuje Amalar o authentické mešní knize svatého Rehore: V pu-

vodní knize sv. Rehore (in authentico Gregoriano) vynechává se pri mši

na svátek Nevińátek Alleluja a Gloria na vyjádrení smutku matek a Církve. De

eccl. offic. 1. L, c. 41. Migne P. L.

Svędectví Amalarovo padá velice na váhu, protoze męl ve vécech liturgických

nevšedních vędomostí, jelikoz mnoho studoval, napsal a také mnoho cestoval. Kdyz

se zmińuje o authentické knize gregorianské mešních zpęvű, nemluví pouze z do-

slechu, nýbrz z vlastní zkušenosti, nebof pri své návštęvę v Rímę neopomenul se

jistę o všem presvędciti, co zprvu jen slyšel. Ze si dűkladnę prohlédl pűvodní

Antifonár gregorianský, dokazuje svrchu uvedená poznámka o vynechávání zpęvu

Alleluja a Gloria pri mši na svátek Nevińátek.

Ve svých dílech naríká sice Amalar casto na nesrovnalosti v liturgických kni-

hách rímských. Z toho uzavíral hned Gevaert, ze Amalar neznal zádného authenti-

ckého Antifonáre gregorianského. Avšak prednę neznal Gevaert uvedeného místa,

kdez Amalar výslovnę mluví o authentickém Antifonári sv. Rehore. Ušlo jeho pozor-

nosti proto, ze celá kapilola 4. ctvrté knihy spisu De eccles. officiis« nebyla v tomto

díle uverejnęna; uverejnil ji však Mabillon v uvedeném díle, kdez ji šfastnę našel

benediktin D. G. Morin.

Dále sluší podotknouti, ze stesky Amalarovy neplatí knihám mešním, nýbrz

knihám, obsahujícím text a zpęvy církevního officia. Ostatnę byl by Amalar zmírnil

anebo típinę potlacil své stesky, kdyby byl lépe zkoumal prícinu onęch nesrovna-

lostí. Byl by nalezl, ze nepocházejí všechny liturgické knihy, jez se mu dostaly do

rukou, z doby Rehore Velikého, nýbrz ze nękteré obsahují officium novę usporádané

papezem Hadrianem I.

O nęco dríve nez Metský jáhen Amalar psal A rn a l a r i u s F o r t u n a t u s, biskup

Trierský (809—814). Úcastnil se cile boju, jez se vedly pérem mezi prátely a odpűrci

gregorianské liturgie. Také trierský Amalar by1 rozhodným zastancem liturgie svatého

Rehore. Ve svém díle: Liber officiorum. ()Kniha bohosluzeb«) nezachází právę

lichotivę se svými odpurci: nazýváf je nevędomými< (imperitissimi), -.moderními«

(moderni) a zpupnými, (recalcitrantes). Vynechávání >Alleluja< a —Gloria- pri mši

*) De divinis (eccles.) officiis, 1. IV., c. 48. U Mabillona: Vetera Analecta (1723), str. 93.

**) Ceský preklad v knize: Zivot a rehole svatého Otce Benedikta.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ