NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 40,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-40



Po zodpovędęní této otázky, kdo má navštęvovati pęvecké školy, tazme se

nyní, kdo školu takovou ríditi má. Povolaným riditelem jest sám ucitel, nebo samo-

statný riditel kűru.

Úkol ucitele ve škole jest veliký a vyzaduje veškeré jeho tęlesné a duševní

síly. Jsou mezi nimi obętovní muzové, kterí vęnují mnoho práce a casu na zvele-

bení chrámového zpęvu jako reditelé kűru, nebo kde pomęry toho dovolují, ulehcují

práci zvláštę ustanovenému rediteli kűru. A jezto nelze uciteli, jak jsem jiz dríve

podotknul, vęnovati tolik píle a zevrubnosti zpęvným cvicením, a jest nucen omezo-

vati se na zpęv dle sluchu, bez predchozích cvicení elementárních, bez nichz prece

nelze zpęváky v pravém slova smyslu vycviciti, proto myslím, ze není műj náhled

osobní nesprávný, ze by vyucování zpęvu na školách obecných a męštanských

męlo svęreno býti zákonem uciteli odbornému, jímz jest na prvém místę riditel

kűru, který by tím zároveń získal zpęváky pro svűj kűr a úrady by tírn téz pod-

porovaly spolu církevní hudbu, chrámový zpęv.

Nyní by mohla býti zodpovędęna otázka, jak se má vyucovati

zpęvu?

O tom dalo by se však nejen v jedné, ale více prednáškách promluviti, ostatnę

systematické školy zpęvu, zpęvní methody napsali osvędcení odborníci, jako jsou:

Chlumova, Sychrova cvicebnice, Pivodova, Janáckova methoda a m. v. a proto jen

nękolik hlavních pokynű postací.

Pri vyucování zpęvu treba nejprve hlas cviciti ve tvorení tónű, jez jest pod-

mínęno správným otvíráním úst, pak zretelnou výslovností, správnou vokaiisací,

cvicením sluchu hudebního slabým zpíváním a posléze cvicením v intonaci.

li.

Z pęvecké šlcoly vychází chrámový sbor, který se dále vyvíjeti a pęstiti musí

ve zkouškách zpęvních.

Chce-li pták do výše vzlétnouti, musí vzlet svűj podporovati k r í d I y,

neciní-li tak, padá k zemi. A jestlize chrámový sbor výše umęlecké dosíci chce,

musí se tuziti, cviciti, musí pravidelné zkoušky konati. To zná všechen

hudební svęt. Jestlize pri dvorní opere nękterá opera snad jiz dvacekrát v roce

dávána byla a má-li se po 8 dnech opętnę provozovati, musí v ní zamęstnaní umęlci

zkoušku opęt konati. Nyní panuje chvályhodná snaha v hudebním svętę, ze provo-

zují se velká díla slavných, nesmrtelných mistrű, oratoria a pod. — Hudební síly,

pęvci, pęvkynę celého męsta bývají sezváni, po mnohé týdny a męsíce pracnę ve

zkouškách cviceni k produkci. Kdyby se tak nestalo, provedení onoho díla hudeb-

ního nebylo by nikterak mozné. Beze zkoušek nelze ocekávati dobrého provedení.

Jak potrebné jsou zkoušky pro hudbu svętskou, právę tak nutné jsou téz pro

hudbu chrámovou, pro produkce chrámové, bohosluzebné.

Kazdou nedęli a svátek vstupujeme se svýrn sborem pred verejnost, zpívárne

v domę Bozím, pred shromázdęnou obcí, ale nikoliv, abychom lid tím pobavili

a rozveselili, nýbrz, abychom kresfanskou obec k vętší poboznosti naladili, povzbudili

Všechny výkony bohosluzebné v katolické církvi celí k tomu, aby srdce vę-

rících k Bohu pozdvihly; zvony, které tak slavnostnę vyzvánęjí s vęze, svętla, která

vzhűru planou, kadidlo, jez k nebi stoupá, zvláštę však chrámový zpęv, který vęrící

nebeskými zádostmi a myšlenkami napiniti má. Jako vítr, který svým váním reravé

uhlí v plamen rozdmychuje, tak vanou posvátné zpęvy dušemi vęrících, aby plamen

zboznosti v nich roznęcovaly. Svatý Augustin byl pri zpęvu zalmű a hymnű touto

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ